2026-02-07, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Okej, ska ansöka i veckan och ta reda på det. Låt oss säga att jag inte får det, som så många här i tråden inte vill att jag ska få. Tyvärr så är jag ju rädd för att dö så jag kmr ju få lov att överleva på något sätt. Kriminalitet kanske? Hade helst sluppit det...MEN låt oss säga att jag hamnar i fängelse eller på ett gruppboende. Det kostar väl er skattebetalare mycket mera rent tekniskt? Förstå lönerna som ska betalas ut till fängelsepersonal/boendepersonalen? det blir ju bara en större kostnad för samhället allt som allt

Det tragiska är att jag hört flera prata om att börja begå enkla brott, typ inbrott mot industrier och så för att dra in lite extra pengar. Men människor är desperata nu efter sänkta bidrag.
En del kommer inte ens bry sig om dom åker fast för dom får det bättre i finkan.
Men det är bara vad jag hört.
Citera
2026-02-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ok det är ditt liv. Jag känner mig stolt över bara fått bidrag från staten 2 ggr. Första var 10k från jag gjorde värnplikt, andra var 15k från jag genomförde naturvetenskapligt basår. Annars absolut noll i bidrag. Även om jag nu räknat. Drabbades av cancer vid 19. Notan för det med alla röntgen, mediciner och plats på sjukhus det var minst 2 mille... Fan en enda operation man fick genomföra kostade 500k..

Ok, jag har ju ännu inte fått ett enda bidrag så har inte tappat oskulden ännu iaf Önskade oxå förrut att man fått göra värnplikt men jag är ju kriminell ju så big no-no!
Beklagar cancern! Health is wealth!
Citera
2026-02-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
En väg som jag läste om är att få ett intyg från en arbetsterapeut. Intyget heter MOHOST och då gör arbetsterapeuten en utredning av din arbetsförmåga tror jag. Jag tänker om du kanske inte klarar ett arbete, annars skulle du väl försöka med det igen.

När jag först sökte mig till psykiatrin så bollade dem mig till någon arbetsrehabiliterande grupp som jag nu gått till i några år till och från. Så tror jag redan träffat dessa arbetsterapeuter, och deras rehab har ju tydligen inte förändrat någonting med mig iallafall. Och eftersom min psykiatriska utredning nu pekar på att min problematik härstammar ifrån något genetiskt som ADHD/autism så finns det ingen rehab som lär fixa mig.
Citera
2026-02-07, 21:14
Medlem
Citat:
Jag har lagt fram och förklarat allt så bra jag har kunnat med FK under senaste åren och det har inte räckt. Så jag tänker inte göra något mer med FK nu. Det är ekonomiskt bistånd jag har tankarna på nu. Jag kommer inte stå ut med något arbete.
Okej... Hur tänkte du gällande ekonomiskt bistånd? Det kräver ju generellt att du inte har några tillgångar, att du är villig att jobba eller har papper på att du inte är arbetsför, samt att du inte är försörjd av någon annan t.ex din mamma.
Citera
2026-02-07, 21:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ok, jag har ju ännu inte fått ett enda bidrag så har inte tappat oskulden ännu iaf Önskade oxå förrut att man fått göra värnplikt men jag är ju kriminell ju så big no-no!
Beklagar cancern! Health is wealth!

Vad inget att beklaga. Det är just människor som jobbar som betalade för det. Om liksom alla var som du skulle jag dött i cancer 2001.
Citera
2026-02-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad inget att beklaga. Det är just människor som jobbar som betalade för det. Om liksom alla var som du skulle jag dött i cancer 2001.

Men nu ÄR inte alla som mig. Jag är ett jäkla undantag. Dem flesta vill inte göra som jag gör. Så du behöver inte oroa dig. Dem flesta kommer vilja vara med i samhället, ett fåtal inte.
Citera
2026-02-07, 21:21
Medlem
Citat:
När jag först sökte mig till psykiatrin så bollade dem mig till någon arbetsrehabiliterande grupp som jag nu gått till i några år till och från. Så tror jag redan träffat dessa arbetsterapeuter, och deras rehab har ju tydligen inte förändrat någonting med mig iallafall. Och eftersom min psykiatriska utredning nu pekar på att min problematik härstammar ifrån något genetiskt som ADHD/autism så finns det ingen rehab som lär fixa mig.

Det är ju inte ”normalt” i din ålder att bara vilja gå hemma. ”Normalt” vill man ut, man är ”nyfiken”, hungrig. Man vill utbilda sig, jobba, skaffa partner och troligen barn. Gärna kunna bygga upp ekonomin, inte bara bo i etta med kokvrå.
Så visst, du låter ”knäpp” och borde nog ha fått aktivitetsersättning.

I din situation skulle jag förmodligen sälja aktierna och sedan söka försörjningsstöd som första åtgärd. Även om du bor hemma hos mamma borde du få några tusen, antar jag. Vore ju bra för din mammas ekonomi också.

Sedan skulle det nog vara bra med ett nytt intyg från psykiatrin att kunna visa upp för soc.

Har du syskon eller är du enda barnet?
Citera
2026-02-07, 21:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Men nu ÄR inte alla som mig. Jag är ett jäkla undantag. Dem flesta vill inte göra som jag gör. Så du behöver inte oroa dig. Dem flesta kommer vilja vara med i samhället, ett fåtal inte.

Men du känner inte att det är ärligt inte du. Du verkar ju intellektuell fan så du behöver inte Samhall. Mest bara lat då. Kan du inte finna värde i just detta. Rädda någon annan?
Citera
2026-02-07, 21:25
Medlem
Citat:
Promenera, långa joggingturer, många gymbesök, dator, underhållning, spel, ut och festa nån gång ibland, runka en massa! Städa hemmet, laga mat! Aldrig Tristess!

Så du har vänner att umgås med när du är ute och festar?
Citera
2026-02-07, 21:26
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jobba din parasit!

Finns många som söker och söker men inte får något. I det här fallet verkar det inte vara så, men det är inte så enkelt som att söka 1000 jobb så får du ett. Vi har massarbetslöshet. Det bästa som kan hända och ofta händer är att staten betalar din lön så arbetar du fritt åt något företag.
Citera
2026-02-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Det är ju inte ”normalt” i din ålder att bara vilja gå hemma. ”Normalt” vill man ut, man är ”nyfiken”, hungrig. Man vill utbilda sig, jobba, skaffa partner och troligen barn. Gärna kunna bygga upp ekonomin, inte bara bo i etta med kokvrå.
Så visst, du låter ”knäpp” och borde nog ha fått aktivitetsersättning.

I din situation skulle jag förmodligen sälja aktierna och sedan söka försörjningsstöd som första åtgärd. Även om du bor hemma hos mamma borde du få några tusen, antar jag. Vore ju bra för din mammas ekonomi också.

Sedan skulle det nog vara bra med ett nytt intyg från psykiatrin att kunna visa upp för soc.

Har du syskon eller är du enda barnet?

Japp, jag vet. Vill inte något av det där, låter som en riktig mardröm. Men vissa tror att alla per automatik VILL det där, dem kan inte förstå att det finns mänsklig variation. Dem kan aldrig förstå.

Ja, jag tänkte vara snäll och ge en del utav det till henne då oxå såklart. Om inte annat borde ju hon få betalt för att ta hand om ett retard

Jag har en stora syster!
Citera
2026-02-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Så du har vänner att umgås med när du är ute och festar?

Ja, jag är väldigt omtyckt av folk generellt. Det är mest jag själv som inte står ut med att vara med dem. Som sagt inga problem med att få vänner eller flickvänner. Men jag vill inte ha dem.
Senast redigerad av Pazmatic 2026-02-07 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in