2026-02-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Tja, du kan ju ge dina egna siffror för ditt sparande? Hur många % är inköpta 2015 2020 2025 osv. Kan man ta reda på exakt dag när man köpte BTC i efterhand?

Nej, det är konfidentiellt, men jag kan väl säga att det är endast en bråkdel som införskaffats de senaste fem åren.

För mig handlar bitcoin främst om ett långsiktigt sparande och ett sätt att slippa undan fiatbanksystemet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-02-07 kl. 14:16.
Citera
2026-02-07, 14:17
Medlem
Citat:
Jo, man kan ha köpt för enstaka 1000-lappar på skoj för 10 år sedan och behållit och då ska man vara glad för gratis pengar, men 90% av nuvarande BTC har alla i tråden säkert köpt senaste 3-5 åren under bubblan efter corona. Med 0% i värdeutveckling.

Väldigt bra poäng!

Vill också lägga till att en vän till mig gjorde just detta, satsade tidigt, men tog ut vinsten kring förra toppen om cirka 67k.

Intressant nog hånas detta av vissa som "svaga händer", men från 67-ish till 126-ish var flera år OCH bara en 2x i förhållande till hans tidigare extrema cirka 10x ++

Tittar man på statistiska analyser av köp över tid så är ungefär hälften av alla köpare minus på sin BTC-investering.

Som om det inte vore nog så är miningskostnaden per BTC långt ifrån värdet just nu. Det innebär ju att även miningfarmerna backar så fort de behöver få in pengar att betala löpande utgifter. Sammantaget blöder hela Bitcoin-sfären betänkligt.
Citera
2026-02-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Som om det inte vore nog så är miningskostnaden per BTC långt ifrån värdet just nu. Det innebär ju att även miningfarmerna backar så fort de behöver få in pengar att betala löpande utgifter. Sammantaget blöder hela Bitcoin-sfären betänkligt.

Detta fixas av svårighetsjusteringen och att vissa brytare kastar in handduken. Om det inte är i balans redan så lär det bli det efter nästa justering som händelsevis äger rum i dag: https://www.coinwarz.com/mining/bitcoin/difficulty-chart
Citera
2026-02-07, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Nej det kommer aldrig ske pga MSTRs ägandedel och volatiliteten.
Bitcoin har misslyckats trots global adoption.
Har Bitcoin gjort många rika? JA, men glöm inte, det är bara pengar som skiftat händer.
Från många till få.

Hur har BTC misslyckats?
Citera
2026-02-07, 14:59
Avslutad
Citat:
Jo, man kan ha köpt för enstaka 1000-lappar på skoj för 10 år sedan och behållit och då ska man vara glad för gratis pengar, men 90% av nuvarande BTC har alla i tråden säkert köpt senaste 3-5 åren under bubblan efter corona. Med 0% i värdeutveckling.

Vad baserar du ditt imbecilla antagande på?
Citera
2026-02-07, 15:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Vad baserar du ditt imbecilla antagande på?
Att intresset för BTC tog fart efter corona. Vad baserar du din arroganta gissning att jag har fel på?
Citera
2026-02-07, 15:05
Medlem
kim-bong-ils avatar
Betvivlar att det finns fler jönsar som går på den här ponzin så att ni kan tiodubbla kapitalet som gamla rävar gjort.

Tur att man aldrig har beblandat sig med den här Epstein-psyopen.
Citera
2026-02-07, 15:07
Medlem
Flertalet av de som äger mycket bitcoins har varit med från början eller väldigt tidigt, framförallt innan den stora värdeökningen började.

Istället för att sälja sina bitcoins så har de belånat bitcoins och fått loss pengar den vägen. Det har varit förmånligt när bitcoins ökar i värde hela tiden. Vilket den gjorde under några år såpass att de kunde rulla lånen framför sig med ännu större lån.

Problemet uppstår för de som äger mycket bitcoins när värdet faller, då blir de som lånar ut pengar lite nervösa och vill inte låna ut mer pengar. När lånen så småningom ska betalas tillbaka så saknas det snabbt pengar.

Så utifrån det så är det inte alls konstigt om de stora bitcoinsägarna försvarar sin bitcoin. Ryktena som finns är att det är ett fåtal som har gått in och köpt upp bitcoins kan utifrån det resonemanget mycket väl stämma. Nu hoppas de att uppgången lockar tillbaka småspararna i stort antal och att uppgången därmed fortsätter innan de kan sälja sina bitcoins som de köpte för att stoppa nedgången.

Men är antalet småsparare som kommer tillbaka för få så blir det problem och en fortsatt nedgång om inte de stora bitcoinägarna kan behålla sina bitcoins.. sådär fortsätter det nog fram och tillbaka.

Med tanke på att bitcoins nu ligger och pendlar mellan 68-71 och inte har kraft att fortsätta uppåt så tror jag att få småsparare känner sig motiverade att satsa sina pengar, de är ganska brända av nedgången från 100+ och är de ens kvar och äger några bitcoins så sitter de och väntar på att det ska bli en uppgång högre upp, helst då 100.

Så helt enkelt, vill man se en uppgång nu så måste man ta väldigt stora risker och pytsa in ganska mycket pengar och vet inte alls om det räcker jämfört med alla de som kommer att sälja så fort deras förluster är uthärdliga.
Citera
2026-02-07, 15:12
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Tittar man på statistiska analyser av köp över tid så är ungefär hälften av alla köpare minus på sin BTC-investering.
Det är sådan statistik som gör att äkta greed försvinner. Greed fungerar bara om man inte har verkligheten klar. Det är aldrig bra att drivas av greed.

I en bisats så har Indien någon slags derivatmarknad som omsätter 100-tals miljarder. även privatpersoner kan via nätet vara med och miljoner unga indier satsade sina pengar på denna börs. Lite likt BTC i mina ögon, potential att tjäna pengar snabbt utan någon särskild kunskap. Tills staten tog fram siffran att 98% av alla indier förlorade och ett jättestort USA-företag tog alla vinster, för de hade kompetens och robotar. Inte kan det väl bli så i kryptomarknaden?..
Citera
2026-02-07, 15:13
Avslutad
Citat:
Att intresset för BTC tog fart efter corona. Vad baserar du din arroganta gissning att jag har fel på?

Köpte själv 2015 för allt jag hade. Flera i tråden har varit med länge, en del längre än jag.

Dig har jag aldrig sett tidigare i tråden (förutom de senaste dagarna).
Citera
2026-02-07, 15:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nej, det är konfidentiellt, men jag kan väl säga att det är endast en bråkdel som införskaffats de senaste fem åren.

För mig handlar bitcoin främst om ett långsiktigt sparande och ett sätt att slippa undan fiatbanksystemet.
Så vad gör du i den här tråden? Om du inte omsätter något alls senaste 5 åren.

Om du nu tror långstiktigt på BTC, varför köper du inte på dig mer?

På vilket sätt slipper du undan fiatbankerna? Om du inte handlar.

Känns som det fattas info i ditt svar.
Citera
2026-02-07, 15:28
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Köpte själv 2015 för allt jag hade. Flera i tråden har varit med länge, en del längre än jag.

Dig har jag aldrig sett tidigare i tråden (förutom de senaste dagarna).
Här mitt första kryptoinlägg 2021.
(FB) Förlorat typ allt
Jag har aldrig ägt och kommer nog aldrig att äga krypto.

https://bitcoinist.com/average-age-of-bitcoin-wallets-declines-sharply/
Ålder på genomsnittliga BTC wallet är numera 637 dagar. Så min spekulation var rätt och du är unik eller en lögnare. Jag tror inte på att du har kvar krypto du köpte 2015. Jag tror du var 10 år då.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-07 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in