2026-02-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Då är diskussionen över. Tänker inte diskutera med dina hjärnspöken.

Det är så lagen fungerar, den är en subjektiv bedömning av vad du sagt och vad din avsikt varit. Det är helt tydligt att svärta ned dumpen och personerna bakom och då är det förtal.
Citera
2026-02-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Det är så lagen fungerar, den är en subjektiv bedömning av vad du sagt och vad din avsikt varit. Det är helt tydligt att svärta ned dumpen och personerna bakom och då är det förtal.
I de förtalsdomar jag har läst så har det framgått väldigt tydligt exakt vad den tilltalade har sagt som bedöms som förtal.

Lek med dina hjärnspöken nu. Du kan återkomma när du har konkreta citat.

(Och eftersom du uppenbarligen inte fattar att det faktum att Sara själv pratar publikt om sin dom gör att det inte blir förtal att prata om den visar ju att du inte har en susning om vad du babblar om)

Här har du btw ett exempel ur en dom:

Citat:
Under följande avsnitt i uppsatsen har de tilltalade gjort sig skyldiga till förtalsbrott;

- Uppsatsen sid. 3 st. 1, påstås att programledaren L.K. tillsammans med en rad andra personer skall ha blivit bedragen av undertecknad.

- Uppsatsen sid. 3 st.2, påstås att det vid en polisrazzia i mitt hem skulle ha återfunnits en resväska tillhörig före detta Hells Angels-presidenten T.M. Därefter påstås att jag på så sätt skulle ha fått smeknamnet Maffians Bankir.
- Uppsatsen sid. 16, påstås att ”Belief handlar bland annat om att visa respekt för lagen och tydligen har T.J. aldrig gjort det.”

- Uppsatsen sid. 18, påstås att ”Utifrån alla utgångspunkter i teorin kan T.J. inte sägas vara något annat än kriminell sedan tidig ålder. Hans kriminella bana började i de sena tonåren.”
- Uppsatsen sid. 18, påstås att ”Laglydighet är ett ord som inte existerar i hans vokabulär.”

Och nej, i förtalsmål gör man generellt inte en "samlad bedömning". Typiskt sett är det här gången. För varje uppgift som finns med i stämningsansökan:
1) Kolla om den uppgiften når upp till förtal
2) Om förtal, kolla om det givet omständigheterna var försvarligt att publicera uppgiften
3) Om förtal och oförsvarligt, kolla om uppgiften var sann eller om den tilltalade hade skälig anledning att tro det
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-07 kl. 14:21.
Citera
2026-02-07, 13:51
Medlem
Citat:
Att det var ett fiktivt barn har inget med denna dom att göra. Men det påverkade skadeståndet du domstolen ansåg att peddot hade skapat situationen själv och därför fick ett kraftigt nedsatt skadestånd. Kort sagt, domstolen tyckte han är ett peddo.,

Domstolen tycker ingenting om honom i sak. Domstolen fäller Sara Nilsson för förtal. Vad du tycker eller ej är helt ointressant i en juridisk mening.
Citera
2026-02-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Deprimerad, i kris eller vad som. De skickar sitt könsorgan o vill ligga med ett barn. Talar om hur härligt trånga de är eller hur små fina bröst de har, om de gillar suga o ta den i rumpan...sötisarna. Vad spelar det för roll om de vet att de gör fel eller mår dåligt. De skadar barn - många gånger för livet. Man kan inte mörda någon hur arg eller deprimerad man än är heller.
Man är naiv om man tror att dessa gäddor inte stöter på riktiga barn också. Alla andra människor har en spärr o som senap sa; det vänder sig i magen när barn o sex kommer i samma sammanhang.

Där håller jag med dig helt och hållet. Det är inga bra personer det här. Dom är inte oskyldiga.

Det finns dock en skala ifrån grått till svart.

Så även på dessa individer. Tyvärr.

Jag är för ett lag förslag och lika poliser syns mer på vägarna vi åker och gatorna vi går på. Så ska deras närvaro på internet stärkas.

Jag tycker att app ägare ska förhindra i den mån detta går. Jag tycker att det är ett samhälls ansvar.

Där emot tycker inte jag eller någon privat personer ska ut och jaga dessa och ta lagen i sina egna händer.

Att just denna gädda drog upp dumpen till domstol kan vi bara spekulera i för det är inte precis så han gjort några egna intervjuer mer än uttalande i rätten.
Citera
2026-02-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Absolut allt kan vara förtal men nu är det inte det.
Mycket vad so. Skrivs av S har sms till och med postat själv offentligt.

Men kan hålla med dig och förtals lagen är svängande.

Men för citera Sara själv:

” Jag beklagar alla jurister, advokater som satt kaffet i vrångstrupen och sagt att ”så kan man väl inte göra”. Jag är hemskt ledsen för alla som stört sig på att vi ”tar lagen i egna händer” och visar fram hur förövarnas parallellsamhälle verkligen ser ut. Måhända har vi brutit en och annan förtalslag och eventuellt har vi tänjt utgivningsbevisets ramar till de bågnar. ”

Källa:
https://dumpen.se/2026/01/15/elefanterna/

Hon borde lagt till att hon gravt missbrukar syftet med utgivningsbevis och att det kan peka på behov av ändring av lagen för att stoppa hennes metoder. Det skulle i så fall i värsta fall lefa till att seriöst journalistiskt arbete kan försvåras avsevärt.
Citera
2026-02-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det står dem fritt att göra, en sådan handling skulle harmonisera med deras moral och ideologi.

Hade de sexchattat om de vetat att det var en vuxen som spelade barn? Nej, givetvis inte, det är vad detta handlar om. Vuxna människor gör allt för att komma åt riktiga barn och ungdomar på nätet, det är ett stort problem och skälet till att Dumpen finns och ny preventiv lagstiftning håller på att tas fram.

Så klart att de inte hade sexchattat om de visste att de pratat med en vuxen. Poängen är ju att det de gjort inte är olagligt, hur gärna man än vill att det ska vara det.
Att vi som människor finner skadeglädje i att pedofiler blir utlagda, så ser ju lagstiftningen enbart till huruvida ärendet har brutit mot lagen eller inte. Lagstiftningen ser ingen skillnad på om det handlar om att du gillar vuxenblöjor, gaysex, sex med avlidna eller med djur eller barn. Konversationen var av känslig natur mellan två vuxna människor. Sen vad någon trodde hit eller dit spelar ingen roll i lagstiftningen.
Vi har nu äntligen sett hur lagstiftningen så smått börjar ifrågasättas, vilket är toppen.
Att jaga farliga människor är polisens uppdrag, det ska inte skötas av gamla drogmissbrukare med storhetsvansinne.

Jag ifrågasätter starkt dumpens nytta, och jag tror inte att verksamheten gör vårt samhälle bättre och säkrare. tvärt om
Citera
2026-02-07, 13:59
Medlem
Citat:
Att just denna gädda drog upp dumpen till domstol kan vi bara spekulera i för det är inte precis så han gjort några egna intervjuer mer än uttalande i rätten.

Antagligen är just denna gädda beväpnad med en sista spärr som slog till. Och när Patrik & Sara ljuger för att ändå kunna hänga ut honom ger han igen med att stämna henne för förtal.
Citera
2026-02-07, 14:02
Medlem
Citat:
Där håller jag med dig helt och hållet. Det är inga bra personer det här. Dom är inte oskyldiga.

Det finns dock en skala ifrån grått till svart.

Så även på dessa individer. Tyvärr.

Jag är för ett lag förslag och lika poliser syns mer på vägarna vi åker och gatorna vi går på. Så ska deras närvaro på internet stärkas.

Jag tycker att app ägare ska förhindra i den mån detta går. Jag tycker att det är ett samhälls ansvar.

Där emot tycker inte jag eller någon privat personer ska ut och jaga dessa och ta lagen i sina egna händer.

Håller med. Ser som sagt inte dumpen som ngn permanent verksamhet som ska finnas jämte polisen. Ser dem som en proteströrelse o hoppas att det ska leda till bättre lagar, mer redskap till polisen o att dumpen kan ägna sig åt att ta hand om offer för dessa rovdjur enbart.
Citera
2026-02-07, 14:09
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Håller med. Ser som sagt inte dumpen som ngn permanent verksamhet som ska finnas jämte polisen. Ser dem som en proteströrelse o hoppas att det ska leda till bättre lagar, mer redskap till polisen o att dumpen kan ägna sig åt att ta hand om offer för dessa rovdjur enbart.
Har svårt att se att Dumpen och Polisen skulle jobba parallellt, skulle vara snyggt om det vore så i övrigt. Kan vi ha mängder med "alternativa" Poliser som gör lite allt möjligt.

Märker ni inte själva hur det skulle spåra ur totalt om allt gick enligt Dumpens tankar? Lagar kan inte göra undantag för vissa saker. Det är svart eller vitt.
Citera
2026-02-07, 14:11
Medlem
Citat:
Men om du säger att detta har bevisats vara brottsligt så har du som sagt var fel, och även om det skulle vara sant kan du begå det brott som just åtalet handlar om, förtal.

Polisen gör sitt jobb säger du men du har inga belägg för det. Du vet inte vilket allvar de tar detta på.

Jag har enbart konstaterat att jag anser att domen är korrekt.

Nilsson är i alla mått mätt en offentlig person, speciellt när hon är ansvarig utgivare. Det går härmed inte att lagföra någon som påtalar att en offentlig person har blivit dömd i tingsrätten.
Det är tex därför tidningarna kan skriva spaltmeter om den där SD-politikern som körde bil med kokain i kroppen och han Dermot,, bägge är offentliga personer.

Man kan inte fällas till ansvar för att ha kritiserat en organisation.

Jag säger att om du vill ha en diskussion om huruvida polisen gör sitt jobb så är det ju du som har bevisbördan för att de inte gör det.

Polisen har statens uppdrag att sköta brottsbekämpningen i Sverige, och det gör dem ju uppenbarligen. 'Anser du att de brister i sitt uppdrag så vore det klädsam om du berättade hur de brister, och vad de borde gjort istället inom ramarna för den lagstiftning vi har Sverige.

Det anmäldes nästan 1.5 miljoner brott till polisen i Sverige 2025, och ändå vågar du gå ut på kvällen. så att det är klart att de gör sitt jobb.
Citera
2026-02-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Hon borde lagt till att hon gravt missbrukar syftet med utgivningsbevis och att det kan peka på behov av ändring av lagen för att stoppa hennes metoder. Det skulle i så fall i värsta fall lefa till att seriöst journalistiskt arbete kan försvåras avsevärt.
Det vore ju onekligen ironiskt om det här skulle vara den enda lagändring de lyckas få igenom
Citera
2026-02-07, 14:13
Medlem
Citat:
Det kan räcka med att säga att hon har dömts och du har sagt mycket mer än så.
Ebba Bush blev t.ex. dömd för förtal efter att hon sa att Esbjörns advokat hade dömts för brott. Behöver inte vara mer än så i sjuka Sverige.

Nej, det räcker inte med att säga att hon dömts. Hon är en offentlig person.

Anledningen till att Busch dömdes var att den hon förtalade var inte en offentlig person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in