Citat:
Ursprungligen postat av
BombaySaphire
Körde på en småfågel utomlands i en hyrbil på 80-talet. Aldrig kört på ett djur sedan dess så vitt jag minns. Under en period i mitt liv matat nästan 3000 mil per år. Höll på att krocka med en älg under landsvägskörning en seneftermiddag i början av 90-talet. När jag kör gryning, kväll och nattetid vår, sommar, höst är jag alltid på helspänn - jag vill inte under några omständigheter vara med om en älgolycka.
Har dock nära och kära som kört på rådjur i både höga och låga hastigheter, kört på vildsvin, kört på grävlingar, rävar och harar. Än så länge som sagt var har jag haft tur.
Citat:
Ursprungligen postat av
Apanluktardiesel
Vad gäller olycksstatistiken så skiter vägverket fullständigt i detta, de enda olyckorna de bryr sig om är de som kostar människoliv. Och endast de människoliven som redan är maximalt skyddade inuti en modern bil, motorcyklister nästan anstränger man sig för att ha ihjäl så många som möjligt, med vajerräcken (osthyvlaren) vanliga vägräcken utan underåkningsskydd vilket är en garanterad död för mc-åkare. Ett ständigt experimenterande med billig asfalt som ger härliga oljelager (här backade man tillslut efter ett antal dödsolyckor på spikrak väg, de som åkte omkull hade bara glidit om det inte var för de nya fina räckena man satt upp - som naturligtvis orsakade instant death)Inga avåkningsytor, och min personliga favorit:det nya slitlagret - löst grus på tjärad bottenallt som andra fungerande länder har det skiter man i, samtidigt är man så himla noga med sin fina ”nollvision”, lite OT men -jag hatar verkligen vårt förbannade vägverk!
Så att räkna med vägverket för att få ned olyckorna kan vi glömma helt, några starka aktörer borde dock vara försäkringsbolagen, det kostar sjukt mycket att laga bara ”små” skador på en modern bil.
Körde själv på ett rådjur för 2 år sedan, körde landsväg i endast 70km/h för ovanlighetens skull. Ut kommer det dumma djuret skjutandes som en projektil framför bilen och träffar 100% head on i grillen. Man sitter och lurar sig själv att man minsann är en ganska hyfsad förare, jag började köra bil ute i skogarna vid 10 års ålder, vid 13 så kunde man åka med fullt uppställ genom gruskurvorna i en ganska rejäl hastighet, kört drifting senare osv.
Men kommer världens dummaste djur skjutandes ur skogen så är man helt chanslös! ingen förare hinner ens reagera. Tänker man då på all jävla landsvägskörning man gör på kvällstid, vägar som självfallet har tät skog ända ut till vägkanterna så är det inget annat än ren jävla tur att det inte händer oftare… ren och skär tur.
Rådjur och vildsvin är också en mcförares mardröm och något man alltid tänker på…men som sagt, vägverket bryr sig ingenting om oss.
Om mc-förare som grupp höll normala hastigheter och i alla fall hyggligt följde trafikreglerna skulle de kanske få mer empati och förståelse, i alla fall från mig. Istället kör folk som svin på sina hojar. När jag ser folk blåsa förbi i vansinniga hastigheter som om de spelar ett TV-spel eller dra på bakhjulet så tänker jag bara att snart är det en mc-förare mindre.
Jag gissar att du eller andra knuttar i tråden kommer säga "bara för att några kör som svin ska inte alla straffas". Samma logik man ser när hantverkare diskuteras i trådarna. Ärliga hantverkare vill bli av med packet som förstör ryktet. På samma sätt borde vettiga hoj-åkare också vilja få bort packet som ger dem dåligt rykte. Istället, som så ofta...