2026-02-07, 02:07
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Närmare en halv miljon olyckor med rådjur i trafiken har rapporterats in det senaste decenniet. Det är 7 av 10 av alla polisanmälda och hanterade viltolyckor. Sverige har också drabbats av en generell kraftig ökning av olyckor med klövvilt.

– Det är oroväckande, för vi ser att trenden bara ökar och ökar, säger Andreas Seiler, viltforskare.

Djur som hare, räv och grävling är också väldigt vanliga i viltolyckor, men där finns det inget lagkrav att polisanmäla. Istället är det framför allt växande populationer hos klövvilt, till exempel vildsvin, tillsammans med en ökande trafik som gjort att antalet viltolyckor har ökat under flera decennier.

– Vi måste verkligen vidta åtgärder för att minska viltolyckorna. Dels för djurens lidande och dels ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, säger Andreas Seiler, viltforskare vid SLU Grimsö forskningsstation.

Hur får vi ner antalet viltolyckor?
Har ni råkat ut för nån viltolycka?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/halv-miljon-viltolyckor-med-radjur-pa-10-ar-och-siffran-stiger
Citera
2026-02-07, 02:24
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Ge fan i vargstammen så löser det sig
Citera
2026-02-07, 02:25
Medlem
LostinDarknesss avatar
Jag hade en tanke en gång.. varför inte köra djurpiss längs vägkanten så kommer de faktiskt inte komma in på vägen.. kanske om det r mörkt och de är förvirrande.. men tror ärligt att det hade minskat med 80% av alla olyckor. Men Den svenska narcissistiska människan bryr sig inte och det kommer inte hända.. eller ?

Var med om en olycka en gång.. på riktigt. Den kom flygandes u luften. Jag såg den men insåg att jag inte kunde göra någonting, försökte svägna lite grann åt andra hållet. Men den smackade in hårt. Polis kvinnan jag pratade med fick flipp på mig då jag inte visst om bilen var "grå" eller grågrön". Samtidigt så verkade andra bilar faktiskt köra sakta över den. Jag fattade ingenting. Det var så konstigt alltihopa. Men jag märkte ut platsen och jägare kom. Men tydligen hade den studsat typ 8 meter och dött i diket.. fast jag såg den i backspegeln efter att ha åkt tillbaka.. och såg någon idiot bara köra över den och någon annan efter det drog ner den i diket och sedan gasade förbi. Så dåligt jag mådde efter det. Ar kvar bucklan vi hjulhuset. Den var ung så fin och vi fick en connection medans den var i luften.. men jag kunde inte göra mycket på en enkel väg tyvärr
Citera
2026-02-07, 02:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Ge fan i vargstammen så löser det sig

Så vi får höra om döda människor pga varg. Nej tack! Även om du inte inser det fanns det en anledning till att människor för 100 år sedan utrotade vargen i Sverige.

Angående rådjur. Finns det något dummare djur? De om deras ser en människa stannar upp. Fryser så man hur enkelt som helst kan skjuta dom. Det är närmst som de begär döda oss...
Citera
2026-02-07, 02:38
Medlem
LostinDarknesss avatar
Det är sant faktiskt att det behövs ett bättre arbete mot viltolyckor. Det behövs ett gediget arbete som visar vart de försöker korsa, samtidigt som vart de kan RISKERA korsa. Har varit med om 1 krock som hade kunnat förhindra med stängsel. Samt sett minst allt för många i panik på fel sida stängsel. Vid ett av tillfällena så fick jag radion att varna alla andra. Men stängsel är inte allt. Det gäller att förstå djurens stråk med !

Men det sjuka verkar vara att vissa finner en eurorfi över att köra av djur!
Säger bara .. låt mig röka cannabis och få halshugga dessa äckliga människor !
Senast redigerad av LostinDarkness 2026-02-07 kl. 02:41.
Citera
2026-02-07, 04:40
Medlem
bema56s avatar
Mer viltstängsel och ökad avskjutning är det enda som kan lösa problemen med rådjur.
Citera
2026-02-07, 04:55
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Vildsvinen med sina kullar på kultingar om 18 indivder flera gånger om året utan några predatorer som omöjligt kan hålla de i schack är ett problem, fram med bössorna!
Citera
2026-02-07, 05:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Mer viltstängsel och ökad avskjutning är det enda som kan lösa problemen med rådjur.
Tar nog inte mer än ett par år så går vildsvinen om rådjuren i antal olyckor varje år, ökade med över 50% 2023->2024.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så vi får höra om döda människor pga varg. Nej tack! Även om du inte inser det fanns det en anledning till att människor för 100 år sedan utrotade vargen i Sverige.

skräpargument, att vargar attackerar människor är väldigt ovanligt och dom flesta involverar djur som har rabies, svälter eller blir pressade, det bor ~70-80.000 vargar i nordamerika och på över 100 år har bara 2 dödliga attacker skett.
Senast redigerad av Arne.Anka 2026-02-07 kl. 05:36.
Citera
2026-02-07, 08:06
Medlem
tnems avatar
Citat:

Enda gången jag kört på ett rådjur så var det på en väg med viltstängsel.
Citera
2026-02-07, 10:11
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Vad gäller olycksstatistiken så skiter vägverket fullständigt i detta, de enda olyckorna de bryr sig om är de som kostar människoliv. Och endast de människoliven som redan är maximalt skyddade inuti en modern bil, motorcyklister nästan anstränger man sig för att ha ihjäl så många som möjligt, med vajerräcken (osthyvlaren) vanliga vägräcken utan underåkningsskydd vilket är en garanterad död för mc-åkare. Ett ständigt experimenterande med billig asfalt som ger härliga oljelager (här backade man tillslut efter ett antal dödsolyckor på spikrak väg, de som åkte omkull hade bara glidit om det inte var för de nya fina räckena man satt upp - som naturligtvis orsakade instant death)Inga avåkningsytor, och min personliga favorit:det nya slitlagret - löst grus på tjärad bottenallt som andra fungerande länder har det skiter man i, samtidigt är man så himla noga med sin fina ”nollvision”, lite OT men -jag hatar verkligen vårt förbannade vägverk!
Så att räkna med vägverket för att få ned olyckorna kan vi glömma helt, några starka aktörer borde dock vara försäkringsbolagen, det kostar sjukt mycket att laga bara ”små” skador på en modern bil.

Körde själv på ett rådjur för 2 år sedan, körde landsväg i endast 70km/h för ovanlighetens skull. Ut kommer det dumma djuret skjutandes som en projektil framför bilen och träffar 100% head on i grillen. Man sitter och lurar sig själv att man minsann är en ganska hyfsad förare, jag började köra bil ute i skogarna vid 10 års ålder, vid 13 så kunde man åka med fullt uppställ genom gruskurvorna i en ganska rejäl hastighet, kört drifting senare osv.
Men kommer världens dummaste djur skjutandes ur skogen så är man helt chanslös! ingen förare hinner ens reagera. Tänker man då på all jävla landsvägskörning man gör på kvällstid, vägar som självfallet har tät skog ända ut till vägkanterna så är det inget annat än ren jävla tur att det inte händer oftare… ren och skär tur.

Rådjur och vildsvin är också en mcförares mardröm och något man alltid tänker på…men som sagt, vägverket bryr sig ingenting om oss.
Citera
2026-02-07, 10:22
Medlem
Citat:

Ja, både avskjutningen av rådjur och vildsvin borde öka. Om man dessutom inte skjuter räv så får man hjälp av den eftersom räven tar framförallt rådjurskid.
Citera
2026-02-07, 11:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur får vi ner antalet viltolyckor?
Har ni råkat ut för nån viltolycka?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/halv-miljon-viltolyckor-med-radjur-pa-10-ar-och-siffran-stiger

Körde på en småfågel utomlands i en hyrbil på 80-talet. Aldrig kört på ett djur sedan dess så vitt jag minns. Under en period i mitt liv matat nästan 3000 mil per år. Höll på att krocka med en älg under landsvägskörning en seneftermiddag i början av 90-talet. När jag kör gryning, kväll och nattetid vår, sommar, höst är jag alltid på helspänn - jag vill inte under några omständigheter vara med om en älgolycka.

Har dock nära och kära som kört på rådjur i både höga och låga hastigheter, kört på vildsvin, kört på grävlingar, rävar och harar. Än så länge som sagt var har jag haft tur.

Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Vad gäller olycksstatistiken så skiter vägverket fullständigt i detta, de enda olyckorna de bryr sig om är de som kostar människoliv. Och endast de människoliven som redan är maximalt skyddade inuti en modern bil, motorcyklister nästan anstränger man sig för att ha ihjäl så många som möjligt, med vajerräcken (osthyvlaren) vanliga vägräcken utan underåkningsskydd vilket är en garanterad död för mc-åkare. Ett ständigt experimenterande med billig asfalt som ger härliga oljelager (här backade man tillslut efter ett antal dödsolyckor på spikrak väg, de som åkte omkull hade bara glidit om det inte var för de nya fina räckena man satt upp - som naturligtvis orsakade instant death)Inga avåkningsytor, och min personliga favorit:det nya slitlagret - löst grus på tjärad bottenallt som andra fungerande länder har det skiter man i, samtidigt är man så himla noga med sin fina ”nollvision”, lite OT men -jag hatar verkligen vårt förbannade vägverk!
Så att räkna med vägverket för att få ned olyckorna kan vi glömma helt, några starka aktörer borde dock vara försäkringsbolagen, det kostar sjukt mycket att laga bara ”små” skador på en modern bil.

Körde själv på ett rådjur för 2 år sedan, körde landsväg i endast 70km/h för ovanlighetens skull. Ut kommer det dumma djuret skjutandes som en projektil framför bilen och träffar 100% head on i grillen. Man sitter och lurar sig själv att man minsann är en ganska hyfsad förare, jag började köra bil ute i skogarna vid 10 års ålder, vid 13 så kunde man åka med fullt uppställ genom gruskurvorna i en ganska rejäl hastighet, kört drifting senare osv.
Men kommer världens dummaste djur skjutandes ur skogen så är man helt chanslös! ingen förare hinner ens reagera. Tänker man då på all jävla landsvägskörning man gör på kvällstid, vägar som självfallet har tät skog ända ut till vägkanterna så är det inget annat än ren jävla tur att det inte händer oftare… ren och skär tur.

Rådjur och vildsvin är också en mcförares mardröm och något man alltid tänker på…men som sagt, vägverket bryr sig ingenting om oss.

Om mc-förare som grupp höll normala hastigheter och i alla fall hyggligt följde trafikreglerna skulle de kanske få mer empati och förståelse, i alla fall från mig. Istället kör folk som svin på sina hojar. När jag ser folk blåsa förbi i vansinniga hastigheter som om de spelar ett TV-spel eller dra på bakhjulet så tänker jag bara att snart är det en mc-förare mindre.

Jag gissar att du eller andra knuttar i tråden kommer säga "bara för att några kör som svin ska inte alla straffas". Samma logik man ser när hantverkare diskuteras i trådarna. Ärliga hantverkare vill bli av med packet som förstör ryktet. På samma sätt borde vettiga hoj-åkare också vilja få bort packet som ger dem dåligt rykte. Istället, som så ofta...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in