2026-02-06, 23:15
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Uppfriskande med lite fakta i tråden från en som var med på den tiden Helena försvann. Även IB borde väl förstå det orimliga i att en av de mest kända idrottsmännen i Mariestad kan haft att göra med det som de tjejer i Mariestad sagt om en bil som stannat till kopplat till obehag/trakasserier en tid innan försvinnandet. Hade Jari K varit en av männen i baren på stadt den natten hade han varit både identifierad och avhörd av polisen.

En person jag har pratat med i Mariestad kände inte till namnet Jari K alls och då hade ju denna person bott där hela den tid som Jari varit verksam i innebandyn där. Dv s att det var långt ifrån alla som brydde sig om innebandyn i stan.

Kollar man på "Innebandystatistik.se" och skriver in hans namn där så ser man att han var ju med och tog de två första gulden med IBK Lockerud 1986/87, 1987/88. Säsongen 1988/89 bommar IBK Lockerud och Jari K prövar då lyckan i IBK Strandgården under nästa säsong 1989/90 och spelar 8 matcher och gör 5 mål men de går ju inte ens till slutspel medan IBK Lockerud tar guldet igen...

Jari K är tillbaka igen i IBK Lockerud till nästa säsong 1990/91 och då IBK Lockerud tar sitt fjärde guld. Jari K spelar 5 matcher i grundserien och 4 i slutspelet som forward men gör inte ett mål. Det är något som gör att Jaris karriär börjar att dala här. Under nästa säsong 1991/92 så är inte Jari med och spelar en enda match och då lär han inte synts i tidningen heller under hela denna säsong kan jag säga. På ett lagfoto igen möjligen kanske då när de tog hem pokalen då i april 1992.

Jaris karriär är egentligen redan över som 25-åring och hans sista säsong 1992/93 så spelar han bara en enda match med IBK Lockerud.

Nej, jag tror inte att denne finske Jari K var så lätt att känna igen för folk som inte ens brydde sig om IBK Lockerud heller.
Senast redigerad av IB03 2026-02-06 kl. 23:20.
Citera
2026-02-06, 23:59
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
En person jag har pratat med i Mariestad kände inte till namnet Jari K all
s och då hade ju denna person bott där hela den tid som Jari varit verksam i innebandyn där. Dv s att det var långt ifrån alla som brydde sig om innebandyn i stan.

Kollar man på "Innebandystatistik.se" och skriver in hans namn där så ser man att han var ju med och tog de två första gulden med IBK Lockerud 1986/87, 1987/88. Säsongen 1988/89 bommar IBK Lockerud och Jari K prövar då lyckan i IBK Strandgården under nästa säsong 1989/90 och spelar 8 matcher och gör 5 mål men de går ju inte ens till slutspel medan IBK Lockerud tar guldet igen...

Jari K är tillbaka igen i IBK Lockerud till nästa säsong 1990/91 och då IBK Lockerud tar sitt fjärde guld. Jari K spelar 5 matcher i grundserien och 4 i slutspelet som forward men gör inte ett mål. Det är något som gör att Jaris karriär börjar att dala här. Under nästa säsong 1991/92 så är inte Jari med och spelar en enda match och då lär han inte synts i tidningen heller under hela denna säsong kan jag säga. På ett lagfoto igen möjligen kanske då när de tog hem pokalen då i april 1992.

Jaris karriär är egentligen redan över som 25-åring och hans sista säsong 1992/93 så spelar han bara en enda match med IBK Lockerud.

Nej, jag tror inte att denne finske Jari K var så lätt att känna igen för folk som inte ens brydde sig om IBK Lockerud heller.

Jag tror inte heller att alla i Mariestad kände till Jari K. Men det är väl ganska osannolikt att Jari K skulle varit okänd för alla de tjejer i Mariestad som upplevde obehag/trakasserier en tid innan försvinnandet från en bil som stannat till, och besökare på Stadt den aktuella natten?
Citera
2026-02-07, 22:55
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag tror inte heller att alla i Mariestad kände till Jari K. Men det är väl ganska osannolikt att Jari K skulle varit okänd för alla de tjejer i Mariestad som upplevde obehag/trakasserier en tid innan försvinnandet från en bil som stannat till, och besökare på Stadt den aktuella natten?

Hmm, jag ser vad du menar givetvis. Jag kan dock inte utesluta något. Frågan är då om Jari K verkligen var på Stadt ofta...Svårt att veta givetvis. Jag får ändå arkivera detta i bakhuvudet och lägga dessa två saker på hyllan helt enkelt tills vidare. Nu är det ju OS och kanske att vi kan unna oss att fokusera på det...Det har ju börjat mycket bra med vinst i skiathlon.

Jag för mig också det var något knapphändig info i den artikel om dessa tjejer som blivit ofredade av "bilar" som kört upp till dem. Artikeln fanns i tråden eller något referat av den skrivit av någon användare.
Citera
2026-02-09, 11:18
Medlem
Citat:
En person jag har pratat med i Mariestad kände inte till namnet Jari K alls och då hade ju denna person bott där hela den tid som Jari varit verksam i innebandyn där. Dv s att det var långt ifrån alla som brydde sig om innebandyn i stan.
Du har pratat med en person i nutid om hur denne idag minns en idrottsprofil som var kändis för mer än 35 år sedan? Och från det drar du slutsatser.
Nej, det är väl klart att inte precis alla hade minsta öra för sport. Men att ingen på en gata på Ekudden kände till JaKe är total osannolikt.
Jag vågar nog påstå att MÅNGA som inte ens var intresserade av sport, kände till de största idrottsprofilerna i Mariestad. TSL hade fantastisk täckningsgrad bland hushållen, och dessa profiler syntes ofta med stora uppslagna artiklar eller förstasidor, i samband med prestationer.
Och som jag sagt tidigare, om någon av alla dessa profiler utmärkte sig negativt socialt, så spred sig rykten mycket snabbt.

Citat:

Fortsätt du att leta vittnen som inte var allmänbildade på den tiden. Det är ju märkligt att du i dina efterforskningar inte hittat personer som kände till JaKe på den tiden.
Om han ens varit i stan och vistats ute på kvällen/natten, torde han blivit omtalad i det här fallet för länge sedan.
Du har inte producerat en enda uppgift som gör att det går att tro på din teori. Och sen hur du bygger upp dina antagande bevisar du ju med ovanstående inlägg.
Citera
2026-02-09, 22:06
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Du har pratat med en person i nutid om hur denne idag minns en idrottsprofil som var kändis för mer än 35 år sedan? Och från det drar du slutsatser.
Nej, det är väl klart att inte precis alla hade minsta öra för sport. Men att ingen på en gata på Ekudden kände till JaKe är total osannolikt.
Jag vågar nog påstå att MÅNGA som inte ens var intresserade av sport, kände till de största idrottsprofilerna i Mariestad. TSL hade fantastisk täckningsgrad bland hushållen, och dessa profiler syntes ofta med stora uppslagna artiklar eller förstasidor, i samband med prestationer.
Och som jag sagt tidigare, om någon av alla dessa profiler utmärkte sig negativt socialt, så spred sig rykten mycket snabbt.

Fortsätt du att leta vittnen som inte var allmänbildade på den tiden. Det är ju märkligt att du i dina efterforskningar inte hittat personer som kände till JaKe på den tiden.
Om han ens varit i stan och vistats ute på kvällen/natten, torde han blivit omtalad i det här fallet för länge sedan.
Du har inte producerat en enda uppgift som gör att det går att tro på din teori. Och sen hur du bygger upp dina antagande bevisar du ju med ovanstående inlägg.

Följ med här nu för du hamnar lite snett här. Det var endast dessa två vittnen på Runstensvägens vändplan som såg Helena prata med denne man i månadsskiftet april-maj 1992. Mannen stod här med sin mindre vita halvkombibil och enligt vittnena och tidningen skall det varit en vit Opel Kadett. Mannen skall ha haft ljust hårsvall, "fylligt hår eventuellt uppklippt" mellan 25-30 år. Det är bara dessa två vittnen som sett denne man här prata med Helena här. Mannen har aldrig gett sig tillkänna trots exponering i media som polisen Håkan Fast tyckte var mycket märkligt. Helenas systrar och vänner vet inte vem denne man var.

Det räcker för det första med att dessa båda två vittnen som också då bodde just längst ner högst troligt vid denna vändplan inte känt igen mannen för ingen heller kan fatta vem denne är även med stöd av denna beskrivning de båda vittnena gett av mannen. Dv s det räcker att det bara är dessa båda två vittnen som absolut inte kan känna igen Jari K för att ingen annan heller skall fatta att det var han(om det vetat vem han var från början förstås). Du förstår detta för Jari K hade ju ingen anknytning till denna gata heller. Om vi pratar om "denne man på Runstens vägen" i allmänna ordalag så var det en man som inte hade någon anknytning till denna gata (då ingen kan placera honom) men ju hade en väldigt bra lokalkännedom i detta område vad gäller vart skogsstigen mynnade ut någonstans och vart Helena hus låg bl a. Han ser till att "hamna" här för att få till ett möte med Helena helt enkelt och som också råkar vara skylt från hennes hus i bak.

Es*a Karjal*inen pratar om i sin podd vilka spelare man förlitade sig på i svåra lägen och då man toppade. Han räknar upp dessa namn säger då att "innan hade vi Jari K, J*rmas brorsa då". Jari Ks prime låg nog 1986-1989 och då bör han gjort sin enda landskamp och ett mål. De kändaste namnen i denna elitgrupp var ; Esa K, Keij*o Poll*ri, P*trik B*de`n och J*an - Er*k Va*ra som hade mycket längre karriär och med många landskamper.
Senast redigerad av IB03 2026-02-09 kl. 22:23.
Citera
2026-02-09, 23:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Då så gott folk. Då är bollen i rullning och dammluckorna rämnar.

Folk har börjat minnas och just börjat snacka och en person har hört av sig till mig i PM här alldeles nyss. Nu kommer det bli än mörkare och profilen på Jari K som mycket sannolik huvudgärningsman spetsar nu till sig alldeles betydligt. Nu vet folk som var med då och var omkring detta vad som komma skall här. Var så säkra.

Denna källa var då vän med storebrodern A*** till denna finska kvinna i Helenas ålder som då omkring 2 år innan försvinnandet var förtjust i Jari. Källan skriver att:

"Enligt A*** var XXXXX förtjust i Jari. Han var inte lika förtjust i henne men nog så intresserad av att våldta henne."

"Det var en massa snack om detta. En del menade på att XXXXX ljög, andra att hon bad om det, förtjänade det. A*** var förbannad över att hon fortfarande hade kontakt med honom."

Jag har kollat upp allt med dessa namn och vet att dessa namn hör ihop så att säga. Denna finska tjej och Jari bodde heller aldrig ihop. Broder A*** hade även en annan slutledning till detta som källan nämnde också skall sägas.

Jag vet ju samt de som var med då vet att det snackats om detta då vid denna tid. Nu ställs detta då till det jag skrivit om Jari K som jag tror var detta dåds huvudgärningsman...Enbart en olycklig slump för Jari K va ? Not.

Vi tar då denna profil på Jari som vi nu kan utröna och samtidigt tittar på det jag sagt och många med mig att "GM var mycket intresserad av Helena mot stalkingbeteende". Bilden av detta för mig orienterar sig nu mer mot en "sexual predator" som mer identifierar sitt nästa offer än en nedkärad snubbe som varit "väldigt förtjust" i Helena en tid och går helt bananas när inte dessa förväntningar infrias.

NEJ, det är det första ,mycket mörkare som det framförallt verkar handla om här. Möjligt att ett visst influx av det första till detta andra också kan tänkas...hm. En GM som inte stoppar av Helenas illskrik, gråt och vädjanden samt agerar mycket kyligt med undanskaffande av kroppen från brottsplatsen samt tiger om detta dåd sedan ger ju bilden av vad jag menar en mer kall, kapabel och psykopatiskt individ. Definitivt.

Du anjoshort verkar då inte hört talas om denna historia gällande Jari K och denna finska kvinna. En stor anledning till varför inte denna kvinna inte polisanmält Jari K för dessa våldtäkter som enligt denna källa hennes bror A*** sagt att hon utsatts för av Jari K var ju att hon tyckt om honom i vart fall inledningsvis samt att detta också resulterat i ett barn som hon behöll. Så det är inget tvivel om att umgänge funnits då mellan Jari K och denna finska kvinna. Jari K står som fader alltså för detta barn och det har jag kollat.

Brodern A bodde på Södra vägen 48 från 1991 och framåt några år och detta låg ju då i grannhuset till där Kim M och Eva L bodde på Södra vägen 44 som hade förfesten EA var på bl a och i huset mitt emot bodde alltså R*sto K med sin norska sambo.

Jari K är den person som stämmer in klockrent i ekvationen och sambandet:

Lockerudsvittnet (Mariegärdesväg) - Vittnet på sjukhusparkeringen 4.20 - Trankärrsvittnena.

Huvudgärningsman.

Profilen(GMP) då som Jari K får:

Han bodde ensam på Lockerudsvägen 45 alltså längst ner på nuvarande Mariegärdes väg.

Jag har ju tagit mig igenom telefonkatalogen för adresserna 31-45 på denna gatan för 1992 och jag såg ju att här bodde en väldig massa invandrare frän Mellanöstern bl a samt självklart vanliga svenskar också. Det fanns då bara ett namn som kom emot mig här.

Om vi lägger till: våldtäktsman, till detta också så är det "the real deal" om man säger så.

Bilen vet jag inte men jag är säker på att finnar där ute vet detta. Det är dags att sätta punkt för detta nu och ta ansvar för spelet är slut. Det är schack jävla matt. KM är ju en faktor till här då också om han till slut kan berätta allting och hjälpa oss då han inte behöver rädas polisen mer och tala endast som vittne. Allt kan skötas helt diskret. KM måste nog göra detta väldigt snart så han får ner sin version först...Ett råd.
Citera
2026-02-10, 01:51
Medlem
Citat:
Du anjoshort verkar då inte hört talas om denna historia gällande Jari K och denna finska kvinna. En stor anledning till varför inte denna kvinna inte polisanmält Jari K för dessa våldtäkter som enligt denna källa hennes bror A*** sagt att hon utsatts för av Jari K var ju att hon tyckt om honom i vart fall inledningsvis samt att detta också resulterat i ett barn som hon behöll. Så det är inget tvivel om att umgänge funnits då mellan Jari K och denna finska kvinna. Jari K står som fader alltså för detta barn och det har jag kollat.

Brodern A bodde på Södra vägen 48 från 1991 och framåt några år och detta låg ju då i grannhuset till där Kim M och Eva L bodde på Södra vägen 44 som hade förfesten EA var på bl a och i huset mitt emot bodde alltså R*sto K med sin norska sambo.

Jari K är den person som stämmer in klockrent i ekvationen och sambandet:

Lockerudsvittnet (Mariegärdesväg) - Vittnet på sjukhusparkeringen 4.20 - Trankärrsvittnena.

Huvudgärningsman.

Profilen(GMP) då som Jari K får:

Han bodde ensam på Lockerudsvägen 45 alltså längst ner på nuvarande Mariegärdes väg.

Jag har ju tagit mig igenom telefonkatalogen för adresserna 31-45 på denna gatan för 1992 och jag såg ju att här bodde en väldig massa invandrare frän Mellanöstern bl a samt självklart vanliga svenskar också. Det fanns då bara ett namn som kom emot mig här.

Om vi lägger till: våldtäktsman, till detta också så är det "the real deal" om man säger så.

Bilen vet jag inte men jag är säker på att finnar där ute vet detta. Det är dags att sätta punkt för detta nu och ta ansvar för spelet är slut. Det är schack jävla matt. KM är ju en faktor till här då också om han till slut kan berätta allting och hjälpa oss då han inte behöver rädas polisen mer och tala endast som vittne. Allt kan skötas helt diskret. KM måste nog göra detta väldigt snart så han får ner sin version först...Ett råd.
Har sagt det tidigare och säger det nu igen;
Ta detta till kalla fall! Är du så säker på din sak så måste du ju bara göra det!
Citera
2026-02-10, 22:40
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Har sagt det tidigare och säger det nu igen;
Ta detta till kalla fall! Är du så säker på din sak så måste du ju bara göra det!

Detta har jag skickat till KF.

Jag lade upp allting här också för en försäkran om att folk skall veta ändå om KF inte gör någonting alls. Faktum var också att detta spår förstärktes ytterligare i och med detta också. Det kan komma än mera eller så skickar ni det direkt till: kalla-fall.region-vast@polisen.se

Journalister som har intresse av fallet samt familjen självt bör sätta press på KF att agera nu.
Citera
2026-02-11, 22:00
Medlem
Citat:

Jag lade upp allting här också för en försäkran om att folk skall veta ändå om KF inte gör någonting alls. Faktum var också att detta spår förstärktes ytterligare i och med detta också. Det kan komma än mera eller så skickar ni det direkt till: kalla-fall.region-vast@polisen.se

Journalister som har intresse av fallet samt familjen självt bör sätta press på KF att agera nu.

Exakt vad skickade du till kalla fall?
Det första långa meddelandet om J som du skrev här i tråden? Lämnade du det personligen eller mail eller hur gjorde du?
Citera
2026-02-12, 11:48
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
så du har tipsat polisen... men dina offentliga skriverier kan ha försvårat eller omöjliggjort ett uppklarande (om den du pekar ut är skyldig).
Det är en av anledningarna att utredningar sekretessbeläggs, att förhindra att misstänkta personer förvarnas och påverkar utredningen.
Citera
2026-02-12, 22:18
Medlem
IB03s avatar
KF har haft det jag skickat ett bra tag.

Jag tror ju att KF har slagit på Jari K och sett att hans namn inte förekommer i utredningen.

Vad skall Anders Eriksson som spaningsledare göra med detta tips ? Om Jari K inte finns någonstans i utredningen hur skall då KF bearbeta detta tips som sagt att man gjort med alla de andra tipsen till Mariestads-Tidningen i slutet av sept.2024 då det inkom "färska tips" efter podden "Var är Helena ?" av Tina Frennstedt ? Detta var "inget nytt" sade man då. Alltså redan utredda tips i egentlig mening.

Hur skall de utredare som sitter på KF som inte är så insatta i detta fall och när personen kanske inte förekommer i utredningen ens kunna göra rätt bedömning om vad som skall göras med detta tips ? Hur blir Anders Eriksson motiverad till att besluta sig för att börja tillsätta resurser att utreda och agera på ett sådant tips när han inte heller är så insatt i detta fall ens ? Ingen direkt kritik så mot Anders Eriksson utan mer att jag sätter mig in i hans sits så att säga.

Det måste alltså falla sig naturligt med dessa omständigheter som jag helt klart tror är fallet att man helt enkelt lägger detta tips åt sidan då man är obeslutsam om man vill dra igång något som denne IB03 lagt fram...Kafferast och nu ramlade det in nya tips till andra fall, möte och sedan fys...Så kan det rulla på och detta kan vara helt naturligt på en sådan arbetsplats.

Mariestadspolisen samt Skövdepolisen har ju inte kartlagt varje snubbe i hela Mariestad. Det finns också en anledning till varför detta inte har blivit löst och det är ju för att dessa båda samt Rikskrim och då KF aldrig hittade rätt huvudgärningsman. Han kom undan och var under deras radar helt enkelt. Därmed är det heller inte alls säkert att han ens finns i denna utredning. De valde aldrig att se denna vittneskedja som ett inre samband och noterade aldrig att GM kopplingen fanns till en adress på återvändsgatan Mariegärdesväg i det som Lockerudsvittnet berättat om och att Mannen som parkerade en mindre vit bil och sprang från sjukhusparkeringen 4.20 i riktning mot Lockerud kan kopplas ihop med detta. Jag har serverat fram den mannen som hör ihop med detta till KF och till er då.

Därför så är det alltså inte alls säkert att det hjälper att läsa hela utredningen för att lösa detta fall. Det har redan den pensionerade Peter Thylen med medhjälpare Janne (Mariestad) gjort en gång och gått vilse i pannkakan.

Om de kunde inleda en utredning mot CL som visade sig vara helt oskyldig så kan de utreda detta spår som jag lagt fram om Jari K . Om Jari Ks dna finns på Helenas skor så behöver jag inte förklara vidare vad det innebär.
Citera
2026-02-12, 23:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Problemet är det okritiska accepterandet av detta vittnesmål i denna tråd. Du skriver att vittnet "gjorde ju de iakttagelser som hon gjorde", men jag föredrar att säga att hon säger att hon gjorde dessa iakttagelser. Du skriver att hon "såg en bil", men det korrekta vore att hon säger att hon såg en bil.

Och på vilket sätt kan bilen ha haft med försvinnandet att göra mer än vilken annan bil som helst cirka sex timmar efter händelserna cirka två mil från Mariestad? Ingenting om bilen eller personerna stämmer ju med de bilar eller personer som annars har varit aktuella. På de förutsättningarna kan ju vad som helst anses "högintressant".

Du undviker verkligen med all energi att ta i det mest uppenbara, trots att jag har påtalat det tidigare: Trankärrsvittnet har sagt att det var ovanligt med biltrafik där nere i vanliga fall, men att hon just den där söndagsmorgonen - tidigt, dessutom - såg en bil två gånger (!) inom cirka 45 minuter. Just den där morgonen natten efter det att Helena försvann gjorde alltså vittnet den ovanliga observationen med samma bil - två gånger! - inom cirka 45 minuter. I bilen satt det några unga män som vittnet upplevde betedde sig nervöst och oroligt. Vad gjorde de där unga männen där nere? Självklart är misstanken stor att de hade med Helenas försvinnande att göra. Varför fortsätter du att ha invändningar mot detta?

I övrigt har vi bara en bilmodell att utgå från, den som "Killarna" såg. Men just den bilen - som högst sannolikt var inblandad i försvinnandet - måste inte ha varit den bilen som Trankärrsvittnet såg. Om det var förövarna som var där nere vid Trankärr så kan de väl ha använt en annan bil? Dessutom är ju "Killarnas" vittnesmål om bilmodellen väldigt luddigt. Och vad säger att Trankärrsvittnet fick en tillräckligt bra bild av personen/personerna i baksätet för att kunna lämna ett utpekande signalement? De personer som har varit aktuella kan väl alla vara fel som just sittande i baksätet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in