Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Ja räntan kommer ju fortsätta ticka.
2) Kan jämkas helt om HR tycker att han egen skuld varit så stor att det bör jämkas, eller minskas av samma skäl som TR anger men HR anser att det skall minska mer.
Det kan alltså minskas mer eller till och med helt även om hon inte frias.
Dock delar jag din uppfattning att om det ändras är det mer sannolikt att det ändras uppåt än nedåt.
Punkt 3 kommer nog öka markant. Jag kan inte se hur de skall kunna vinna, men de måste nog lägga en massa tid på att komma på nya argument. Och tid är pengar.
Punkt 4. Dubbling tror jag inte. Den stora delen är arbetstid och det mesta där är redan gjort.
Men en ökning blir det ju helt klart.
Ja, överlag kommer alla kostnader att stiga. Hennes advokat kommer troligen kosta mycket per timme och som du säger de skall lägga en strategi framåt. Vilket betyder många timmar. Han lär vara dyrare per timme och de skall lägga massa tid på att dels gå igenom ärendet igen och skapa strategier och hitta anledningar om varför samt försvarligheten.
Målsägandes advokatkostnad kommer ju också öka då de måste förbereda sig inför nästa och skapa ett än större ärende. Speciellt när åtalad säger att de kommer kämpa är ju inte striden över.
Även om de hittat stora delar i sitt mål, så kan de säkert lägga mer för att säkra det. Tvivlar på att de lägger sig ner. Tror de iaf kommer öka med ca 2/3 och bägge sidors advokater kommer ligga på runt halvmiljonen vardera. Även om advokaterna tillsammans blir runt 800 000 så tillkommer ju potentiella skadestånd.
Om hon blir friad, så får han stå för sina egna rättegångskostnader och svenska folket hennes. Vilket är en generell förlust för svenska folket.
Blir hon fälld men slipper betala skadestånd, så förlorar hon ändå på överklagan då kostnaden blir högre.
En kostnad som staten betalar tills hon betalt av den, så den stora förloraren är svenska folket oavsett hur överklagan går.