2026-02-06, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Sen ser jag inte varför du skulle börja köra mer till tippen när du får möjlighet att slänga ditt skräp precis runt hörnet. Visst du kanske inte kan slänga allt, men varför du skulle välja att köra tiill tippen oftare ser jag inte vitsen med...
Jag vet inte om det skulle innebära mer frekventa resor till ÅVCn. Kanske, inga problem i så fall. Det viktigaste för mig är trots allt att jag slipper hålla på med matrester i papperspåsar. Men det blir kanske så att jag använder sopkärlet till blöta förpackningar. Precis som idag.
Citera
2026-02-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4CoS
Här:

Fördelaktigt att läsa vad jag faktiskt skriver om du vill diskutera med mig.

Det låter så eftersom du inte läser vad jag skriver, utan projicerar ditt eget oförmögna inre på andra. Prova läsa det jag skriver ovan, gärna några gånger om. I bästa fall klarna det lite.

Men exakt vad har det med att det finns fack för att slänga tomburkar i? Det föds väl maggots oavsett?
Citera
2026-02-06, 19:04
Medlem
Citat:
Men exakt vad har det med att det finns fack för att slänga tomburkar i? Det föds väl maggots oavsett?

Jag börjar misstänka att du har nedsatt begåvning alternativt bara larvar dig. Jag har inte skrivit något om tomburkar, utan om att schemat inte sköts vilket leder till att matavfallet ruttnar. Höj nivån annars orkar jag inte skriva med dig mer.
Citera
2026-02-06, 19:15
Medlem
Citat:
Jag börjar misstänka att du har nedsatt begåvning alternativt bara larvar dig. Jag har inte skrivit något om tomburkar, utan om att schemat inte sköts vilket leder till att matavfallet ruttnar. Höj nivån annars orkar jag inte skriva med dig mer.

Det har ju egentligen inte något med källsorteringen att göra eller hur? Det har väl att göra med att de inte sköter sophanteringen?
Citera
2026-02-06, 19:16
Medlem
Citat:
Det har ju egentligen inte något med källsorteringen att göra eller hur? Det har väl att göra med att de inte sköter sophanteringen?

Helt riktigt. Tog det dig fram till hit att förstå det?
Citera
2026-02-06, 19:35
Medlem
Ganonitos avatar
Detta är fördelen med att bo i lägenhet. Jag källsorterar inte ett skit utan slänger allt i en vanlig plastpåse som sedan åker i restavfallskärlet. Ska jag någonsin källsortera så ska jag ha betalt för det.
Citera
2026-02-06, 19:35
Medlem
Citat:
Helt riktigt. Tog det dig fram till hit att förstå det?

Nä, men eftersom tråden handlar om sopsorteringskärlen så ser jag inte riktigt vad det har med saken att göra...
Citera
2026-02-07, 04:50
Medlem
Citat:
Nä, men eftersom tråden handlar om sopsorteringskärlen så ser jag inte riktigt vad det har med saken att göra...

Ok, låt mig försöka förklara ännu en gång:

Sortering med de nya kärlen leder till mer jobb och mer problem. Eftersom matavfallet hämtas varannan vecka så riskerar det bli fluglarver och råttor. Antingen måste jag diska allting och torka allt matavfall i ugnen eller liknande, eller så får jag råttor.

När du flyttar ut från din hyresetta i Tensta centrum kanske du kan sätta dig in i hur det är att bo i hus.

Citat:
Nya rutinerna för hushållens avfallshantering i Stenungsund har mötts av högljudda klagomål från många boende. Flera rapporterar om att kärlen kryllar av vita fluglarver och att det stinker.

https://www.sttidningen.se/nyheter/stenungsund/de-nya-sopkarlen-i-stenungsund-kryllar-av-fluglarver.a02b5e21-b2d1-4fc1-9f1f-9e672184df6b

Citat:
Tipsen i köket

Håll avfallet så torrt som möjligt. Låt våta rester som potatisskal rinna av ordentligt innan du kastar i den bruna påsen.
Använd dubbla påsar om du behöver. Då blir det mindre fukt i kärlet.
Fyll inte upp i påsen över strecket. Då blir det enklare att stänga igen påsen ordentligt. Kasta hellre oftare.
Stäng igen påsen ordentligt. Och tight. Detta är kanske det viktigaste tipset. Påsen ska kunna förbli stängd även när den dunsar ner i kärlet.
Kasta inte mat i onödan. Ät upp rester, och lukta och smaka på saker innan du slänger.

Tips för ditt kärl

Ställ om möjligt kärlet på en skuggig plats.
Skölj ur eller tvätta kärlet ibland efter tömning. I fyrfackskärlen kan man ta ut insatsen för matavfall för enklare hantering. Använd hett vatten och låt torka ordentligt.
Spreja med ättikslösning. Efter kärltvätt och även mellan tvättar kan du spreja kärl, kanter och lock med ättikslösning. Upprepa gärna efter varje tömning. Det motverkar både flugor (som lägger ägg som blir larver) och ovälkommen doft.

https://www.vasyd.se/artiklar/avfall-och-soptomning-privat/larver-i-matavfallet

Citat:
Låt gärna blöta sopor rinna av innan du lägger dem i soppåsen. Under sommaren är det extra viktigt att det matavfall som du lägger i matavfallskärlet är torrt och väl tillslutet för att undvika fluglarver.

https://goteborg.se/wps/portal/start/bygga-bo-och-leva-hallbart/avfall-och-atervinning/sophamtning/boende-i-villa-eller-radhus/ditt-karl-och-hur-du-hanterar-det

Citat:
Jan Brügge berättar att han har bott på Malmön i Sotenäs i 48 år men aldrig tidigare haft några problem med maskar och larver i soptunnorna.

– Förut hade vi veckotömning. De kom var sjunde dag och tömde, och vi har aldrig sett några maskar, säger Jan Brügge.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/likmaskar-invaderar-soptunnan-hos-jan-pa-malmon.edcc2f2d-8b9f-43ca-a642-1939dd790600

Citat:
Larmet: Nya sopkärlen är råttmagneter – gnagarna flockas

https://www.sverigesradio.se/artikel/larmet-nya-sopkarlen-ar-rattmagneter-gnagarna-flockas

Varför är det så jobbigt för dig att förstå att din initiala infallsvinkel helt enkelt var okunnig och fel? Jag har ingen lust att se till att mina kärl står i skugga, eller gå ut och spreja dem med ättika, eller torka allt avfall inomhus i ett dygn (eller ha det en timme i ugnen) samt diska alla plastlock, plastförpackningar, metallförpackningar, glasförpackningar m.m. vilket kostar mig tid, vatten och pengar, och vi vill ju inte öka vattenförbrukningen, eller!?

Så, jag skiter i att källsortera. Det är enklare, tar mindre tid, kostar mig mindre och skapar mindre problem. Det mest ironiska i allt det här är alltså att man har gjort allting sämre för mig (om jag skulle sköta det så som det ska skötas) och samtidigt kräver mig på nästan 40% mer betalt.

Det minsta jag kan göra för de extra 40% jag betalar är att se till att det blir enklare för mig. Alltså struntar jag i att skölja, sortera, spreja mina kärl med ättika, flytta runt dem under dygnet för att de hela tiden ska stå i skugga eller behöva bygga in dem ånyo (som jag återigen skulle få bekosta själv), och slänger istället allt i en och samma påse och åker och dumpar på ÅVC.

Om du inte förstår efter det här inlägget så är det helt enkelt för att du inte kan förstå, inte för att någon förklarat för dåligt för dig.
Citera
2026-02-07, 08:33
Medlem
Citat:

Sortering med de nya kärlen leder till mer jobb och mer problem. Eftersom matavfallet hämtas varannan vecka så riskerar det bli fluglarver och råttor. Antingen måste jag diska allting och torka allt matavfall i ugnen eller liknande, eller så får jag råttor.

När du flyttar ut från din hyresetta i Tensta centrum kanske du kan sätta dig in i hur det är att bo i hus.

Om du vill ha en seriös diskussion så kanske det vore bra att ägna sig mindre åt att fantisera än att ta till sig fakta.

För övrigt om tråden handlar om källsorteringen så är det ju rätt rimligt att det är det man diskuterar. Om din kommun hämtar matavfallet varannan vecka så är det väl en tråd om kommuner som hämtar matavfallet varannan vecka som där borde vara.

Notera att det per se inte har med varandra att göra. Hade du haft bara en tunna och de tömde den varannan vecka så skulle du ha samma problem ju. Hade de hämtat matavfallet varje vecka så skulle du ju inte ha problemet aldeles oavsett hur många fack du hade att sortera in i.
Citera
2026-02-07, 09:06
Avslutad
Citat:

https://www.sttidningen.se/nyheter/stenungsund/de-nya-sopkarlen-i-stenungsund-kryllar-av-fluglarver.a02b5e21-b2d1-4fc1-9f1f-9e672184df6b

https://www.vasyd.se/artiklar/avfall-och-soptomning-privat/larver-i-matavfallet

https://goteborg.se/wps/portal/start/bygga-bo-och-leva-hallbart/avfall-och-atervinning/sophamtning/boende-i-villa-eller-radhus/ditt-karl-och-hur-du-hanterar-det

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/likmaskar-invaderar-soptunnan-hos-jan-pa-malmon.edcc2f2d-8b9f-43ca-a642-1939dd790600

https://www.sverigesradio.se/artikel/larmet-nya-sopkarlen-ar-rattmagneter-gnagarna-flockas

Varför är det så jobbigt för dig att förstå att din initiala infallsvinkel helt enkelt var okunnig och fel? Jag har ingen lust att se till att mina kärl står i skugga, eller gå ut och spreja dem med ättika, eller torka allt avfall inomhus i ett dygn (eller ha det en timme i ugnen) samt diska alla plastlock, plastförpackningar, metallförpackningar, glasförpackningar m.m. vilket kostar mig tid, vatten och pengar, och vi vill ju inte öka vattenförbrukningen, eller!?

Så, jag skiter i att källsortera. Det är enklare, tar mindre tid, kostar mig mindre och skapar mindre problem. Det mest ironiska i allt det här är alltså att man har gjort allting sämre för mig (om jag skulle sköta det så som det ska skötas) och samtidigt kräver mig på nästan 40% mer betalt.

Det minsta jag kan göra för de extra 40% jag betalar är att se till att det blir enklare för mig. Alltså struntar jag i att skölja, sortera, spreja mina kärl med ättika, flytta runt dem under dygnet för att de hela tiden ska stå i skugga eller behöva bygga in dem ånyo (som jag återigen skulle få bekosta själv), och slänger istället allt i en och samma påse och åker och dumpar på ÅVC.

Om du inte förstår efter det här inlägget så är det helt enkelt för att du inte kan förstå, inte för att någon förklarat för dåligt för dig.
Skrämmande läsning. Tänk att det finns människor som accepterar detta. Att det finns så svaga ynkliga människor som bara gör som de blir tillsagda och betalar för det. Och försvarar det hela på onlineforum.
Citera
2026-02-07, 09:09
Medlem
Vet inte om det avviker från eran diskussion.
Mitt problem med sophämtning och källsortering är att det finns inget incitament att minimera volymen sopor. Vatten betalas per kubikmeter el per kWh, varför betalas inte sopor per kilogram

Jag använder kuvert att tända i kaminen resten sorteras ut och lämnas när jag besöker tätorten, matavfallet komposteras. Det som blir kvar är ett par påsar restavfall per år. Just nu står sopkärlen i ladugården helt oanvända. Men jag betalar lika mycket som alla andra
Citera
2026-02-07, 09:12
Medlem
Citat:
Om du vill ha en seriös diskussion så kanske det vore bra att ägna sig mindre åt att fantisera än att ta till sig fakta.

För övrigt om tråden handlar om källsorteringen så är det ju rätt rimligt att det är det man diskuterar. Om din kommun hämtar matavfallet varannan vecka så är det väl en tråd om kommuner som hämtar matavfallet varannan vecka som där borde vara.

Notera att det per se inte har med varandra att göra. Hade du haft bara en tunna och de tömde den varannan vecka så skulle du ha samma problem ju. Hade de hämtat matavfallet varje vecka så skulle du ju inte ha problemet aldeles oavsett hur många fack du hade att sortera in i.
För min del handlar tråden om försämringen som EU tvingar på folket. Förut hade jag tömning varannan vecka, men det gjorde inget då vi fick speciella gröna matavfallspåsar av plast. Knöt man dem ordentligt så kunde de ligga där i två veckor och säkert betydligt längre än så utan att det stank och utan att det kom insekter och råttor. Röda påsar för brännbart åkte i samma tunna. Sorteringen skedde sedan antagligen maskinellt baserat på påsarnas färg. En tunna som var ungefär 25% mindre än nuvarande tunna var sällan mer än halvfull. Vissa tömningar så låg det kanske en påse brännbart och en påse matavfall i botten. Övriga fraktioner passar man på att tömma när man ändå ska handla eller har annat ärende. Nu har jag två stora tunnor som är extremt överdimensionerade och bara förfular och tar upp plats och som kommer börja stinka matavfall och likmask till sommaren. Samtidigt höjer de avgiften. Miljönyttan med detta baserat på hur jag personligen skött sorteringen tidigare är noll förbättring, istället blir det en försämring då det blir fler sopbilsturer med dieselsopbilar som kör extrarundor. För mig blir det även en försämring då det förfular, påverkar hygienen negativt och ger mig merjobb som ska sköta renhållning av kärl som med tidigare system aldrig behövde någon rengöring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in