Citat:
För min del handlar tråden om försämringen som EU tvingar på folket. Förut hade jag tömning varannan vecka, men det gjorde inget då vi fick speciella gröna matavfallspåsar av plast. Knöt man dem ordentligt så kunde de ligga där i två veckor och säkert betydligt längre än så utan att det stank och utan att det kom insekter och råttor. Röda påsar för brännbart åkte i samma tunna. Sorteringen skedde sedan antagligen maskinellt baserat på påsarnas färg. En tunna som var ungefär 25% mindre än nuvarande tunna var sällan mer än halvfull. Vissa tömningar så låg det kanske en påse brännbart och en påse matavfall i botten. Övriga fraktioner passar man på att tömma när man ändå ska handla eller har annat ärende. Nu har jag två stora tunnor som är extremt överdimensionerade och bara förfular och tar upp plats och som kommer börja stinka matavfall och likmask till sommaren. Samtidigt höjer de avgiften. Miljönyttan med detta baserat på hur jag personligen skött sorteringen tidigare är noll förbättring, istället blir det en försämring då det blir fler sopbilsturer med dieselsopbilar som kör extrarundor. För mig blir det även en försämring då det förfular, påverkar hygienen negativt och ger mig merjobb som ska sköta renhållning av kärl som med tidigare system aldrig behövde någon rengöring.
Min upplevelser resonerar med dina. Jag undrar dessutom hur mycket utsläpp det varit att producera alla dessa relativt enorma kärl. Två till varje fastighet i varje kommun!? Det finns inte en chans i världen att detta varit nettopositivt på det stora hela. Sannolikt får vi se ett nytt system som ska "förbättra allting" igen inom 5-10 år eftersom detta blev ett gigantiskt magplask.