2026-02-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Ta man ett billån så ska kreditgivarens namn stå på bilen så ägaren och omgivningen förstår att personen har lånat och inte köpt. Man äger inte bilen förrän den är betalt. så du har inte "köpt" den.

Skulle detta förhindra skuld? vi är än av dem som är mest skuldsatta i hela EU eller hela världen.

Ska samma gälla för bostäder som köpts med lånade pengar?

Hur många är det som verkligen kollar upp vem som äger grannes, kompisens, släktingens, kollegans bil? Ytterst få så det skulle inte ändra någonting.
Citera
2026-02-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Ska samma gälla för bostäder som köpts med lånade pengar?

Hur många är det som verkligen kollar upp vem som äger grannes, kompisens, släktingens, kollegans bil? Ytterst få så det skulle inte ändra någonting.

det är ju lånade pengar som gör att du få ett hus eller hur? det är tack vare en kreditgivare som gör att du få en ett boende. Jag tycker det är rimligt att de få visa sig.
Citera
2026-02-06, 17:45
Medlem
skulle inte bostadsrätter och hus sjunka om det inte fanns lån? eller om man inte lånade?
Citera
2026-02-06, 17:53
Medlem
Citat:
det är ju jättebra att man inte längre kan göra avdrag för räntan. Så du tror med att det skulle förhindra skuld om kreditgivarnas namn stod på bilen? Det skulle ju bli coolt att åka runt med en bil utan märkte hehe
Var har jag sagt det? Läser du ens inläggen du citerar och svarar på?

Har du lånat pengar för att köpa en bil, så är bilen din. Konstigare än så är det inte. Sedan har du en skuld till finansbolaget eller banken. Hur du finansierar ditt bilköp, eller köp av kalsonger, har ingen annan med att göra.

Vissa verkar tro att lån generellt är något dåligt, vilket inte alls stämmer. Hade jag aldrig tagit ett lån så hade jag inte kunnat ha den ekonomi jag har i dag.
Citera
2026-02-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var har jag sagt det? Läser du ens inläggen du citerar och svarar på?

Har du lånat pengar för att köpa en bil, så är bilen din. Konstigare än så är det inte. Sedan har du en skuld till finansbolaget eller banken. Hur du finansierar ditt bilköp, eller köp av kalsonger, har ingen annan med att göra.

Vissa verkar tro att lån generellt är något dåligt, vilket inte alls stämmer. Hade jag aldrig tagit ett lån så hade jag inte kunnat ha den ekonomi jag har i dag.

Så länge du amorterar din skuld så har du din bil, men det är ju din bil förrän den är betald. det är väl inte så konstigt att begripa?

Vad händer om du bli arbetslös eller bli sjuk? och inte kan amortera? är det din bil då också? det är inte det.
Citera
2026-02-06, 19:11
Medlem
Citat:
Så länge du amorterar din skuld så har du din bil, men det är ju din bil förrän den är betald. det är väl inte så konstigt att begripa?

Vad händer om du bli arbetslös eller bli sjuk? och inte kan amortera? är det din bil då också? det är inte det.
Bara för att jag har ett lån som finansierar bilen, så behöver inte bilen vara belånad.

Och man måste inte alltid amortera. Mitt nuvarande lån har jag inte amorterat en krona på sedan jag tog det.

Pengarna finns sedan tio år tillbaka på börsen, och hittills har det varit en utmärkt affär för mig. Jag kan slutamortera det på måndag om jag av någon konstig anledning skulle vilja det.

Jag tycker det är sorgligt att vissa sågar lån generellt, det finns många tillfällen där det är god ekonomi för både banken och för den som lånar att låna.
Citera
2026-02-07, 00:00
Medlem
Citat:
Bara för att jag har ett lån som finansierar bilen, så behöver inte bilen vara belånad.

Och man måste inte alltid amortera. Mitt nuvarande lån har jag inte amorterat en krona på sedan jag tog det.

Pengarna finns sedan tio år tillbaka på börsen, och hittills har det varit en utmärkt affär för mig. Jag kan slutamortera det på måndag om jag av någon konstig anledning skulle vilja det.

Jag tycker det är sorgligt att vissa sågar lån generellt, det finns många tillfällen där det är god ekonomi för både banken och för den som lånar att låna.

"Bara för att jag har ett lån som finansierar bilen, så behöver inte bilen vara belånad."
Det är sant. du kan ju betala detta precis när du vill. Blir det inte billigare att betala av? så slipper du räntan?

Alla kan inte detta och det är ju hela poängen med tråden.
Citera
2026-02-07, 00:44
Medlem
Citat:

Det är konstigt att begripa, för det är fel.

Om SEB lånar pengar till dig för köp av en bil, med bilen som säkerhet, ska du alltså inte stå som ägare? Om du tröttnar på bilen tänker du bara svänga förbi SEBs kontor och lämna bilnyckeln på disken så är allt glömt för din del alltså?

Du står självklart som ägare, men banken har din bil som säkerhet om du inte kan fullfölja ditt åtagande som du lovat. Det är två olika saker och har inte med ägandet att göra.
Citera
2026-02-07, 08:34
Medlem
Citat:
"Bara för att jag har ett lån som finansierar bilen, så behöver inte bilen vara belånad."
Det är sant. du kan ju betala detta precis när du vill. Blir det inte billigare att betala av? så slipper du räntan?
Över tid har jag betalat lägre ränta på mitt bostadslån, än vad jag fått ut på börsen.

Sedan kan vi såklart inte veta hur det blir i framtiden, men ganska troligt att det fungerar även då.

Citat:
Alla kan inte detta och det är ju hela poängen med tråden.
Mitt intryck av tråden var att de som köper en bil med lån ska åka omkring och skämmas.

En liten fråga. Jag har aktier i SHB, Handelsbanken. Om någon lånar pengar av den banken, så har de ju faktiskt lånat pengar av mig. Skulle då några då åka omkring med en bil a la "Ägs av Stiffinger."?
Citera
2026-02-07, 08:54
Medlem
Att ta ett billån är i många fall bra. Tänker på det första riktiga jobbet som jag hade. Skiftarbete 2 mil bort. Hade inte kunnat ta mig till jobbet på annat sätt än bil. Går inte några bussar 04.30...

Jag lånade föräldrarnas bil de första veckorna. Alternativet för de flesta är annars ett billån.

Visst kan man köpa en billig skrotbil men den måste fungera så att man kan ta sig till arbetet så är det i många fall mer ekonomiskt att köpa en bättre bil.

Många leasar bilar idag vilket i princip är samma sak som ett billån.

Det är i många fall svårt som ny på arbetsmarknaden att finansiera sin första bil så att man kan ta sig till sitt första arbete kan därför inte riktigt se att det skulle vara fel att leasa eller låna pengar till en bil.
Citera
2026-02-07, 10:04
Medlem
Citat:

En liten fråga. Jag har aktier i SHB, Handelsbanken. Om någon lånar pengar av den banken, så har de ju faktiskt lånat pengar av mig. Skulle då några då åka omkring med en bil a la "Ägs av Stiffinger."?

Frågan är intressant, hur blir det i mitt fall? Jag lånade pengar av Swedbank för att köpa aktier i Swedbank. Vem äger vem? Beror det på börskursen?
Citera
2026-02-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Frågan är intressant, hur blir det i mitt fall? Jag lånade pengar av Swedbank för att köpa aktier i Swedbank. Vem äger vem? Beror det på börskursen?
Börskursen är oviktig i det sammanhanget, däremot kan det bero på hur många aktier en aktieägare har om någon bil bör stå på denne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in