2026-01-30, 22:38
Medlem
Ta man ett billån så ska kreditgivarens namn stå på bilen så ägaren och omgivningen förstår att personen har lånat och inte köpt. Man äger inte bilen förrän den är betalt. så du har inte "köpt" den.

Skulle detta förhindra skuld? vi är än av dem som är mest skuldsatta i hela EU eller hela världen.
Citera
2026-01-30, 22:42
Medlem
VoktorDodkas avatar
Vet inte om jag missförstår dig rätt men det är för att bilen står som en slags säkerhet för skulden, att dom tar tillbaka den om man inte sköter sina betalningar.
Citera
2026-01-30, 23:00
Medlem
Vad snackar du för skit så om du har ett hus med lån så ska det stå att du inte äger huset!
Citera
2026-01-30, 23:07
Moderator
HelgeBuks avatar
Det här är för obegripligt men jag är på så bra humör att du får en chans att förtydliga vad du menar istället för att skeppas rakt i papperskorgen.

Menar du att du föreslår att det borde vara så att t.ex. Santander står som ägare på jättemånga bilar och att de som till vardags använder bilen inte står som ägare? Och att det skulle motivera folk att inte ta lån för att köpa bilar? Eller menar du nåt helt annat?
Citera
2026-01-30, 23:08
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det står där för att eventuella köpare av bilen ska kunna ta reda på att det finns en skuld på bilen.
Citera
2026-01-30, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vad snackar du för skit så om du har ett hus med lån så ska det stå att du inte äger huset!

Eller om du köpt en lägenhet så står någon annan på lånet.. tills när?
Citera
2026-01-30, 23:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Ta man ett billån så ska kreditgivarens namn stå på bilen så ägaren och omgivningen förstår att personen har lånat och inte köpt. Man äger inte bilen förrän den är betalt. så du har inte "köpt" den.

Skulle detta förhindra skuld? vi är än av dem som är mest skuldsatta i hela EU eller hela världen.
Nej, om man tar ett billån står man själv som ägare till bilen men din borgenär kan naturligtvis ta bilen om du inte betalar din skuld. Det du tänker på är ett leasingavtal med köpoption, det vill säga att du köper bilen efter att du leasat den en bestämd period.
Citera
2026-01-31, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det här är för obegripligt men jag är på så bra humör att du får en chans att förtydliga vad du menar istället för att skeppas rakt i papperskorgen.

Menar du att du föreslår att det borde vara så att t.ex. Santander står som ägare på jättemånga bilar och att de som till vardags använder bilen inte står som ägare? Och att det skulle motivera folk att inte ta lån för att köpa bilar? Eller menar du nåt helt annat?

jag tycker att de som privatpersoner som gå genom tex Santander genom avbetalning ska ha Santander på bilen, de har gjort att du få en bil. du är "ägare" tillsvidare. det skulle motivera att det skulle vara pinsamt att åka runt i en bil som inte är din.
Citera
2026-01-31, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Det är väl inte alls obegripligt eftersom du verkar ju till och med förstå vad TS menar. Att du ska in och hota bara för att göra dig märkvärdig.

Eftersom det är i någon mån kreditgivaren som indirekt äger säkerheten så vore det väl inte alls olämpligt att dem stå som ägare. Jag håller med om att det kanske skulle göra så att folk förstår bättre att de inte äger något medan de lånar och ger större förståelse för vad ett lån faktiskt är, och därmed avskräcka en del.
Citera
2026-01-31, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Det är väl inte alls obegripligt eftersom du verkar ju till och med förstå vad TS menar. Att du ska in och hota bara för att göra dig märkvärdig.

Eftersom det är i någon mån kreditgivaren som indirekt äger säkerheten så vore det väl inte alls olämpligt att dem stå som ägare. Jag håller med om att det kanske skulle göra så att folk förstår bättre att de inte äger något medan de lånar och ger större förståelse för vad ett lån faktiskt är, och därmed avskräcka en del.

Jag förstår att detta är ett känsligt ämne och lån är ett lån hur du än vänder på det
Citera
2026-01-31, 08:30
Medlem
Citat:
För att minska konsumtionslånen som blancolån utan säkerhet så får man nu inte längre göra avdrag för räntan på dessa lån, vi får hoppas att det kan minska den typen av lån. Risken finns dock att de som vill ta sådana lån inte förstår att det kommer resultera i att de plötsligt inte får tillbaka lika mycket på skatten, och att de bara kör på.

Citat:
Jag förstår att detta är ett känsligt ämne och lån är ett lån hur du än vänder på det
Inser att lån är känsligt, mest för de som inte förstår att det kan handla om en lönsam affär för både gäldenär och borgenär.
Citera
2026-02-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
För att minska konsumtionslånen som blancolån utan säkerhet så får man nu inte längre göra avdrag för räntan på dessa lån, vi får hoppas att det kan minska den typen av lån. Risken finns dock att de som vill ta sådana lån inte förstår att det kommer resultera i att de plötsligt inte får tillbaka lika mycket på skatten, och att de bara kör på.

Inser att lån är känsligt, mest för de som inte förstår att det kan handla om en lönsam affär för både gäldenär och borgenär.

det är ju jättebra att man inte längre kan göra avdrag för räntan. Så du tror med att det skulle förhindra skuld om kreditgivarnas namn stod på bilen? Det skulle ju bli coolt att åka runt med en bil utan märkte hehe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in