Det där är ju helt galet. Det borde gå åt andra hållet i stället: sambolagen borde avskaffas. Sambos ska inte ha några rättigheter till varandras egendom, eftersom inget avtal om det ingåtts. Varken äktenskapskontrakt eller testamente. Om de inte har gjort det, så måste det ju bero på att åtminstone den ena INTE VILL det.
Att ge bort sin egendom efter sin död till några andra än sina bröstarvingar (och i andra hand syskon, syskonbarn) är ju något oerhört stort, det måste var och en få besluta självständigt och medvetet. Det kan inte vara defaullt, så att om du låter en kompis flytta in och sova på soffan, och efter ett halvt år dör du. Så säger kompisen: "vi var sambos" (funkar t.o.m. med en kompis av samma kön i vår depraverade tid), och då ska han eller hon ha hela förmögenheten, och dina barn ska inte få någonting..?

Jag tror att folk kommer att bli mer rädda för att flytta ihop om detta blir verklighet!
...och det där med nödtestamente över SMS! Tänk så lätt för den andra sambon, att konstatera att sambon är avliden (kanske efter att man hjälpt till lite själv), ta hans mobil och skicka ett SMS till det därför avsedda numret: "min sista vilja är att min odåga till son inte ska ha något mer av mig. I stället testamenterar jag min totala förmögenhet till min älskade sambo". Och så torkar man av knapparna, sätter dit den dödes fingeravtryck och ner med mobilen i hans byxficka...
Sverige blir liksom bara slappare och konstigare.