2022-05-27, 23:24
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Personkrets3-1
Klassisk dansbandsmusik är väl rätt konservativ?

Jo, det är sant. Även ifall jag inte tål det, så är det definitivt positivt att det existerar som fenomen ute i landsbyggden. Jag känner att det är en utav de få kulturella fenomen som fortfarande kan sägas vara reserverad åt enbart svenskar och som attraherar både män och kvinnor.

"I mina skor" av Lasse Stefanz tycker jag är en bondig pärla som lär ut lite folklig visdom om att vara nöjd med det lilla man har (något folk idag borde ta lärdom ifrån).
Citera
2022-05-27, 23:39
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, det är sant. Även ifall jag inte tål det, så är det definitivt positivt att det existerar som fenomen ute i landsbyggden. Jag känner att det är en utav de få kulturella fenomen som fortfarande kan sägas vara reserverad åt enbart svenskar och som attraherar både män och kvinnor.

"I mina skor" av Lasse Stefanz tycker jag är en bondig pärla som lär ut lite folklig visdom om att vara nöjd med det lilla man har (något folk idag borde ta lärdom ifrån).

Den här låten från 1979 är en riktig hångellåt, den och liknande metal-ballader är romantiska utan att vara töntiga, och som både unga kvinnor och män kan gilla:

https://www.youtube.com/watch?v=ssqHxLcsVOY

Det här jag märkt med mina tjejer jag haft, att de är mer för t.ex. Scorpions och Guns N Roses än för Dimmu Borgir (och jag med, även om Dimmu Borgir kan ha fina melodier ibland).
Citera
2022-05-28, 00:40
Medlem
Var placerar ni den alkade humanistiske romantikern Shane McGowan?

https://www.youtube.com/watch?v=bNKfLINJJ-U

Jag växte upp med akademiker som företrädde arbetarklass, som definierade vad som tilläts vara arbetarkultur... och arbetaren skulle alltid definiera sig själv som offer. Det var regal 1.A.

Så kom Shane McGowan...

Han står på så många sätt i motsats till proggen, men jag har svårt att se honom som konservativ i många av eras ögon av hierarkisk uppfostran.

Vacker är han i alla fall.
Citera
2022-05-28, 03:25
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Var placerar ni den alkade humanistiske romantikern Shane McGowan?

https://www.youtube.com/watch?v=bNKfLINJJ-U

Jag växte upp med akademiker som företrädde arbetarklass, som definierade vad som tilläts vara arbetarkultur... och arbetaren skulle alltid definiera sig själv som offer. Det var regal 1.A.

Så kom Shane McGowan...

Han står på så många sätt i motsats till proggen, men jag har svårt att se honom som konservativ i många av eras ögon av hierarkisk uppfostran.

Vacker är han i alla fall.

Jag ser inte kopplingen till topic, men lyssnat på Shane MacGowan sedan 1985.
Om jag anstränger mig så kan jag påstå att det är konservativt med folkrock.
Citera
2022-06-03, 18:21
Medlem
Nix-registrets avatar
Skandifuturisten Eirik Storesund hyllar den svenska folkgruppen Triakel (med Emma Härdelin från Garmarna, som nämnts i tråden). Storheten ligger enligt honom i balansen mellan återhållsamhet och ös, samt att låtvalen är genuint traditionella eftersom de saknar prydhet.

Citat:
For this Folk Music Friday, I wanna highlight one of my favorite ensembles: Triakel from Jämtland in Sweden. It has a different flavor from many other artists who are either very restrained, or conversely a tad too eager to spice up their fusions and revivals. Triakel hits the sweet middle spot, extremely capable folk musicians playing instruments that would have in vogue about a hundred plus years ago plus, including the parlor organ. Salmesykler, "Psalm bikes", as they are sometimes called in Scandinavia. It does not feel overtly rustic, but still distinctly vernacular and unforced.

They actively pursue a lot of the more humorous and vulgar folk songs as well, and feature many more recent popular folk songs of a kinda overlooked era.
IMO this is where the rubber hits the road a lot of the time. It's funny to me how modern puritans are bigger prudes than the regular folk that lived and breathed "muh tradition", so you can trust me to keep spamming this until it sticks.

https://t.me/s/brutenorse

Låtarna han rekommenderar:
Lillade Anna
Älskaren i gluggen
De unga jäntorna
Jämtlandssången
Citera
2022-06-04, 23:17
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Raubtier är underhållande men någorlunda infantil musik, inte för att infantil musik inte kan ha sitt värde, men jag anser att en slags jakt efter fördjupning borde finnas hos musiker, i takt med att de åldras och slutar att enbart motiveras av att likt en tonåring söka provocera och revoltera.

Raubtier är ungefär som en Burzum som stannade i tiden runt Det som engang var, och aldrig började på riktigt lovsjunga paganska rötterna, och istället fortsatte att tomt revoltera mot kyrkan. Därmed saknas också kärleken till något, krigsromantismen kommer likväl från en fjärran tonårsrum där mycket fantasyfiktion har konsumerats. Melankoliska toner saknas helt, det ska alltid handla om fyrvekerier och det blir aldrig tid för att reflektera eller gråta ut över det vackra i det som lovsjungs (exempelvis uppoffring av individen inför något större).

Raubtier fungerar när man styrketrännar i gymmet, men inte när man vandrar i skogen eller sitter i verandan och varvar av.

Känner du till svenska metalbandet Amon Amarth vars texter handlar om vikingar?
Citera
2022-09-29, 15:53
Medlem
"Byn der je ha vöxe opp..." och "Je Funder" av Alf Eliasson.

Hembygdsromantiska låtar sjungna på det mål som förr i tiden talades i Alfs hembygd Åflo i Jämtland. Att det är svårförstått kvittar, det är vackert oavsett.
Senast redigerad av Skjutevapen 2022-09-29 kl. 16:00.
Citera
2022-09-30, 20:22
Medlem
Calle Karlsson har gjort ett flertal hembygdsromantiska låtar på det gamla målet i Träslövsläge. Här är ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=sH06z2pJW9w
Citera
2022-09-30, 21:16
Medlem
Christer Lundh samlade ihop gamla visor från mestadels göingatrakten och spelade dem sedan tillsammans med Skånska Kören på deras egna moderna sätt. Det är Christer Lundh som sjunger och de flesta av låtarna sjungs på gammalt mål opåverkat av rikssvenskan. Det finns många sånger att hitta om man navigerar sig runt på deras hemsida och genom att söka på tuben.

Om man söker på sångernas namn kan man hitta uttalsenliga eller både uttalsenliga och rikssvenska sångtexter för många av låtarna.

Några av mina favoriter:

Holje Maakat Sångtext Skrolla ner till låt nr. 16.

Hos Saula Sisslan Sångtext Skrolla ner till låt nr. 4.

Tjosan Påga Sångtext
Citera
2026-01-16, 14:13
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Acceptans av människans begränsningar (klassicism i filosofisk mening)
Kulturpessimism

Kjell Höglund är en skicklig textförfattare som träffar väldigt väl på de här punkterna. Man vänjer sig dryper av tragisk realism: en acceptans av verkligheten och ett avvisande av utopier i sin enkelhet, samtidigt som den är djupt pessimistisk kring samhället - med en underton av humor. Jag tolkar den mer som en ironisk-syrlig beskrivning av hur vanligt fôlk lever än ett imperativ till det mediokra.

Genesarets sjö är mer svårtolkad, men bockar av punkterna genom sin idé att den lilla borgerliga kulturvärlden (vernissage, portvin, kex) inte kan skydda mot den existentiella stormen. Texten rör sig från sensorisk idyll:

"Dina kyssar smakar smultron och mjölk"
"Mina minnen är som körsbär i punsch"

…till en spricka som öppnar sig i form av grav- och ruinkänsla:

"Mitt yttre är en vitmenad grav"
"I mitt inre är det fullt med de dödas ben"

Texten tycks handla, bland annat, om någon som försöker uppnå en omöjlig stillhet genom borgerliga medelklassiga kulturritualer men livet och tiden smäller vederbörande i ansiktet.

Man kan börja med de här två låtarna som inkörsport. Höglund är filosofiskt, andligt och litterärt orienterad, och kulturpessimism återkommer ofta som tema. Han har också en bakgrund i proggkretsar - men utan plakatpolitiken.

EDIT:

En bonus:

Höglund har blivit gammal

https://www.youtube.com/watch?v=t7_oHMVUo10

Den texten talar för sig själv.
Senast redigerad av GusFring 2026-01-16 kl. 14:42.
Citera
2026-01-20, 21:47
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Kjell Höglund är en skicklig textförfattare som träffar väldigt väl på de här punkterna. Man vänjer sig dryper av tragisk realism: en acceptans av verkligheten och ett avvisande av utopier i sin enkelhet, samtidigt som den är djupt pessimistisk kring samhället - med en underton av humor. Jag tolkar den mer som en ironisk-syrlig beskrivning av hur vanligt fôlk lever än ett imperativ till det mediokra.

Genesarets sjö är mer svårtolkad, men bockar av punkterna genom sin idé att den lilla borgerliga kulturvärlden (vernissage, portvin, kex) inte kan skydda mot den existentiella stormen. Texten rör sig från sensorisk idyll:

"Dina kyssar smakar smultron och mjölk"
"Mina minnen är som körsbär i punsch"

…till en spricka som öppnar sig i form av grav- och ruinkänsla:

"Mitt yttre är en vitmenad grav"
"I mitt inre är det fullt med de dödas ben"

Texten tycks handla, bland annat, om någon som försöker uppnå en omöjlig stillhet genom borgerliga medelklassiga kulturritualer men livet och tiden smäller vederbörande i ansiktet.

Man kan börja med de här två låtarna som inkörsport. Höglund är filosofiskt, andligt och litterärt orienterad, och kulturpessimism återkommer ofta som tema. Han har också en bakgrund i proggkretsar - men utan plakatpolitiken.

EDIT:

En bonus:

Höglund har blivit gammal

https://www.youtube.com/watch?v=t7_oHMVUo10

Den texten talar för sig själv.

Dessa är även typiskt Höglund. Min Egen Begravning, tragisk realism blandat med buskis:

https://youtu.be/ugStFzlQoFw?si=8W062xqz6uwBmeMz

Nattlig Episod Med Alkemisten Karl Marx, berättaren ser hur alla frälsningsprojekt och kulturens stora symboler förvandlats till kattguld:

https://youtu.be/Y5eZty0GeXw?si=O_MKgXx0-VF2o2Hz
Citera
2026-02-06, 18:02
Medlem
GusFrings avatar
Tidigt ute med kritik mot automation:

https://youtu.be/XQ8K7SGRuHc?si=8m8eZovjdZcINEZJ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto