Citat:
Ursprungligen postat av
northrunner
En av flottans kanske viktigaste uppgifter vid krig är numera att ge luftvärnsskydd när trupper ska skeppas över till Finland och Baltikum. Samt att skydda civil handelstrafik.
Ubåtar och mindre båtar är olämpliga att lösa den uppgiften. Det går inte att komma ifrån av Sverige behöver stora fregatter inriktade mot luftförsvar.
Vid ett krigsbrott så blir troligen både Ryska Östersjöflottan samt Kaliningrad kortlivade. Därmed återstår endast möjligheten för Ryssland att skicka drönare över Baltisktluftrum eller genom finskaviken vilket medför att det är endast större drönare med längre räckvidd som kan utgöra ett hot.
Det har du en stor poäng i, just truppförflyttningarna över östersjön tänkte jag inte själv på. Lite skadad kanske av allt självförsvarstänkande.
Å andra sidan har vi Nato partners hela vägen runt Östersjön så det går ju att förflytta sig över land om man har lite tålamod och då bara åka över några broar eller korta sträckor med fartyg eller ta vägen över Norrland/Finland.
Jag säger inte vi ska klara oss helt utan ytfartyg, det var bara en prioriteringsfråga om pengarna inte räcker till. Mot moskvastaten så tror jag faktiskt att vid ett krig så förflyttar man hellre merparten av trupperna via Ukraina och rakt mot moskva och inte via baltländerna. Det är vid försvar av baltländerna som man placerar trupper där. Medan St Petersburg attackerar man från Finland.
Det blir då en massiv kniptångsmanöver.