2026-02-06, 08:06
Medlem
insekternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Håller med.
Denna tråd är ganska snäll generellt om man jämför med många övriga influensers/youtubers trådar, och tonläget där.
Och det är inte bara här det skvallras om N har jag sett.

Vilken omskrivning av historien! Det här är en av få skvallertrådar på Flashback som är belagd med ett förbud mot inlägg från nystartade konton och det finns en anledning till det. Du och jag som varit med ett tag vet att den här tråden varit Flashbacks kanske elakaste skvallertråd genom tiderna. Ibland sipprar det fortfarande ut men då är vi som tur är ganska många som säger ifrån.

Är dock segt att det måste påpekas att ”det här är en skvallertråd där man diskuterar, passar det inte kan du dra” varje gång användare känner sig emotsagda. Blir inte mycket till diskussion om man inte klarar av att diskutera…

Blev för övrigt glad att höra om husköpet och tycker att det låter som det bästa långsiktiga upplägget. Tror säkert att de fått råd av advokat om att göra så. Det största problemet med N boendesituation var att man kunde argumentera för att hon levt för nära sin mamma och inte frigör sig, nu kan man inte argumentera för det längre och att V kommer veckopendla till Karlstad är inget som kommer lasta N i vårdnadstvisten med A.

Hade de däremot köpt ett hus i Karlstad hade A (och säkert hans många fans här i tråden) gnällt över att N ”flyttar för att försvåra umgänget, till en plats dit A inte har någon koppling”. Att köpa ett hus inom Stockholm är det beslut N kan ta som både stärker hennes egen självständighet som mamma och vuxen men som också inte kan drabba henne på något sätt i vårdnadstvisten.
Senast redigerad av insekterna 2026-02-06 kl. 08:17.
Citera
2026-02-06, 08:14
Medlem
insekternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jullejulle
Fattar! Ja det är ju så jävla irriterande när influencers ska göra ”spänning” och content av allt som händer dom. Så att man ”måste” följa om man vill veta. Rent logiskt så stärks ju deras kanaler av vårt engagemang så man förstår ju att dom gör det, men det är inte kul när det visar sig att ”en överraskning” är att någon influencer skaffat sig en stylist.

Men fattar ändå inte hur det kunde gå så fort från olycka till ”återfall i missbruk” här

Det gick fort att tolka olyckan som att Js man C fått ett återfall i missbruk eftersom att den lilla sekten här älskar tanken på att familjen H skulle kunna vara en trasig och trasslig familj i ruiner. Spelar ingen roll vad någon i familjen H gör eller säger, det värsta tänkbara scenariot är alltid sanning här.

Med det sagt tycker jag fortfarande att både N och A är direkt olämpliga som föräldrar.
Senast redigerad av insekterna 2026-02-06 kl. 08:21.
Citera
2026-02-06, 10:06
Medlem
insekternas avatar
Citat:
De blir avstängda för att de inte följer reglerna. Och det har inget att göra med hårt tonfall eller är ett kvitto på att det är flashbacks mest elaka tråd i alla fall.
Dessa massproducerade konton kunde ju lika väl tillhört personer som velat försvara N?

(Det finns flera som blivit avstängda här som försvarat N) Inte bara i syfte att sprida hat. Vi tycker olika helt enkelt.

Ang A. Har svårt att tro att han skulle kunna dömas för trakasserier iaf. Sen kanske ett sånt beteende kan få andra konsekvenser.

Jag tänker att om han nu utretts för saker som faller inom ramen för grov kvinnofridskränkning vilket lagts ner, skulle inte nya trakasserier eller angrepp på N kunna öppna upp utredningen igen? Som enskilt ”brott” är det gissningsvis för litet men sett ur sammanhanget att han misstänkts för flera brott som faller under kategorin så skulle det ju mycket väl anses vara ett större problem än en enskild händelse. Känner vi N rätt har hon med största sannolikhet anmält det i alla fall. Hennes ombud skrev i svaromålet i vårdnadstvisten att de hade för avsikt att få en nedlagd våldtäktsutredning överprövad. Någon som vet om det hänt än? Någon som vet om de avser att överpröva även det nedlagda åtalet om grov kvinnofridskränkning?

Du väljer att ignorera att jag skrivit att det lugnat ner sig nu, men att det verkligen var illa i höstas. Det har också läckt sekretessbelagda uppgifter i tråden vilket är helt sjukt. Jag har för övrigt inte insinuerat att konton skulle producerats av någon särskild ”försvarargrupp” så ditt svar framstår som konstigt.
Citera
2026-02-06, 10:18
Medlem
Undrar om J*anette någonsin stöter på änglanummer som inte är ett digitalt klockslag på hennes mobiltelefon? Blir det inte lite urvattnat till slut?

Är själv inte lagd åt kristall- och änglahållet, men jag kan föreställa mig att magin med änglanummer är att stöta på ett särskilt nummer på en oväntad plats. Inte så oväntat och magiskt att klockan blir 11:11 sju gånger i veckan… skulle ha svårt att se det som ett personligt tecken.
Citera
2026-02-06, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insekterna
Jag tänker att om han nu utretts för saker som faller inom ramen för grov kvinnofridskränkning vilket lagts ner, skulle inte nya trakasserier eller angrepp på N kunna öppna upp utredningen igen? Som enskilt ”brott” är det gissningsvis för litet men sett ur sammanhanget att han misstänkts för flera brott som faller under kategorin så skulle det ju mycket väl anses vara ett större problem än en enskild händelse. Känner vi N rätt har hon med största sannolikhet anmält det i alla fall. Hennes ombud skrev i svaromålet i vårdnadstvisten att de hade för avsikt att få en nedlagd våldtäktsutredning överprövad. Någon som vet om det hänt än? Någon som vet om de avser att överpröva även det nedlagda åtalet om grov kvinnofridskränkning?

Du väljer att ignorera att jag skrivit att det lugnat ner sig nu, men att det verkligen var illa i höstas. Det har också läckt sekretessbelagda uppgifter i tråden vilket är helt sjukt. Jag har för övrigt inte insinuerat att konton skulle producerats av någon särskild ”försvarargrupp” så ditt svar framstår som konstigt.

Detta va intressant! Alltså det var ju jävligt grova kommentarer han hade gillat och om jag fattar rätt så var detta då på inlägget där han ”skriver” (men inte rakt ut) att han har blivit befriad från misstankarna. Jävligt korkat av honom hur oskyldig han än skulle vara 😂 Om hon skulle anmäla honom kommer man då öppna hela utredningen eller är det bara delar som skulle kunna kopplas till upprepade trakasserier?

Jag lyssnade på podden igår och dom tar upp Andreas i slutet, men på ett sätt där dom inte nämner honom. Säger mest att de inte kan uttala sig om vad som händer med Niccis ex eftersom att dom riskerar att bli anmälda för förtal. Nicci säger att hon börjat brinna för kvinnors rätt att få prata om vad dom blivit utsatta för och hon har trots allt en poäng med att kvinnor blir tystade. Vad man än tycker om Nicci och Andreas så är det ju ett enormt samhällsproblem att det är svårt att utreda relationsbrott eftersom att det ofta är så att ord ställs mot ord.
Citera
2026-02-06, 10:51
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petitesser
Undrar om J*anette någonsin stöter på änglanummer som inte är ett digitalt klockslag på hennes mobiltelefon? Blir det inte lite urvattnat till slut?

Är själv inte lagd åt kristall- och änglahållet, men jag kan föreställa mig att magin med änglanummer är att stöta på ett särskilt nummer på en oväntad plats. Inte så oväntat och magiskt att klockan blir 11:11 sju gånger i veckan… skulle ha svårt att se det som ett personligt tecken.
Nej det blir ju inget speciellt om man inte ser det vid ett speciellt tillfälle som du säger, eller dyker upp samtidigt i olika konstellationer. Man ser ju klockan mest hela tiden om man sitter med telefonen men först vid dessa magiska siffror lägger man märke till det.

Ang att bli urvattnat så tror jag att dagens sång, "i dag är det världens bästa fredag" följt av dessa änglanummer är nån form av ritual. På gränsen till tvångshandling.
Senast redigerad av Knappast....... 2026-02-06 kl. 11:19.
Citera
2026-02-06, 10:57
Medlem
insekternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jullejulle
Detta va intressant! Alltså det var ju jävligt grova kommentarer han hade gillat och om jag fattar rätt så var detta då på inlägget där han ”skriver” (men inte rakt ut) att han har blivit befriad från misstankarna. Jävligt korkat av honom hur oskyldig han än skulle vara 😂 Om hon skulle anmäla honom kommer man då öppna hela utredningen eller är det bara delar som skulle kunna kopplas till upprepade trakasserier?

Jag lyssnade på podden igår och dom tar upp Andreas i slutet, men på ett sätt där dom inte nämner honom. Säger mest att de inte kan uttala sig om vad som händer med Niccis ex eftersom att dom riskerar att bli anmälda för förtal. Nicci säger att hon börjat brinna för kvinnors rätt att få prata om vad dom blivit utsatta för och hon har trots allt en poäng med att kvinnor blir tystade. Vad man än tycker om Nicci och Andreas så är det ju ett enormt samhällsproblem att det är svårt att utreda relationsbrott eftersom att det ofta är så att ord ställs mot ord.

Läste på lite. Den öppnas inte automatiskt för att hon skulle göra en ny polisanmälan, däremot kan en polisanmälan om nya trakasserier användas som argument i en överklagan om att åklagaren inte valde att väcka åtal utifrån den tidigare utredningen. Nya trakasserier skulle ju stärka bilden av att det finns ett systematiskt beteende kring trakasserier.

Jag blir inte förvånad om N redan gjort en anmälan om detta. Det var rätt grova kommentarer han gav sitt stöd till.
Senast redigerad av insekterna 2026-02-06 kl. 10:59.
Citera
2026-02-06, 12:22
Medlem
Citat:
Läste på lite. Den öppnas inte automatiskt för att hon skulle göra en ny polisanmälan, däremot kan en polisanmälan om nya trakasserier användas som argument i en överklagan om att åklagaren inte valde att väcka åtal utifrån den tidigare utredningen. Nya trakasserier skulle ju stärka bilden av att det finns ett systematiskt beteende kring trakasserier.

Jag blir inte förvånad om N redan gjort en anmälan om detta. Det var rätt grova kommentarer han gav sitt stöd till.

Tycker Andreas är en jävla tönt som gillade kränkande kommentarer om sitt barns mamma, men frågan är hur lagen ser på gillamarkeringar. De gillade kommentarerna var ju osmakliga men inte brottsliga utifrån vad jag såg. Hade kommentarerna uppmanat till brott hade det varit en annan femma… men vad vet jag! Anmäla kan man ju alltid göra.
Citera
2026-02-06, 12:35
Medlem
insekternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petitesser
Tycker Andreas är en jävla tönt som gillade kränkande kommentarer om sitt barns mamma, men frågan är hur lagen ser på gillamarkeringar. De gillade kommentarerna var ju osmakliga men inte brottsliga utifrån vad jag såg. Hade kommentarerna uppmanat till brott hade det varit en annan femma… men vad vet jag! Anmäla kan man ju alltid göra.

Trakasserier behöver inte röra sig om att uppmana till brott utan kan handla om nedsättande ord, gester, bilder eller annat uppträdande som är oönskat och upplevs som kränkande av den som utsätts och som har grund i diskrimineringslagstiftningen. Skulle kunna vara ofredande också. Vet fall där rättsväsendet sett på gillamarkeringar som stödbevisning för uppsåt men har aldrig sett det utredas i sin helhet. Kanske dags att det prövas?
Citera
2026-02-06, 13:43
Medlem
Knappast.......s avatar
Jag undrar om man tar det så seriöst verkligen med gilla-markeringar. Bevisbördan måste ju vara svår. I alla fall om det ska röra sig om ett brott och bli dömd.
Min man lånar min mobil ibland för att läsa på X t.ex, och jag vet att han gillat nåt enstaka inlägg från mitt konto (han har inga sociala medier och är ok) Men tipsa N kan man ju göra, eller anmäla själv.
Senast redigerad av Knappast....... 2026-02-06 kl. 13:49.
Citera
2026-02-06, 13:56
Medlem
insekternas avatar
Citat:
Jag undrar om man tar det så seriöst verkligen med gilla-markeringar. Bevisbördan måste ju vara svår. I alla fall om det ska röra sig om ett brott som kvinnofridskränkning.
Min man lånar min mobil ibland för att läsa på X t.ex, och jag vet att han gillat nåt enstaka inlägg från mitt konto (han har inga sociala medier och detta är helt)

Som sagt, tror inte det prövats som ”eget brott” men som stödbevisning för att kunna bevisa uppsåt. Man får ju också tänka på att A inte gillade kränkande kommentarer på någon annans inlägg utan kommentarer på sitt eget inlägg.

Instagram har väl dessutom funktionen att kommentarer som gillas av författaren till inlägget visas överst och markeras som ”författaren gillar detta”? Det spelar roll för då har gillamarkeringwn inneburit att sprida det som står i kommentaren och just ”delande”/”ombpublicering” av kränkande uppgifter har man kommit fram till är olagligt.
Citera
2026-02-06, 14:01
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Som sagt, tror inte det prövats som ”eget brott” men som stödbevisning för att kunna bevisa uppsåt. Man får ju också tänka på att A inte gillade kränkande kommentarer på någon annans inlägg utan kommentarer på sitt eget inlägg.

Instagram har väl dessutom funktionen att kommentarer som gillas av författaren till inlägget visas överst och markeras som ”författaren gillar detta”? Det spelar roll för då har gillamarkeringwn inneburit att sprida det som står i kommentaren och just ”delande”/”ombpublicering” av kränkande uppgifter har man kommit fram till är olagligt.
Okej. Ja, det kanske skulle tas på allvar då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in