Citat:
Ursprungligen postat av
Kvargman
Om jag minns rätt så var det väl både AI företaget och ChatGPT som hade anmält honom.
Om du försöker skapa olagligt material i stora tjänster som Open AI eller google så löper du definitivt hög risk att bli rapporterad. Alla stora amerikanska företag har en anmälningsplikt och den plikten går före nån enstaka användares synpunkter på tjänsten. Barns säkerhet kommer alltid komma först.
Det finns inbyggda säkerhetsfilter som är tränade att upptäcka, ta bort och rapportera innehåll som skildrar eller försök till skildra olagligt innehåll.
Dessa system har extremt låg tröskel eftersom det skulle innebära stora konsekvenser om användare lyckades skapa något olagligt och allvarligt som bp.
Samtidigt har tjänsterna en litet spelrum för misstag, vad exakt det är kommer ingen nånsin att veta.
Eftersom algoritmen uppdateras och gör ögonblicksanalyser så kan misstag ske.
Upprepade förfrågningar kommer definitivt AI förstå och då klassas hela konversationen som högrisk.
Rapporterar dom allt? Nej antagligen inte för det hade svämmat över. Att fråga om saker han gjorde är inte gråzon, AI är 100% säker på att han försöker göra något olagligt och därför har rapporteringen skett.
I Googles fall använder dom även tränad mänsklig granskning som får bekräfta innan en rapport görs, eftersom dom vet att AI kan begå misstag.
Ok, men vad som är lagligt och olagligt skiljer sig mellan länder. Och du har nog rätt att de rapporter ganska lite. Det de är mest oroliga för, är att deras bot ska användas för att göra något olagligt. Hacking är en av de saker jag tror de tar ganska tungt också...
Och just barnporr är olagligt nästan överallt...
Men vad menar du med Googles fall? Bot eller sökmotor? Börjar folk bli rapporterade för att bara söka efter något vad än det är, känns väl detta ganska integritetskränkande för de flesta... Finns några fall där detta har skett?
Citat:
Google och Open AI har valt att hemliggöra exakt hur deras upptäckt-åtgärd-rapporterings modell fungerar.
Det finns inget svar online på hur dessa system är konstruerade.
Återigen... Finns fler fall där någon åkt på att chatta med bot eller t.o.m. sökning? Som jag skrev vill nog Google inte alls rapportera folk som söker efter något med sökmotor då det kan ge användarna kraftigt intryck av bristande integritet.
Citat:
Att Google, Microsoft och andra stora företag spionerar på dig borde inte vara en hemlighet.
Är det dåligt att OpenAi rapporterade honom?
Nej. Tjänsten gjorde precis som den ska.
Den upptäckte och rapportera olagligheter.
Google och Microsoft "spionerar" främst för att kunna ge riktad reklam...
Nej, att bottar rapporterar olagligheter är inget som tidigare omtalats mycket. Jag hade faktiskt aldrig hört om det förrän fallet som tas upp...
Och då är vi tillbaka på ruta ett. Vilka olagligheter? Denna man ställde frågor om smygfilmning, bad botten generera bilder på nakna barn och frågade var han kunde hitta barnporr. Det var nog för att kontakta polisen i Sverige...
Fast kan man då anta att Inga andra frågor om något eventuellt olagligt renderar i en rapport? Jag tog upp frågor om droger, men om någon frågar om vapen? Det sistnämnda inte nödvändigtvis indikation på något illegalt...
Borde inte transparens och riktlinjer kring detta finnas? Detta är för de flesta totalt okänt område och många skriva precis vad som helst till bottar kanske på skämt eller för att testa...