2026-02-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Så de länder som får de bilar som exporteras ut ur Sverige har inte den motorkultur som finns där (I Sverige alltså)?

Självklart är bilarna lika intressanta eller ännu mer dit de säljs.
Annars skulle de ju bli kvar.
Precis som det var i USA 1970-2005nånting

Det finns nog dem utomlands som har ett stort intresse, men mer kanske för samlarobjekt? Gissar att de flesta bilar som går på export kommer hamna hos penningstinna bilsamlare snarare än hos den glade hobbyentusiasten.
Citera
2026-02-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Så de länder som får de bilar som exporteras ut ur Sverige har inte den motorkultur som finns där (I Sverige alltså)?
Om det är träskoraggare med hängbuk och deras "kultur" du menar så är det ju iofs rätt unikt svenskt.

Självklart är bilarna lika intressanta eller ännu mer dit de säljs.
Annars skulle de ju bli kvar.
Precis som det var i USA 1970-2005nånting

Vår motorkultur gällande just amerikanska bilar är unik, även om det såklart finns individer med motsvarande intressen i andra länder. Men där är det i mycket mindre skala och inte en hel bilkultur som i Sverige.

Att folk med större plånbok köper upp de finaste exemplaren är därför tråkigt, men tyvärr så det är. Man kan inte heller begära att folk ska sälja till underpris.
Citera
2026-02-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Det finns nog dem utomlands som har ett stort intresse, men mer kanske för samlarobjekt? Gissar att de flesta bilar som går på export kommer hamna hos penningstinna bilsamlare snarare än hos den glade hobbyentusiasten.
Ja, exakt. Så tror jag med.
Bilarna köps av samlare.

Vissa samlar helt enkelt, och vissa samlar och väntar på att priserna ska gå upp.

Raggarkulturen finns väl bara i norden, knappt det ens, störst är/ var den i Sverige iaf.

Finns väl något som kallas Rockabillykultur, men är inte riktigt samma sak, där är väl mer intresset för allt från 50talet+ en massa tatoos?
Senast redigerad av Cuttherope 2026-02-05 kl. 23:09.
Citera
2026-02-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ah, en C3 är aldrig fel! Du har mitt fulla stöd!

Här är ett synnerligen anskrämligt exemplar som behöver räddas:

https://www.blocket.se/20642165

(billig, 150 lax)

Så kan den bli så här fin

https://www.blocket.se/20115487

(Dock cab, 700 lax)

Edit: det som, enligt min mening, talar emot Corvette är glasfiberkarosserna som gör det extra krångligt att jobba med (å andra sidan slipper man rost)

Den behövde fan grundlackas direkt så man står ut med att jobba med den ...

Cabbar gillar jag inte.

C3:an är också den enda jänkebil frugan faktiskt gillar dessutom

Jag gillar glasfiber, det har jag en del erfarenhet av att jobba med.

Vi får se, är lite sugen på en C8 också, får se vad de ligger på om 10 år.
Citera
2026-02-05, 23:02
Medlem
Hm…. Tycker mig känna igen ”gubbagnället”……..

Liknande gnäll om att”det var bättre förr” har man genom åren hört till leda om nästan allt….

Men var ”allt” verkligen så mycket bättre förr…? billigare…?

Om vi nu tar tyckanden, påståenden, argument från ”gnällsidan” i dette med jänkebilshobbyn, så tycker jag det är rätt överdrivet, och ja, det vanliga gnällandet…

Om det ni gnäller om skulle vara så som ni säger, åskan man ju fundera på varför det inte blivit så som andra ”gnällgubbar” gnytt om i alla tider……?

Ser vi på biljobben så har den i princip alltid funnits, på nåt sätt, med en drös olika inriktningar genom åren. Och visst har intressena böljat lite vartefter modet etc har varierat vad gäller vilka bilar etc.

Men fortfarande idag så finns det hobby och intresse för i princip alla tidsepokers bilar, från biltidernas begynnelse och fram till idag. Och jag kan garantera att genom tiderna har många ”gnällgubbar” före er i tråden, spått att ”dagens bilar kommer att ha noll samlar/hobby-intresse och bara gå till skroten”. Men vad jag vet finns det bilklubbar och bilträffar för i princip alla möjliga bilar.
Så tro det eller ej, men det kommer högst sannolikt att växa fram ett intresse och en hobby med tiden även för dagens miljöbilar av olika slag, från hybrider till elbilar. Ja det finns ju redan sedan mycket länge intresse och hobby runt de elbilar som fanns förr i tiden, långt långt före blivande Musk deltog i fortplantningens version av Vansbrosimmet…..

Prisgnället då…..+
Tja, visst har jänkarna blivit klart dyrare, i alla fall vissa av de som har nån form av hobby/entusiast-stämpel.
Men då det inte tillverkas några fler, och de som har tillverkats betas av varje år p g a bränder, krockar stölder, rostar bort etc etc, så kommer helt naturligt att värde/pris på de kvarvarande att stiga, generellt sett.

Men är det så himla stor skillnad på prisbilden på jänkarna idag mot hur det var förr? Tja, kanske för vissa bilar årsmodeller etc, men generellt sett…?

När jag köpte min första jänkare 1982 så började jag lite blygsamt med en 1959 Cadillac Coupé de Ville i skapligt ”orört” bruksskick så den stått en massa år bakom en lada i Arizona men sen importerats till Sverige och lackats om i Volvo 164 grön metallic då originallacken var sönderbränd. Jag betalade då 27500kr för bilen. Ett riktigt fint exemplar kostade väl på den tiden nånstans i regionen 50-100K (vad motsvarar det i dagens penningvärde, och hur länge får man jobba idag för att råd?)
Idag får man inte mycket till -59 Cadillac för under 500k, även om det finns exemplar för klart under det priset.

Det jag kan tycka är lite tråkigt är att intresset oftast ligger på en viss kategori av modeller, de häftigaste, de med vassaste/största motorerna, cabbar etc. Vilket gör att de flesta av de modeller/versioner som var de vanligaste ute bland folket, de ratas och glöms bort, får dö rostdöden, blir suparbilar för plåtdunkande oxh takdansning… eller rensas på delar som kan nyttjas på andra dyrare modeller.
Det gör att jag verkligen kan uppskatta att se fina välvårdade exemplar av t ex 2D-stolpe med snikmotor etc, just för att de ofta är mycket ovanligare att få se än samma modell som HT med största/vasste motorn etc.
Citera
2026-02-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom

Exakt min poäng.
Citera
2026-02-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är inte många år kvar innan generationen som betalar för gamla bilar dör ut, då kommer 95% av alla jänkare oavsett skick vara mer eller mindre värdelösa. Precis som det gått för frimärkssamlandet, bara några år senare.

Låter ju riktigt nice. När tror du dom blir värdelösa på ett ungefär?
Citera
2026-02-05, 23:05
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Låter ju riktigt nice. När tror du dom blir värdelösa på ett ungefär?
Strax efter lunch 27/2 2047.
Citera
2026-02-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nä, det där var en helt irrelevant jämförelse.

Ska vi snacka Dodge:

https://www.blocket.se/19288023

Pris: en mille
Du har helt missuppfattat mitt inlägg som var svar till en annan.
Citera
2026-02-05, 23:07
Medlem
Jag köpte en kolsvart splitterny Cadillac STS på 90-talet. Det är den snyggaste bil jag någonsin haft. Fick kommentarer hela tiden. En gång ropade en uteliggare som jag trodde var död, "vilken snygg bil". Tyvärr fick den stora mekaniska problem med åren och blev min sista amerikanare.

https://www.curbsideclassic.com/cars-of-a-lifetime/coal-11-94-cadillac-seville-sts/
Citera
2026-02-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Strax efter lunch 27/2 2047.

Kommer raset plötsligt eller stegvis. Om stegvis, när bedömer du att det börjar?
Citera
2026-02-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag tror att du har missuppfattat det hela. Att du anser att något från 1970 är exklusivt är inte en åsikt som någon som är född på den här sidan av millenieskiftet nödvändigtvis delar.

Återigen, varför köpte du bilar från 50-60 talet och inte från 20- eller 30-talet?
Nu har du bevisat att du inte har bilintresse som din främsta hobby.

Muskelbilar från senare delen 60-tal fram till ca 1972 är otroligt stort. Inte minst i USA. Hur du bara kan jämföra en Dodge Challengef från 1970 mot en nytillverkad är obegripligt i sammanhanget.

Och varför skulle jag köpa bilar från 30 eller fyrtiotalet? Ur vilken synvinkel är det relevant i ämnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in