Citat:
Ursprungligen postat av
HassanVonEssen
Hon är som vem som helst, ganska social, när hon är sig själv och inte har ett anfall. Ingen originell karaktär egentligen.
Inget missbruk. Hon dricker inte. Har aldrig gjort.
Hon har alltid jobbat och det har funkat. Vet att hon hamnat i konflikter med kollegor men inte så att det haglat könsord. Hon har god kontroll över hjärnan och uttrycker sig bra i tal. Man skulle som sagt aldrig kunna ana hur det kan slå om i hemmet.
Nej. Jag har varit avslappnad när partnern varit med. Mamma kan behärska sig när hon måste. Och har aldrig sagt något illa om mina flickvänner. Hon vill bara att jag inte ska bli olycklig och träffa fel person, så som alla mammor antar jag.
Vänner har hon aldrig haft. Hon skulle ha kunnat haft och har väl umgåtts sporadiskt med kollegor. Men hon är djävulskt misstänksam mot folk. Har väldigt lätt för att tro illa om någon. Räcker med att någon skickar en bild från semestern till henne så tycker hon personen är en egoistisk stajlare som bara vill visa upp sig, och så avbryter hon den kontakten. Alltid negativa tankar och tänker att folk har baktankar med allt de gör och delar med henne. Och har väldigt nära till ett hemskt ordförråd. Kallar folk för horor, fyllhoror, grisfittor och horungar till höger och vänster. Det är grövsta tänkbara vokabulär.
Hon lider rejält av det. Hon har världens sämsta självkänsla och tycker hon är fulast i världen ibland. Mår dåligt för att hon vet att hon är sjuk men inte klarar av att göra något åt det. Vi har pratat otaliga gånger om hennes tillstånd men det leder liksom aldrig till någon förändring. Det gäller att hålla sig undan när hon vaknar på morgonen.
Känner verkligen sann olust av det du beskriver. Har läst det du har skrivit här i tråden.
Vissa delar innehåller uns av tragikomik, men helheten är sorglig och skadlig och uttryck för respektlöshet och egoism.
Det du beskriver i din mammas beteenden framstår som en konsekvent, långvarig och selektiv affektstörning hos en i övrigt fungerande person. Jobb, språk, social yta och självinsikt finns dock där, det är liksom inte kaos dygnet runt. Just därför - och därför att ni inte visste vilken form av psykisk sjukdom hon hade - tänker jag att hennes sammanbrott blev desto mer belastande för er som levde mitt i det.
Det du beskriver kring hennes beteenden är inte missbruk eller psykos, utan verkar vara ett personlighets- och affektregleringsproblem som blivit kroniskt. Affekten slår över snabbt, oproportionerligt och med extremt grovt innehåll, men kan samtidigt hållas i schack när konsekvenserna blir för stora. Att hon kan behärska sig inför utomstående, flickvänner och i arbete, bevisar att kontrollen finns men att den tillämpas selektivt. Ni, hennes närmaste i hemmet, blev hennes urladdningszon.
Din roll verkar ha varit att läsa av mikrosignaler, känna igen förstadierna, anpassa dig och ibland avdramatisera genom humor. Och att du/ni väljer att skratta åt det är förståeligt – det är ett överlevnadssätt. Men det ändrar
inte faktumet att ett barn inte ska behöva leva i ständig beredskap eller fungera som affektregulator åt en vuxen.
Hennes bakgrund förklarar mycket men
ursäktar inget. En våldsam och labil far, prinsesspositionen, brist på trygg reglering – allt detta ökar risken. Det jag reagerar starkast på är att hon som vuxen med insikt aktivt har undvikit vård i decennier. Det är
inte ett neutralt val. Det är ett beslut som flyttar bördan till partner och barn. Att “lida rejält” och samtidigt inte ta ansvar för att hamna i behandling är i praktiken att låta dig och din far bära konsekvenserna. Jag har NOLL respekt för den typen av egoism och feghet.
Att du i dag fungerar, kan skratta åt vissa delar i detta + har haft relationer, betyder inte att uppväxten var okej. Det betyder att du blev extremt anpassningsbar, till ett pris. “Ångest är min arvedel” och GAD är därför inte dramatik – det är en rimlig sammanfattning.
Om jag var du skulle jag behöva prata med min mamma om hur hennes skadliga beteenden, undvikanden, egoism och stolthet, hade påverkat mig to the core. Och jag skulle behöva påvisa det ansvar hon aldrig tog - att söka vård för att undvika att skada dig och din far.
Hur ser din relation ut med din mor idag?
Har du pratat med henne om det här?
Hur känns det inom dig när du tänker på hur hennes brist på ansvarstagande har påverkat dig och din far?