2026-02-05, 22:46
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Jag kom just att tänka på en sak jag sällan funderar på längre men som upptog otroligt mycket av min tid som barn. Det gäller min mamma och hennes svartsjuka gentemot min pappa. Jag är mest nyfiken på om det finns andra som upplevt liknande helt vansinniga uttryck för svartsjuka.

Hade man berättat dessa saker för någon bekant under den tiden så hade ingen kunnat tro att det var sant då min mamma aldrig visade detta utanför familjen. Men det pågick i princip varje dag från det att jag var 5-18 år, även om det blev lite mer sällan på senare år.

Det första exemplet jag minns är att vi satt framför teven en fredagskväll på 90-talet och kollade Fångarna på fortet. Det var ett absolut no-no att välja det programmet. Jag såg på mamma att hennes utseende förändrades och blicken blev mycket läskig och hatisk. Plötsligt flög frukten eller fikabrödet mot farsan eller så åkte kaffekopparna i väggen. "Jävla horbock!" var det hon oftast skrek till honom. "Fittorna på fortet - jag vet precis vad du sitter och snaskar i dig."

Vi kunde aldrig titta på ett TV-program med en kvinnlig programledare. Då var det helkört. Mamma reste sig upp och släpade ena benet utmed golvet väldigt demonstrativt fram och tillbaka framför teven innan hon började spotta på farsan, slå honom på kinderna eller slänga iväg hans glasögon eller rulltobak. Jag hade turen att slippa se honom slå tillbaka. Men oturen att han var världens envisaste och stannade kvar med henne i alla år.

Eller så kunde han komma hem från affären och fick höra att han bara var ute efter fittorna i kassan. Han vågade knappt hälsa på kassörskorna när hon var med. En annan gång gick det åt helvete på julafton hos släkten, en av ytterst få gånger någon annan kunde ana något. Min morbrors fru satte sig bredvid farsan och började prata med honom. Då började hon släpa benet längs golvet och skrika horbock m.m. innan hon kom till sans och började storgråta och böna och be om förlåtelse. För det gjorde hon alltid. Storbölade en kvart senare och berättade för honom hur mycket hon älskade honom.

Men det var hemskt att växa upp med. När jag var riktigt liten kröp jag in under sängen många kvällar och höll för öronen när bråket började. Senare försökte jag medla och lugna dem. Var och varannan dag, i väldigt många år. Kvällarna var bara en konstant anspänning och väntan på att hon skulle blossa upp.

Någon som känner igen sig?

Hade tur och var skildsmässobarn.
Din mor låter helväck.
Citera
2026-02-05, 22:55
Medlem
Galejans avatar
Plötsligt förstår jag TS besatthet vid Dumpentråden och gäddorna bättre. Sex och lust och åtrå är hos TS förknippat med skam och ångest sedan barndomen och därför söker sig TS till situationer där hen kan leva ut sin uppbragthet mot andra människors kåthet och lust utan att ifrågasättas. Det är svårt att göra det i en vanlig relationskontext men hos Dumpen är det okej att vältra sig i de gamla känslorna igen och kasta skuld och skam över gäddorna.

En gissning är att TS är ogift och har haft problem med relationer hela livet. Sådana här saker sätter spår hos barn.
Citera
2026-02-06, 14:41
Medlem
Citat:
Stämmer. Hon vet att hon är sjuk men kan inte stoppa anfallen. Det kommer nästan alltid ett på morgonen innan hon fått i sig frukosten, orelaterat till svartsjuka numera då farsan är död sedan många är. Hon påstår att hon får samma utbrott när jag inte är på besök men det jag får uppleva när jag sover över har t.ex. varit att hon skriker könsord och annat sjukt: "Bajs! Bajs! Bajs! Det luktar bajs. Det är ingen som städar. Bajs bajs bajs!" Om och om igen i en timme. Eller så har hon slagit sönder kaffekannan, den av glas i kaffebryggaren. Eller slitit ner gardinerna med hela gardinstången för att "ingen jävel hjälper till att byta ut julgardinerna när det redan är februari". Oftast står hon bara framför spegeln en halvtimme och byter ut texten till könsord i någon gammal låt. "Fitta! Hora! Lilla fitta hora! Fula jävla fitta hora! Fitta hora!".

Dessvärre inte. Jag är ensambarn. Men visst är det så. Det är ganska otroligt att jag stod ut i alla år. Men mer otroligt att farsan aldrig slutade käfta emot när hon skyllde allt på honom. Hade han varit normal hade han bara stuckit men han hade själv en djup konstant depression efter att ha förlorat ett vuxet barn innan jag föddes.

Nej, det har inte påverkat mina relationer. Däremot har jag haft andra symtom under åren, bl.a. GAD och depression. Depressionen är väl det som ligger kvar mest. Även om uppväxten med familjen ökat min mottaglighet för psykisk ohälsa så beror den på andra saker också.

Intressant att du nämner att du är ensambarn och att du har GAD.
Det är exakt min situation också. Här även separationsångest, sömnbesvär och katastroftankar. Har man fått uppleva ett hem med ständig oro och samtidigt varit oförmögen att bryta den, är man på något vis hjärntvättad och man har andra normer, villkor och gränser -- därför att man omedvetet är så van vid ytterligheter. Man kan vara rädd för små saker men orka med större. Man har fått lära sig att inte stå upp för sig själv även om man kan känna sig felbehandlad.

Din mor påminner en del om min egen. Det var ideliga utbrott och svartsjuka även gentemot kvinnor på TV. Det var även ett vansinnigt gapande om att "hon fick göra allt därhemma". Min far hade en släng av Asperger och förstod inte alltid vad hon menade, utan försökte lugnt tala henne tillrätta med resultat att situationen bara förvärrades. Hon verkade hata sig själv och nedvärderade sig. Grät och tyckte synd om sig själv. Hon verkade dock inte ha någon form av sjukdomsinsikt utan det var andras fel att hon inte var glad. De enda gångerna jag såg henne glad var när hon fick en present eller pengar. Eller när hon var berusad.

Det mest motsägelsefulla är ändå att hon själv hade stor aptit på andra män under tiden mina föräldrar var gifta. Slutligen skilde hon sig från min far och flyttade ihop med en man (också gift) som hon träffat på Ålandsfärjan. Efter ett par år orkade han inte heller och stack. Samma med nästa man och även påföljande. Hon plågade nästan livet ur den siste av dem, liksom hon plågade, trakasserade och smutskastade mig inför andra mig under hela mitt liv.

Nu hör det också till att min mor var oerhört vacker, spirituell, mångbegåvad och både konstnärligt och intelligent lagd. I hennes ögon var jag dum, ful, efterbliven och sjukligt elak. Folk som kände henne utanför hemmet och även släktningar anade inte hur hon betedde sig hemma. Min far, hennes andra pojkvänner och jag själv var konstigt nog lojala mot henne och höll god min. Alla tassade på tå.

Tror förresten att det är flera som lider av GAD utan att veta om det själva. Har även träffat på ett par läkare som inte visste riktigt vad GAD är.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-06 kl. 14:51.
Citera
2026-02-07, 10:06
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Plötsligt förstår jag TS besatthet vid Dumpentråden och gäddorna bättre. Sex och lust och åtrå är hos TS förknippat med skam och ångest sedan barndomen och därför söker sig TS till situationer där hen kan leva ut sin uppbragthet mot andra människors kåthet och lust utan att ifrågasättas. Det är svårt att göra det i en vanlig relationskontext men hos Dumpen är det okej att vältra sig i de gamla känslorna igen och kasta skuld och skam över gäddorna.

En gissning är att TS är ogift och har haft problem med relationer hela livet. Sådana här saker sätter spår hos barn.
Du har rätt i att det satt spår som bidragit till mitt intresse för Dumpen. Men det beror inte på de känslor du föreslår. Jag har inte utvecklat någon skam eller ångest gentemot sex och lust. Däremot har jag matats med grova svordomar och könsord hela min uppväxt och har en skadlig närhet till den typen av osunt vokabulär. Morsan introducerade det, jag har förfinat det. Samtidigt har tragikomik varit min starkaste försvarsmekanism. Med Dumpen får jag utlopp för bägge delarna. Jag får skratta hejdlöst åt gäddornas förehavanden och dessutom uttrycka mig så grovt och detaljerat jag vill. Faktum är att jag i detta sammanhang snarare lockar till skratt än gör folk upprörda med mina oanständiga formuleringar. Tragikomik kan dock vara skadligt om det går så långt som för mig, så att man blir för avtrubbad. När mamma berättade att min morbror hade dött så var min spontana reaktion att brista ut i ett gapskratt. Jag måste liksom landa i beskedet innan min hjärna kan tillåta mig empati.

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Intressant att du nämner att du är ensambarn och att du har GAD.
Det är exakt min situation också. Här även separationsångest, sömnbesvär och katastroftankar. Har man fått uppleva ett hem med ständig oro och samtidigt varit oförmögen att bryta den, är man på något vis hjärntvättad och man har andra normer, villkor och gränser -- därför att man omedvetet är så van vid ytterligheter. Man kan vara rädd för små saker men orka med större. Man har fått lära sig att inte stå upp för sig själv även om man kan känna sig felbehandlad.

Din mor påminner en del om min egen. Det var ideliga utbrott och svartsjuka även gentemot kvinnor på TV. Det var även ett vansinnigt gapande om att "hon fick göra allt därhemma". Min far hade en släng av Asperger och förstod inte alltid vad hon menade, utan försökte lugnt tala henne tillrätta med resultat att situationen bara förvärrades. Hon verkade hata sig själv och nedvärderade sig. Grät och tyckte synd om sig själv. Hon verkade dock inte ha någon form av sjukdomsinsikt utan det var andras fel att hon inte var glad. De enda gångerna jag såg henne glad var när hon fick en present eller pengar. Eller när hon var berusad.

Det mest motsägelsefulla är ändå att hon själv hade stor aptit på andra män under tiden mina föräldrar var gifta. Slutligen skilde hon sig från min far och flyttade ihop med en man (också gift) som hon träffat på Ålandsfärjan. Efter ett par år orkade han inte heller och stack. Samma med nästa man och även påföljande. Hon plågade nästan livet ur den siste av dem, liksom hon plågade, trakasserade och smutskastade mig inför andra mig under hela mitt liv.

Nu hör det också till att min mor var oerhört vacker, spirituell, mångbegåvad och både konstnärligt och intelligent lagd. I hennes ögon var jag dum, ful, efterbliven och sjukligt elak. Folk som kände henne utanför hemmet och även släktningar anade inte hur hon betedde sig hemma. Min far, hennes andra pojkvänner och jag själv var konstigt nog lojala mot henne och höll god min. Alla tassade på tå.

Tror förresten att det är flera som lider av GAD utan att veta om det själva. Har även träffat på ett par läkare som inte visste riktigt vad GAD är.
Tack för att du delade. Allt det fetade är spot on sådant jag hade kunnat skriva själv om min situation. Jag kan bäva för småsaker men är stark och tänker klart i situationer där många hade brutit ihop. Min pappa käftade också alltid emot då han var lika envis som henne. Det var samma saker som ältades i så många år. Det var som ett konstant genrep av en bråkig scen i ett diskbänksrealistiskt drama. Och båda var för stolta för att försöka hitta en hållbar lösning. Farsan pallade inte - han flydde genom att dricka ett par flaskor Rosita och sätta sig nere i centrum och skrika så högt han kunde för att få ut sin ångest. Hade jag oflyt var det någon klasskompis som gick förbi och kände igen honom.

Mamma hatar sig själv ja. Självkänslan är verkligen i botten. Och hon gråter nästan dagligen över sin situation och tycker synd om sig själv. Check.

Beklagar att din mamma inte verkar ha älskat dig på rätt sätt. Man kan inte betrakta sitt barn som dum och ful. Där var min mamma tvärtom. Jag har alltid varit allt för henne och hon har försvarat mig till sista blodsdroppe. Har alltid fått beröm och blivit överöst med kärlek. Antagligen hade det varit lättare för mig att konfrontera henne om hon inte hade älskat mig så starkt när hon var sig själv och inte mitt uppe i ett utbrott.
Citera
2026-02-07, 10:14
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Det här med att hon släpade benet efter sig är intressant och nästan creepy (om du ursäktar). Vad kan det ha handlat om?

Det jag undrar mest när jag läser din trådstart är hur mår du? Bor du kvar hos henne?

Jag har inte vuxit upp med svartsjuka men galna utbrott även om det var min far som stod för dem. Hans utbrott kunde ha ett visst humorvärde ibland, lite som en kombo av Ernst-Hugo i Riket och Gunvald Larsson, men det påverkar en ju som barn.

Jag blev bra på att läsa av folk och känna av stämningar. Har du liknande beteenden?

I vårt fall var det däremot perfekt fasad utåt i en priviligerad miljö och galenskaper hemma.
Det där med benet är bara en demonstrativ gest. Innan hon övergick till verbala uttryck så var det som att hon initierade och förberedde oss för varje utbrott genom att gestikulera på detta sjuka sätt.

Absolut har jag det. Är mycket vass på att känna av stämningar och bedöma folks röstlägen, gester och minspel. Istället för att delta socialt hamnade jag ofta i ett läge där jag iakttog och analyserade dynamiken. Men jag är bättre på att delta numera. När jag var runt 20 var jag alltid tyst i sociala sammanhang.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2026-02-07 kl. 10:18.
Citera
2026-02-26, 09:55
Medlem
Citat:
Det där med benet är bara en demonstrativ gest. Innan hon övergick till verbala uttryck så var det som att hon initierade och förberedde oss för varje utbrott genom att gestikulera på detta sjuka sätt.

Absolut har jag det. Är mycket vass på att känna av stämningar och bedöma folks röstlägen, gester och minspel. Istället för att delta socialt hamnade jag ofta i ett läge där jag iakttog och analyserade dynamiken. Men jag är bättre på att delta numera. När jag var runt 20 var jag alltid tyst i sociala sammanhang.

Intressant tråd. Jag har ju så klart ingen aning om hon förberedde utbrott genom att släpa sitt ben. Antar att det var samma ben varje gång?

Men det första jag tänkte på var saker som att, stå stadigt på båda fötterna, bara ha ett ben att stå på, att vackla, att sakna jämvikt, vara obalanserad och såna uttryck kan ha fått benet att "tala"?
Citera
2026-02-27, 09:22
Medlem
Sokoke.Cutes avatar
Ett av mina ex har en pappa som höll på så men på nåt sätt så tror jag att det uppfattades på annat sätt eftersom han är man. Det blir mer våldsamt och hotfullt på nåt sätt, även om psykisk misshandel är lika illa oavsett kön. Jag fattar varför, män har det fysiska övertaget men i den relationen förekom ingen fysisk misshandel. Det var också fråga om extrem svartsjuka, verbala påhopp och konstigt beteende.

Han fick exempelvis helflipp när jag var där på besök hos dem och min pappa kom förbi och lämnade en sak jag hade glömt. Då bjöd mitt ex:s mamma in honom på kaffe, en helt normal sak att göra och allt annat hade varit konstigt givetvis. Men mitt ex pappa satt där och skulle hävda sig och mäta sig med min pappa och var allmänt skrävlig och konstig. Väldigt jobbigt för alla så klart. Han frågade flera ggr var min mamma var nånstans. På jobbet, det var dessutom dagtid en vardag så inte heller det var nåt konstigt.

Mitt ex berättade att det var så där med deras grannar, mammans kollegor, deras vänner osv. Det handlade så klart inte specifikt om min pappa, men det fattade ju både han och jag. Pappan har biopolär sjukdom och fick nog diagnosen redan innan han fyllde 30, när det där med min pappa hände var han nog runt 55 kanske. Jag antar att mitt ex:s mamma var medsjuk, inte direkt kuvad men medsjuk är nog faktiskt rätt ord. Det sista jag hörde om det där är att hon till slut fick nog och faktiskt skilde sig och verkar leva ett ganska bekvämt liv nu.
Citera
2026-02-27, 10:13
Medlem
Sorgligt och beklagligt TS. Hoppas att du kan bearbeta, förlåta och gå vidare.

Mina föräldrars relation var väldigt skum också, och jag misstänker att mammas svartsjuka låg under ytan och pyrde för jämnan. Dom pratade aldrig med varandra utan gick jämt och surade. Eller rättare sagt, det var alltid mamma som var sur på pappa.
Inte så konstigt att man gjorde allt, från unga år, för att spendera all vaken tid någon annanstans.

Men när man pratar med vänner och familj som kände dem, så står allihop som stora frågetecken när man nämner att dom ofta var sura på varandra.

Jag har genom åren anklagat både mig själv för att vara en dålig son (som inte respekterade eller ville hänga med mina "skötsamma och fina" päron) och min pappa för att vara ryggradslös som aldrig satte ner foten. Mamma har jag både klandrat för hennes begränsningar, och ursäktat pga samma begränsningar.

Idag så har jag förlåtit både mig själv och föräldrarna, men jag kommer såklart alltid att ha väldigt blandade känslor inför mina föräldrar och min uppväxt.
Sånt som jag missade hemifrån får jag försöka lära mig på egen hand istället. Tex hur man kommunicerar med människor som man har en relation med. Jag har kanske inte varit så snabb på att lära mig, men som tur är så går det att göra framsteg även fast man börjar bli lite till åren.
Citera
2026-02-28, 21:51
Medlem
Nej, har aldrig upplevt någon galen mamma på det sättet. Mina föräldrar var så himla praktiska och fixade än det en och andra från morgon till kväll.

Mamma lagade god mat och pappa hann nog aldrig sakna någon annan dam. Hon var alltid där och ryckte in och fixade om han behövde nåt, ha ha!

Själv är jag inte lika överaktiv.

Men min man var otroligt jobbig förr. Blev irriterad på nåt kunde han stå och skälla ut mig eller barnen hur länge som helst. Det gick inte att flika in nåt eller lugna ner situationen. Då började han om igen. Det tog aldrig slut. Till slut lärde jag och barnen oss att sätta oss ner och bara lyssna på honom och låta han prata klart. Vilken tog kanske 30 min, men ändå snabbare än om han skulle börja om igen.

Nu är han äldre och har lugnat ned sig. Men ja, självklart har jag tänkt lämna honom många gånger på grund av det bland annat. Men det är inget problem längre. Han kom till insikt efter x antal år.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in