2026-02-05, 10:26
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att man hade det förr berodde ju på att kylfäkten gick hela tiden.
Senare kom fläktar med elektrisk koppling och sen fläktar med temperaturstyrda elmotorer.

Inget vidare att köra fläkten för fullt i -30 C.

Man vinner fortfarande rätt mycket på det då det blir vindstilla där inne.

Man skall sätta kartongskivan så det är 10cm till kylare/fläktpaket om fastnar i bilkö så fläkten kan skyffla luft
Citera
2026-02-05, 17:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Man skall sätta kartongskivan så det är 10cm till kylare/fläktpaket om fastnar i bilkö så fläkten kan skyffla luft

Javist är det så men gjorde mer nytta förr.
Bra tips där med avståndet.
Citera
2026-02-05, 17:09
Medlem
Citat:

Jag skulle vilja säga så här….

Att folk ska inte fippla på egen hand med div skydd (hemmagjorda eller inte) för att skrämma av kylaren etc, om det inte verkligen finns ett bekräftat behov (det räcker inte att man bara tror/tycker…) och att aktuell biltillverkare stöder bruk av sådana lösningar OM behov verkligen uppstår.

Det börjar tack och lov dö ut nu, men det har varit en rätt lång period där äldre generationer envisats med sådant sina moderna bilar så fort det blev vinter, med enda anledningen att ”så gjorde man alltid förr…..” och helt utan att förstå eller tänka till på att moderna bilar/motorer och gamla kan skilja sig rätt väsentlig åt på många punkter. Och att man förr hade lösningar på andra sätt som man med tiden löste på nya moderna och oftast mycket bättre sätt.
Citera
2026-02-05, 17:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Att folk ska inte fippla på egen hand med div skydd (hemmagjorda eller inte) för att skrämma av kylaren etc, om det inte verkligen finns ett bekräftat behov (det räcker inte att man bara tror/tycker…) och att aktuell biltillverkare stöder bruk av sådana lösningar OM behov verkligen uppstår.

Det börjar tack och lov dö ut nu, men det har varit en rätt lång period där äldre generationer envisats med sådant sina moderna bilar så fort det blev vinter, med enda anledningen att ”så gjorde man alltid förr…..” och helt utan att förstå eller tänka till på att moderna bilar/motorer och gamla kan skilja sig rätt väsentlig åt på många punkter. Och att man förr hade lösningar på andra sätt som man med tiden löste på nya moderna och oftast mycket bättre sätt.

På snåla dieslar vinner man på att göra så , man kan avika från normen o tänka själv
Citera
2026-02-05, 17:21
Medlem
Citat:
På snåla dieslar vinner man på att göra så , man kan avika från normen o tänka själv

Ok, vad vinner du…? Och har du verkligen koll på allt annat som ev kan påverkas negativt för att man gör saker på eget bevåg man ofta inte har så bra koll på?

Det kan ska ha jävligt klart för sig är att det där tjatet om att tänka själv är ett av det vanligaste från t ex konspirationsteoretiker, förintelseförnekare, paranormalt troende etc etc, alltså sådana som tror de är så förbannat smarta men oftast är bara korkade och har noll koll.

Ta bara det enkla att generellt sett väldigt få bilägare har nån djupare förståelse för tekniken i bilen, motorn etc, och då blir det jäkligt lätt fel om de börjar tänka själva, eller går på vad som sagts runt fikabordet.
Citera
2026-02-05, 19:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Du har nog missat något. Man skärmar ju inte av kylaren utan fartvinden som passerar kylaren och kyler utsidan på motorblocket. Det är ju just det 448 påpekar. Luften ska ju fortfarande kunna dras genom kylaren av fläkten när man står still i t.ex bilkö eller när man inte har någon fartvind.

Ingen bil har väl en kylare som sitter på utsidan av karossen. Stjärnan eller aparslet sitter ju inte på kylarmatrisen.

AI svar:
Citat:
Kylargardin är ett tillbehör som tidigare användes för att förbättra kylningen av bilens motor, särskilt i kallt väder.

Det räcker inte ens med konstgjord intelligens att fatta vad en kylargardin är till för.
Det är ju inte för att förbättra kylningen av motorn utan precis tvärt om att försämra kylningen så motorn blir varm snabbare särskilt i kallt väder.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-02-05 kl. 19:17.
Citera
2026-02-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du har nog missat något. Man skärmar ju inte av kylaren utan fartvinden som passerar kylaren och kyler utsidan på motorblocket. Det är ju just det 448 påpekar. Luften ska ju fortfarande kunna dras genom kylaren av fläkten när man står still i t.ex bilkö eller när man inte har någon fartvind.

Ingen bil har väl en kylare som sitter på utsidan av karossen. Stjärnan eller aparslet sitter ju inte på kylarmatrisen.

AI svar:

Det räcker inte ens med konstgjord intelligens att fatta vad en kylargardin är till för.
Det är ju inte för att förbättra kylningen av motorn utan precis tvärt om att försämra kylningen så motorn blir varm snabbare särskilt i kallt väder.

Jag förstod mycket väl vad som menades.

Likväl kan det vara förenat med risker för följdproblem och i värsta fall skador med att på eget bevåg fippla med att påverka påverka luftflödet genom bilens front, motorrummet etc. Vissa bilar och motorer kan vara kinkigare än andra, beroende på yttre förhållanden och körning.

Notera nu att jag inte påstår att det alltid är fel eller inte kan funka, eller göra nytta. Bara att man inte bör eller inte ska börja fippla med sådant innan det verkligen finns ett påtagligt behov, och man kollat upp vad aktuell biltillverkare säger om detta, vad de rekommenderar eller föreskriver.

Då dagens bilar redan från start vanligen har ett klart mer begränsat luftflöde genom fronten och motorrummet för att man vill minska att det påverkar bilens luftmotståndsvärde negativt i för stor utsträckning. Detta kan vi se på att de flesta bilar idag har i princip helt täckta motorrum på undersidan med bara vissa noga placerade öppningar med noga vald area, där det var i princip helt öppen förr i tiden.

Att störa den balansen i detta flöde och den kylning etc tillverkaren räknat med och anpassat för, kan få negativa konsekvenser, även om nitiskt tycker att det gav snabbare värme. Men ärligt talat, hur stort problem är egentligen vinterkylan förr oss och våra bilar i detta land, och hur ska ofta…? Jag har under mina år upplevt vintertemperaturer på under 20 minus ett gäng gånger, och -33 grader som värst ett par tre nätter på rad på 80talet. Men det handlar allt som oftast om några ynka dagar då och då.
Annat är det t ex i Jakutien i Sibirien där man frekvent kan sjunka till under -50 och långa perioder ligger på under -30, med rekord på -70 nånting. Där bara måste bilägarna göra allt de kan för att hålla liv i motorer och bilar, avsett vilka ev nackdelar det kan ge.
Citera
2026-02-05, 23:57
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

Jag använder en kartongbit framför kylaren på min tjänstebil när det är kallt vintertid .
De små japanerna som ritade bilen vet inte mycket om norrländska vinterförhållanden och dieselmotorn är så effektiv att dieselvärmaren får slita hårt för att kämpa mot fartvindsnedkylningen de veckor varje år när det är -30 eller kallare ute .

XC70:n är rejälare tilltagen och är obrydd om det är kallt men miin tjänstetoyota blir kall .

Givetvis finns det skrivbordsteoretiker som finner fel i att korrigera för att ingenjörerna inte gjort ett fullgott jobb men det får stå för dem , jag håller mig till det som bevisligen fungerar bra i år efter år efter år ....
Citera
2026-02-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Jag använder en kartongbit framför kylaren på min tjänstebil när det är kallt vintertid .
De små japanerna som ritade bilen vet inte mycket om norrländska vinterförhållanden och dieselmotorn är så effektiv att dieselvärmaren får slita hårt för att kämpa mot fartvindsnedkylningen de veckor varje år när det är -30 eller kallare ute .

XC70:n är rejälare tilltagen och är obrydd om det är kallt men miin tjänstetoyota blir kall .

Givetvis finns det skrivbordsteoretiker som finner fel i att korrigera för att ingenjörerna inte gjort ett fullgott jobb men det får stå för dem , jag håller mig till det som bevisligen fungerar bra i år efter år efter år ....

Nu har nog högst sannolikt de japanska ingenjörerna inte direkt missat nåt med din bil ang kylan etc. Det finns dessutom regioner med ungefär samma klimat i Japan som det finns i Sverige.

Dock kan det såklart bli mer uttalade svårigheter med kylan för mindre motorer än större, och jag har heller inte sagt att tilltag för att motverka sådana ev problem alltid skulle vara fel. Utan bara att man inte bör hålla på med sådant om det inte finns ett påtagligt behov, och att man kollat med tillverkaren vad de säger är ok eller inte.
Bara för att man tycker det funkar, så är det inte säkert att ett inte ev kan medföra nackdelar som kan leda till problem på sikt.

Och om du insinuerar att jag skulle vara skrivbordsteoretiker så tror du helt enkelt fel. Jag har lång erfarenhet inom ett brett tekniskt område, både praktiskt och teoretiskt.
Och glöm nu inte att teori är den högsta nivån av ”bevis” inom vetenskapen. Så det teoretiska är definitivt inget man ska se ner på, då teori är kunskap, teori är verkligheten.
Citera
2026-02-06, 22:44
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Nu har nog högst sannolikt de japanska ingenjörerna inte direkt missat nåt med din bil ang kylan etc. Det finns dessutom regioner med ungefär samma klimat i Japan som det finns i Sverige.
Och ändå kunde de inte bygga en bil som klarar -30 fullt ut .
Citat:
Dock kan det såklart bli mer uttalade svårigheter med kylan för mindre motorer än större, och jag har heller inte sagt att tilltag för att motverka sådana ev problem alltid skulle vara fel. Utan bara att man inte bör hålla på med sådant om det inte finns ett påtagligt behov, och att man kollat med tillverkaren vad de säger är ok eller inte.
Bara för att man tycker det funkar, så är det inte säkert att ett inte ev kan medföra nackdelar som kan leda till problem på sikt.
Årtionden av erfarenhet av att detta fungerar utan följdverkningar skänker mig trygghet , oavsett vad någon japan eventuellt har att invända .

Citat:
Och om du insinuerar att jag skulle vara skrivbordsteoretiker så tror du helt enkelt fel. Jag har lång erfarenhet inom ett brett tekniskt område, både praktiskt och teoretiskt.
Och glöm nu inte att teori är den högsta nivån av ”bevis” inom vetenskapen. Så det teoretiska är definitivt inget man ska se ner på, då teori är kunskap, teori är verkligheten.
Någon kände sig visst träffad .....
Endast en fullfjädrad skrivbordsryttare skulle komma på tanken att man måste fråga fordonstillverkaren om man får minska luftinsläppet i temperaturer under -30 .
Alla andra använder sunt förnuft ; vilket är det första man tycks förlora vid högre studier

Skillnaden mellan teori och verklighet är ännu större i verkligheten än i teorin
Citera
2026-02-06, 23:41
Medlem
Citat:
Och ändå kunde de inte bygga en bil som klarar -30 fullt ut .

Hur vet du att de inte kunde det om de velat…?

Du pratar om en billigare mindre bil, då får man välja var man ska spara och hur man ska spara. Så det kan vara ett medvetet val i de kompromisserna man hade att bestämma sig för.

I din dyrare bil du pratade om, kunde man göra andra val.

Citat:
Årtionden av erfarenhet av att detta fungerar utan följdverkningar skänker mig trygghet , oavsett vad någon japan eventuellt har att invända .

Du verkar inte förstår vad jag försökte förklara får dig…

Att det verkar funka för dig, att du inte upplevt några problem men det betyder inte att det därför inte kan finnas risker/problem som du helt enkelt inte förstår eller märkt. Och det betyder heller inte att det nye kan innebära risk för problem för andra som gör samma sak.

Och det jag nu skrev betyder heller inte att det absolut måste bli problem, för dig med din bil, eller för någon annan. Det betyder bara att det kan finnas risker att ge sig på att trixa med saker på bilar, om man inte verkligen vet vad man håller på med och att det är ok på aktuell bil.

Citat:
Någon kände sig visst träffad .....
Endast en fullfjädrad skrivbordsryttare skulle komma på tanken att man måste fråga fordonstillverkaren om man får minska luftinsläppet i temperaturer under -30 .
Alla andra använder sunt förnuft ; vilket är det första man tycks förlora vid högre studier

Så med det du skrev nu så försöker du ge sken av att alla som utbildar sig egentligen är korkade….?
Så då tror du väl p allvar att vem som helst skulle kunna utveckla bilar, datorer, läkemedel, flygplan etc etc etc, utan utbildning….? För med utbildning så försvinner sunt förnuft…?

Så tänker du rösta för att vi skippar utbildning, stänger ner skolor och slopar skolplikten för våra barn…? Då behåller de väl sitt sunda förnuft och det är allt som behövs…?

Citat:
Skillnaden mellan teori och verklighet är ännu större i verkligheten än i teorin

Jag noterar att du inte förstår vad teori är, utan som så många andra ”svenssons” tror att teori bara är yviga gissningar….

Läs gärna på lite…

Citat:
En vetenskaplig teori är en väl underbyggd, omfattande förklaring av naturliga fenomen eller aspekter av verkligheten, baserad på upprepade observationer och experiment. Den systematiserar kunskap, kopplar ihop fakta och gör det möjligt att förutspå framtida resultat, till skillnad från lösa gissningar. Teorier är testbara och kan revideras.
Huvuddragen av en vetenskaplig teori:
• Grundad i fakta: Bygger på evidens och experimentella bevis.

• Förklaringsmodell: Förklarar varför ett fenomen uppstår (t.ex. evolutionsteorin).

• Prediktiv förmåga: Möjliggör förutsägelser om nya observationer.

• Falsifierbar: Måste kunna testas och potentiellt motbevisas genom observationer.

• Strukturell: Innehåller definitioner, samband och modeller.

Inom vetenskapen är en teori den högsta formen av kunskap, till skillnad från i vardagsspråk där teori ofta betyder en osäker gissning (hypotes). Exempel på etablerade teorier är Newtons gravitationsteori, evolutionsteorin, och den allmänna relativitetsteorin.

När folk försöker göra sig lustiga över, och om, vetenskap och teori så vet man att de inte förstår så mycket
Citera
2026-02-07, 00:04
Medlem
KiselMupps avatar
Är man smart nog att sätta en kartongbit framför kylaren vid behov så är man förhoppningsvis smart nog att även hålla koll på termometern.

Jag förutsätter att kartongtricket är något man gör vid behov (se inlägg #7).
Senast redigerad av KiselMupp 2026-02-07 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in