Citat:
Ursprungligen postat av
v.D.-182
Ja, så är det nog. Men det fascinerande med MOP är att det är så frestande att försöka förklara alla oklarheter, även om detta görs med ett mått av skräckblandad förtjusning, särskilt inför alla mer eller mindre galna hypoteser man själv kan koka ihop utan större ansträngning. Här är en av dem:
Kanske var det så att samtidigt som LOP korsade Sveavägen i höjd med Adolf Fredriks Kyrkogata så passade GM på att med raska steg smitta up på Luntmakargatan. Bort mot korsningen Luntmakargatan Tunnelgatan där han gömmer sin 20x15 cm väska, för att sedan gå ner till Dekorima, invänta LOP, utföra mordet och sedan påbörja sin flykt ner för Tunnelgatan. Under tiden som LJs sikt är skymd av barackerna och inte kan se GMs flykt så passar GM på att fiska upp väskan som han lämnat där tidigare och fortsätter upp mot Malmskillnadsgatan, där YN och AZ nu plötsligt ser en GM med väska.
Den hypotesen krävde bara 10 minuter och en karta över området runt mordplatsen. Kanske är det inte så konstigt att det gick åt skogen för PU när det är så pass enkelt för vem som helst att skapa ännu en hypotes om MOP…
AZ såg ingen väska som jag fattar det. Väskan är bara YNs observation. Väskan utgår alltså från vad bara en person tycker sig ha sett.
Man kan fundera över funktionen som en väska, ja, om det nu var det, ska ha haft för GM. En revolver blir ju inte lättare för att man trycker ned den i en väska. Den blir ju knappast heller mindre skrymmande.
Dölja revolvern är enda funktionen som verkar vettig. Här inställer sig dock flera frågor. Dölja den på detta sätt för att GM inte hade tillräckligt stora fickor att dölja den i? Om det var anledningen har GM i samband med mordet mer eller mindre strax innan gått med revolvern halvt synlig i fickan. Om detta är fallet är det en minst sagt tafflig hantering av GM, som sedan på DBG också måste hålla på med omaket att krångla med väskan.
Finns det så taffliga GM? Ja, det finns folk till allt, men om en person kan skaffa fram revolver borde han inte då också haft ambition över till att transportera den bättre?
Jag har väldigt svårt att själv leva mig in i det. Revolver av bästa märke och ammunition har jag lyckats få tag i men hur ska jag transportera och bära grejerna? Skaffa eller konstruera ett hölster? Köpa en jacka eller rock lämplig att transportera den i? Äh fan, jag tar necessären!
Men nu kommer en bubblare. GM hade möjligen redan samma kväll skaffat vapnet och hade i all hast inte bättre alternativ till hands. GM hade möjligtvis precis hämtat vapnet någonstans och i samband med det inte haft lämpliga fickor eller hölster och lagt den i en väska. Så simpelt kan det vara. Stämmer det rör det sig så klart om en i alla hänseenden impulsiv GM.