2026-02-04, 17:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Detta var ju en ovanligt sund inställning till Bibeln. Man uttolkar den som man finner det lämpligt. Tillsammans med modernt sunt förnuft. Så som moderna människor brukar tolka böcker. Helt OK för mig.

Men då har vi ju ett litet problem med religionens trovärdighet, i mycket av det som tros och påstås av kristna. Om det nu skulle finnas en allsmäktig Gud som kan allt och förstår allt. Varför har han då inte berättat för oss om universum och evolutionen, eller om elektricitet, fysik och kemi?

Varför är Bibeln så otydligt på många punkter och tvetydig i många stycken? Varför finns det så väldigt mycket utrymmet för olika tolkningar, vilket bland annat har manifesterats sig i många olika kristna trosuppfattningar, där alla anser att deras tolkningen är den rätta. Men alla tolkningar kan ju inte vara rätt. T.ex. uppfattningen om HBTQ. Den uppfattningen är väl relativt okej i den svenska kyrkan men i många andra samfund tycker man raka motsatsen. Men de utgår ju från i samma budskap, "från Gud och Jesus". Så hur kunde det bli så fel när "Gud" skulle förklara vad som är rätt och riktigt om kärlek och samliv?

Svaret är enkelt. Det existerar ingen Gud och inget gudomligt budskap. Det finns bara människor som uppfinner religioner där vissa människor tror att "Gud" tycker att homosexualitet är en synd som ska straffas med döden. Eller att "Gud" anser att du får misshandla dina slavar om de inte dör av misshandeln. Men det lär ju inte finnas många kristna i Sverige i dag som tycker så. Bibeln stämmer ju inte alls med er moraliska uppfattning.
Gud finns oavsett Bibeln och Gud vill inte lära oss människokunskap utan vill att de som tror på hans budskap ska få evigt liv. De som inte tror på det får den eviga död de tror på.
Citera
2026-02-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var Gud och Satan som slog vad. Allt skedde med Guds medgivande.

Nej, dom slog inte vad. Gud blev falskt anklagad, menar du att Gud inte ska svara på anklagelser?

Citat:
Citat:
och jag tycker definitivt inte att vi skall använda Bibeln med alla dess vidriga regler som rättesnöre.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, vidrigheter som att "älska din nästa som dig själv" och "älska dina fiender".
Citat:
Du är mycket väl medveten om alla konstiga regler som finns i GT.

Ja, det finns saker som jag inte förstår i det tidigare förbundet, men den gäller inte längre, så man är inte tvungen att vara helt insatt i varenda detalj.

Citat:
Klart en god Gud vore bättre, men om det är bibelns Gud vi talar om, han med Egyptens plågor etc, så är han inte god.

Om jag får gissa så skulle jag tro en verklig Gud skulle vara ordentligt förgrymmad över hur han beskrivs i Bibeln

Ok, om det är bibelns Gud som du möter ansikte mot ansikte, t.ex. om han hypotetiskt delar på Östersjön i ett underverk, så att folk från baltikum torrskodda kan fly till Sverige från ryssarna, kommer du att anklaga honom för att vara ond, utan att ge honom en chans att förklara sig? Har du redan bestämt dig för att han är ond?
Citera
2026-02-04, 18:09
Medlem
Citat:
Ifrågasätter du att Bibeln har ändrats genom årens lopp?

Det har funnits mindre felaktigheter, men det har forskare kunnat rätta till genom mängder av arkeologiska fynd av äldre bibelhandskrifter.

Citat:
Varför ska jag sammanfatta det åt dig om det inte är något som vi tvistar om.

Du får det att låta som att bibeln ändrats till oigenkännlighet genom årens lopp, när det i själva verket handlar små felaktigheter som man har kunnat rätta till.
Citera
2026-02-04, 22:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
"Bibeln förutspådde att israel skulle återskapas över en natt efter att dom skulle blivit utspridda över hela världen.

1948 Så formades Israel över en natt.

Isaiah 66:8 – “Who has ever heard of such things? Who has ever seen things like this? Can a country be born in a day or a nation be brought forth in a moment?”

Deuteronomy 28:64 - "Then the Lord will scatter you among all nations, from one end of the earth to the other."

Leviticus 26:33 "I will scatter you among the nations and will draw out my sword and pursue you; your land will be laid waste, and your cities will be in ruins."

Kopierade detta från mitt andra inlägg, men är det inte ganska intressant? är inte detta ett starkt bevis?
Citera
2026-02-05, 00:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Är det rätt att söka efter bevis, när Gud vill att vi ska tro?

Och fariséerna kommo ditut och begynte disputera med honom; de ville sätta honom på prov och begärde av honom något tecken från himmelen. Då suckade han ur sin andes djup och sade: »Varför begär detta släkte ett tecken? Sannerligen säger jag eder: Åt detta släkte skall intet tecken givas.» — Markus 8:11-12

Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. — Matteus 24:30
Citera
2026-02-05, 00:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Och fariséerna kommo ditut och begynte disputera med honom; de ville sätta honom på prov och begärde av honom något tecken från himmelen. Då suckade han ur sin andes djup och sade: »Varför begär detta släkte ett tecken? Sannerligen säger jag eder: Åt detta släkte skall intet tecken givas.» — Markus 8:11-12

Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. — Matteus 24:30
Det jesus menade med detta är att fariseerna redan fått tillräckligt med bevis för att kunna veta, och deras krav på mer tecken var inte för att de ärligt letade efter svar ifall jesus var messias, utan deras mål var att utöva sin auktoritet mot honom och tvinga honom att underkasta sig istället för tvärtom.

Precis som ateisterna som ständigt kräver mer och mer bevis oavsett hur mycket bevis man ger dom, det är samma psykologi. De vill att Jesus ska lyda dom genom att göra vad dom "kräver" för att tro, och därmed gör dom sig själva till auktoritet över gud istället för att själva söka sanningen och acceptera att de bevis som finns är tillräckliga för att kunna veta med säkerhet.

De kräver inte mer bevis för att de vill tro, utan för att de vill rättfärdiga att inte tro.

Följarna själva behövde bevis, som när Tomas inte ville tro förräns han fick röra Jesus.
Bevis är fundamentalt och det viktigaste av allt.
Citat:
Det är exakt vad gud vill att vi ska göra enligt mig i alla fall.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-05 kl. 00:46.
Citera
2026-02-05, 01:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det jesus menade med detta är att fariseerna redan fått tillräckligt med bevis för att kunna veta, och deras krav på mer tecken var inte för att de ärligt letade efter svar ifall jesus var messias, utan deras mål var att utöva sin auktoritet mot honom och tvinga honom att underkasta sig istället för tvärtom.

Precis som ateisterna som ständigt kräver mer och mer bevis oavsett hur mycket bevis man ger dom, det är samma psykologi. De vill att Jesus ska lyda dom genom att göra vad dom "kräver" för att tro, och därmed gör dom sig själva till auktoritet över gud istället för att själva söka sanningen och acceptera att de bevis som finns är tillräckliga för att kunna veta med säkerhet.

De kräver inte mer bevis för att de vill tro, utan för att de vill rättfärdiga att inte tro.

Följarna själva behövde bevis, som när Tomas inte ville tro förräns han fick röra Jesus.
Bevis är fundamentalt och det viktigaste av allt.

Det är exakt vad gud vill att vi ska göra enligt mig i alla fall.
Du har rätt, det är skillnad att söka efter bevis (söka efter Gud) och att kräva bevis (tvivla på Gud).

Så gören eder nu icke bekymmer, och sägen icke: 'Vad skola vi äta?' eller: 'Vad skola vi dricka?' eller: 'Vad skola vi kläda oss med?' Efter allt detta söka ju hedningarna, och eder himmelske Fader vet att I behöven allt detta. Nej, söken först efter hans rike och hans rättfärdighet, så skall också allt detta andra tillfalla eder. — Matteus 6:31-33
Citera
2026-02-05, 01:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
"Bibeln förutspådde att israel skulle återskapas över en natt efter att dom skulle blivit utspridda över hela världen.

1948 Så formades Israel över en natt.

Isaiah 66:8 – “Who has ever heard of such things? Who has ever seen things like this? Can a country be born in a day or a nation be brought forth in a moment?”

Deuteronomy 28:64 - "Then the Lord will scatter you among all nations, from one end of the earth to the other."

Leviticus 26:33 "I will scatter you among the nations and will draw out my sword and pursue you; your land will be laid waste, and your cities will be in ruins."

Kopierade detta från mitt andra inlägg, men är det inte ganska intressant? är inte detta ett starkt bevis?
Nej, Israel formades inte "över en natt" 1948, även om den formella självständighetsförklaringen skedde då. Det var en lång process av institutionellt byggande, demografiska förändringar och politiska manövrer.

​Långt före 1948 fungerade det judiska samfundet i Palestina som en "stat i staten". De hade en skuggregering, egna sjukhus och skolor, och en paramilitär organisation.

​Mellan 1880-talet och 1940-talet skedde stor invandring. Från Europa invandrade akademiker, läkare och ingenjörer.

​Processen hade stöd i internationell politik och när de brittiska trupperna lämnade området den 14 maj 1948, utropade David Ben-Gurion staten Israel. De var terrorister som gjorde en kupp.
Citera
2026-02-05, 02:00
Medlem
Citat:
Är det rätt att ifrågasätta Binary, när Binary säger att du inte ska göra det?
Utifrån min egen erfarenhet skulle jag säga: Nej, det är inte rätt. Du borde inte göra det, du borde inte trotsa mig. Jag är din fader och den heliga anden. Jag vet att Jesus är en falsk profet. Det står skrivet i mina heliga texter. Därför är det sant, det finns skrivet i en bok.
Citera
2026-02-05, 02:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Är det rätt att ifrågasätta Binary, när Binary säger att du inte ska göra det?
Utifrån min egen erfarenhet skulle jag säga: Nej, det är inte rätt. Du borde inte göra det, du borde inte trotsa mig. Jag är din fader och den heliga anden. Jag vet att Jesus är en falsk profet. Det står skrivet i mina heliga texter. Därför är det sant, det finns skrivet i en bok.
Du är en lögnare i djävulens värld.

Då sade Jesus till honom: »Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.'» — Matteus 4:10

Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Matteus 16:23

Du har inte skapat livet.
Citera
2026-02-05, 02:12
Medlem
Citat:
Du är en lögnare i djävulens värld.

Då sade Jesus till honom: »Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.'» — Matteus 4:10

Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Matteus 16:23

Du har inte skapat livet.

Detta är en felaktig översättning av King James Bible.

Den korrekt översättningen är:

Då sade Binary till honom: »Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Binary, din Binary, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.'»[/i] — Binary 4:10

Men Binary vände sig om och sade till Peter: »Gå bort, fanskap, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Binarys tankar, utan människotankar.» — Binary 16:23

Det står skrivet, vi vet sanningen nu. Den är dokumenterad.
Citera
2026-02-05, 02:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Detta är en felaktig översättning av King James Bible.

Den korrekt översättningen är:

Då sade Binary till honom: »Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Binary, din Binary, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.'»[/i] — Binary 4:10

Men Binary vände sig om och sade till Peter: »Gå bort, fanskap, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Binarys tankar, utan människotankar.» — Binary 16:23

Det står skrivet, vi vet sanningen nu. Den är dokumenterad.
Jag vet bara att jag tror på Jesus, men så håller jag mig också till sanningen så gott jag kan i djävulens värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in