2026-02-04, 21:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Lite O.T men tittarman I Karl Hedin fallet så var ju denna åklagare jkobsson inblandad. Och karl Hedin anser det var planterade / förstörda bevis i det fallet Vilket jakobsson tycks instämma i.. Undrar om denna Jakobsson har rent mjöl i påsen i katja fallet?? https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/granskning-av-hedinbevis-lamnas-vidare-20200228/
Efter det fiaskot med Hedin är nog tvärtom Jakobsson väldigt angelägen om att det skall bli rätt och ros i land denna gång.

Kan också förklara dröjsmålet. Åklagaren vill ha livrem och hängslen och insydd resår på caset innan han tar det vidare.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-02-04 kl. 21:36.
Citera
2026-02-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Förbudet att framföra fordon berusad är mer än rimligt, man utös en fara för annan. Dessutom ett väl reglerat brott. Men jag tycker inte att man automatiskt skall skiljas från sitt arbete på grund av det. Det kommer även visa sig i detta fallet; om Katja tar strid för att int bli avskedad så kommer hon få behålla sitt jobb (tja, möjligheten att kicka någon finns ju alltid, men då kostar det skadestånd, praxis runt en årslön).

Ja, beroende på vad hon i slutändan fälls för, så kan det inte vara några större problem för en organisation som polisen att omplacera henne, även till en civil tjänst.

Mycket märkligt agerande av hennes arbetsgivare i ett så tidigt skede.
Citera
2026-02-04, 21:40
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Som sagt, speciella regler för polisanställda.

Du låter tvärsäker, kanske har du rätt? Man jag googlar förtvivlat runt att LAS skulle ha specialregler för poliser (och kanske även andra?) men hittar inget. Har du mer info?
Citera
2026-02-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Som sagt, speciella regler för polisanställda.

Den enda mediauppgift jag hittar vid en snabb googling om detta är en debattartikel i Bulletin där avsändaren alldeles uppenbart är en individ utan vare sig insikt eller kunskap. Därtill finns en något svårtydd uppgift i Aftonbladet om att det inte hölls något förhör i samband med ingripandet då detta ska skötas av särskilda åklagarkammaren, men det betyder ju inte att ett senare förhör med just särskilda åklagarkammaren inte har skett.

Vilka mediauppgifter är det du åsyftar?

Men det var då ett jävla gnäll. Du klarar inte ens av att använda google eller?
Först träffen. Det står både i ingressen och i artikeln. Klarar du av att läsa?

https://www.tv4.se/artikel/3Zhki5uwyxrhIa3siiEczd/regeringen-katja-nyberg-sd-entledigas-fran-insynsrad-foere-manadens-slut

Citat:
Inte delgiven för misstanke om brott

Citat:
Ingen är delgiven misstanke om brott, säger Jakobsson.
Citera
2026-02-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Efter det fiaskot med Hedin är nog tvärtom Jakobsson väldigt angelägen om att det skall bli rätt och ros i land denna gång.

Kan också förklara dröjsmålet. Åklagaren vill ha livrem och hängslen och insydd resår på caset innan han tar det vidare.

Tvärtom, eftersom fiaskot med Hedin inte fick några konsekvenser lär han bara köra på med sina falska metoder. Nu blev det Katjas tur att utsättas för hans påhitt.
Citera
2026-02-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tvärtom, eftersom fiaskot med Hedin inte fick några konsekvenser lär han bara köra på med sina falska metoder. Nu blev det Katjas tur att utsättas för hans påhitt.
Nu börjar det bli spännade detta case..Undrar vad Jakobsson skall komma dragandes med nu snart då?
Citera
2026-02-04, 21:47
Medlem
Citat:

https://www.tv4.se/artikel/3Zhki5uwyxrhIa3siiEczd/regeringen-katja-nyberg-sd-entledigas-fran-insynsrad-foere-manadens-slut

Tagga ner lite nu va? Tyckte nog det var ganska tydligt att jag inte gjort någon djupdykning utifrån att jag angav "en snabb googling". Allt behöver inte vara en debatt med taggarna utåt, jag hittade inte din uppgift och frågade var du läst det. Så lugna sig en smula...

Med det sagt, artikeln du länkar till är från den 22 jan (dvs. ca två veckor sedan) och uttalandet förefaller vara innan analyssvaren inkommit. Den säger således ganska lite om huruvida hon delgetts misstanke sedan dess.
Citera
2026-02-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Du låter tvärsäker, kanske har du rätt? Man jag googlar förtvivlat runt att LAS skulle ha specialregler för poliser (och kanske även andra?) men hittar inget. Har du mer info?

Absolut ingen expert vare sig på arbetsrätt eller särlagstiftning avseende polisen. Har dock fått berättat för mig att det är särskilda regler för poliser (av verksjurist inom polismyndigheten) och ser inte skäl att ifrågasätta denna uppgift. I synnerhet inte då det hör till vanligheten att polis som döms för allvarligare brottslighet än ringa skiljs från sin anställning.
Citera
2026-02-04, 21:57
Medlem
Citat:

Du länkar till en två veckor gammal nyhet pucko. Vad gör dig säker på att ingenting har hänt sedan dess?
Citera
2026-02-04, 22:02
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur ställer du dig till att köra bil när man är hög?

Jag hoppas inte att du bedriver taxirörelse eller bussbolag.
Hög behöver man inte vara för att det finns spår av droger i blodet. Testerna säger varken om man är påverkad eller inte.
Men nu vet vi inte ens om hon haft spår av olagliga droger i blodet.
Citera
2026-02-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Men nu vet vi inte ens om hon haft spår av olagliga droger i blodet.

Jo, det vet vi.

Att Transportstyrelsen antingen skulle förväxla en illegal substans med en tillåten eller rent av ljuga i sitt beslut är inte ett rimligt påstående.
Citera
2026-02-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Nu börjar det bli spännade detta case..Undrar vad Jakobsson skall komma dragandes med nu snart då?

Verkar som vi får vänta till slutet på nästa vecka på det svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in