2026-02-04, 21:50
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Om det blir krig kommer vi att svälta, eftersom vi långtifrån är självförsörjande avseende mat. Livsmedelsproduktionen i Sverige är alldeles för liten. Det säger lantbrukaren Claes Jonsson i denna intervju.

Han berättar också hur Sveriges bönder mer eller mindre trakasseras av politiker, organisationer och ekonomiska föreningar, vilket gör böndernas verksamhet mycket svår.

Hur kan vi hjälpa de svenska bönderna?
Är bönderna motarbetade av politikerna?

https://youtu.be/ouAETrGrfLI?si=hS-lUov4oCqZiAIf
Citera
2026-02-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur kan vi hjälpa de svenska bönderna?
Är bönderna motarbetade av politikerna?

https://youtu.be/ouAETrGrfLI?si=hS-lUov4oCqZiAIf

1. Går inte att hjälpa till.
2. Ja, bönder är ett hot mot samhället och politikerna pga dom avsätter alltid kungen/statsmakten vid hot.
Citera
2026-02-04, 22:01
Medlem
Han ljuger i vart fall inte när han säger att politikerna i Stockholm har gjort livet svårt för de svenska bönderna, mycket i onödan givetvis.

Stockarna har liksom inte mycket till övers för bonnläpparna och är såklart avundsjuka att bönderna faktiskt gör nåt vettigt som fixar så vi inte behöver svälta.
Citera
2026-02-04, 22:05
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Ska vi lyssna på en bonnjävel nu?
Vi har en självförsöjningsgrad på blotta 50%.

Men kött köper man ju på ica som Stockholmaren brukar säga.
Citera
2026-02-04, 22:25
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Vi har en självförsöjningsgrad på blotta 50%.

Men kött köper man ju på ica som Stockholmaren brukar säga.
Mellan 50% och 60% skulle jag säga. Jag vill minnas att odlingsarealerna räcker till att försörja ca. 6 miljoner människor. Vi är nästan 11 miljoner.

Självklart går det att både utöka och effektivisera med moderna metoder och politisk vilja, men knappast så att man kan fördubbla kapaciteten.

Jag tror ändå inte att vi skulle svälta ihjäl i en krigssituation. I desperata tider utför man desperata åtgärder.

Varenda gräsmatta och fotbollsplan skulle omvandlas till potatisland.
Oekonomiska djur som kor och grisar skulle slaktas, för att spara mat (foder) och ge mat (kött). Istället skulle fodret styras om och enbart gå till kycklingproduktion.
Djur som kaniner skulle beta på varenda gräsyta, som vi inte kan odla potatis på. Folk som inte vill äta kaniner för att de är gulliga och söta får lära sig att äta kanin. Osv osv.
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Sverige är så jävla ointressant vid ett krig, det finns ingenting här och ingen vill anfalla oss eller invadera oss militärt, däremot pågår det en invasion från MENA som får fortsätta pågå...
Gotland är Östersjöns Krim.

I ett krig mellan ryssland och NATO så skulle kontrollen över Gotland ha högsta prioritet, för den som vill kunna kontrollera Östersjön.
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja, blir det ett krig där hamnarna blockeras så kommer vi snabbt att drabbas av matbrist.
Ett problem i sammanhanget är att för ofta väljer billiga importerade matvaror, även när det gäller produkter som även kan tas fram inom landet, och det gäller på på växt- och köttsidan.
Och i och med NATO-samarbetet så är ju det problemet mer eller mindre löst. Vi har "ryggen fri" så att säga.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-04 kl. 22:50.
Citera
2026-02-04, 22:34
Medlem
Stenballes avatar
Ja, blir det ett krig där hamnarna blockeras så kommer vi snabbt att drabbas av matbrist.
Ett problem i sammanhanget är att för ofta väljer billiga importerade matvaror, även när det gäller produkter som även kan tas fram inom landet, och det gäller på på växt- och köttsidan.
Citera
2026-02-04, 22:50
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Mellan 50% och 60% skulle jag säga. Jag vill minnas att odlingsarealerna räcker till att försörja ca. 6 miljoner människor. Vi är nästan 11 miljoner.

Självklart går det att både utöka och effektivisera med moderna metoder och politisk vilja, men knappast så att man kan fördubbla kapaciteten.

Jag tror ändå inte att vi skulle svälta ihjäl i en krigssituation. I desperata tider utför man desperata åtgärder.

Varenda gräsmatta och fotbollsplan skulle omvandlas till potatisland.
Oekonomiska djur som kor och grisar skulle slaktas, för att spara mat (foder) och ge mat (kött). Istället skulle fodret styras om och enbart gå till kycklingproduktion.
Djur som kaniner skulle beta på varenda gräsyta, som vi inte kan odla potatis på. Folk som inte vill äta kaniner för att de är gulliga och söta får lära sig att äta kanin. Osv osv.

Gotland är Östersjöns Krim.

I ett krig mellan ryssland och NATO så skulle kontrollen över Gotland ha högsta prioritet, för den som vill kunna kontrollera Östersjön.
Blir svårt om ryssen kommer på vintern, visst det går säkert att effektivisera men svält lär råda bland en stor del av befolkningen under omställningsperioden.

Utöver det så har vi drygt en halv miljon älgar i skogarna som lär ligga risigt till under en krissituation.

Själv har jag kött så jag klarar mig i några månader åtminstone om shit hits the fan.
Citera
2026-02-04, 22:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Blir svårt om ryssen kommer på vintern, visst det går säkert att effektivisera men svält lär råda bland en stor del av befolkningen under omställningsperioden.

Utöver det så har vi drygt en halv miljon älgar i skogarna som lär ligga risigt till under en krissituation.

Själv har jag kött så jag klarar mig i några månader åtminstone om shit hits the fan.
Vintern skulle vara svårast men då kanske det är just älgarna som räddar oss.

Vildsvinen och rådjuren skulle också få det hett om öronen.

De äter dessutom upp mat som vi odlar, så det är win-win att skjuta av dem.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-04 kl. 22:57.
Citera
2026-02-04, 23:03
Medlem
sommarlovs avatar
Det stämmer, mest på grund av 2 anledningar.

Vid krig är Sverige som en avskuren ö.

Jordbruket är hårt beroende av fossila drivmedel.
Citera
2026-02-04, 23:14
Medlem
Apologs avatar
Så Falköpingsmejeri har tagit in mer mjölk än vad de har "miljötillstånd" för och därför ska de få böter och sanktioner? Miljöbrott? VD riskerar fängelse? Helt otroligt... den svenska byråkratin med de gröna khmerernas arvegods...

Men samma överreglering har skett runt om Europa men grundanledningarna har underrapporterats i media. Man hörde löst om "holländska och franska bönder i traktorer" och sen var det inte så mycket mer.
Citera
2026-02-04, 23:16
Medlem
Apologs avatar
Citat:

Man får inte ens hämta ved i den där jävla skogen. Det skulle inte förvåna mig om det sätter in beväpnade miljöbrottsförband vid en sådan kris.
Citera
2026-02-04, 23:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Sverige är så jävla ointressant vid ett krig, det finns ingenting här och ingen vill anfalla oss eller invadera oss militärt, däremot pågår det en invasion från MENA som får fortsätta pågå...
Och du tror att omvärlden kommer att fortsätta att skicka sin mat hit till oss, om dom själva befinner sig i krig och har svårt att försörja sin egen befolkning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in