Citat:
Ursprungligen postat av
knark-kungen
Vi har en självförsöjningsgrad på blotta 50%.
Men kött köper man ju på ica som Stockholmaren brukar säga.
Mellan 50% och 60% skulle jag säga. Jag vill minnas att odlingsarealerna räcker till att försörja ca. 6 miljoner människor. Vi är nästan 11 miljoner.
Självklart går det att både utöka och effektivisera med moderna metoder och politisk vilja, men knappast så att man kan fördubbla kapaciteten.
Jag tror ändå inte att vi skulle svälta ihjäl i en krigssituation. I desperata tider utför man desperata åtgärder.
Varenda gräsmatta och fotbollsplan skulle omvandlas till potatisland.
Oekonomiska djur som kor och grisar skulle slaktas, för att spara mat (foder) och ge mat (kött). Istället skulle fodret styras om och enbart gå till kycklingproduktion.
Djur som kaniner skulle beta på varenda gräsyta, som vi
inte kan odla potatis på. Folk som inte vill äta kaniner för att de är gulliga och söta
får lära sig att äta kanin. Osv osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
UniktAnvNamn
Sverige är så jävla ointressant vid ett krig, det finns ingenting här och ingen vill anfalla oss eller invadera oss militärt, däremot pågår det en invasion från MENA som får fortsätta pågå...
Gotland är Östersjöns Krim.
I ett krig mellan ryssland och NATO så skulle kontrollen över Gotland ha högsta prioritet, för den som vill kunna kontrollera Östersjön.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stenballe
Ja, blir det ett krig där hamnarna blockeras så kommer vi snabbt att drabbas av matbrist.
Ett problem i sammanhanget är att för ofta väljer billiga importerade matvaror, även när det gäller produkter som även kan tas fram inom landet, och det gäller på på växt- och köttsidan.
Och i och med NATO-samarbetet så är ju det problemet mer eller mindre löst. Vi har "ryggen fri" så att säga.