Citat:
Mellan 50% och 60% skulle jag säga. Jag vill minnas att odlingsarealerna räcker till att försörja ca. 6 miljoner människor. Vi är nästan 11 miljoner.
Självklart går det att både utöka och effektivisera med moderna metoder och politisk vilja, men knappast så att man kan fördubbla kapaciteten.
Jag tror ändå inte att vi skulle svälta ihjäl i en krigssituation. I desperata tider utför man desperata åtgärder.
Varenda gräsmatta och fotbollsplan skulle omvandlas till potatisland.
Oekonomiska djur som kor och grisar skulle slaktas, för att spara mat (foder) och ge mat (kött). Istället skulle fodret styras om och enbart gå till kycklingproduktion.
Djur som kaniner skulle beta på varenda gräsyta, som vi inte kan odla potatis på. Folk som inte vill äta kaniner för att de är gulliga och söta får lära sig att äta kanin. Osv osv.
Gotland är Östersjöns Krim.
I ett krig mellan ryssland och NATO så skulle kontrollen över Gotland ha högsta prioritet, för den som vill kunna kontrollera Östersjön.
Och i och med NATO-samarbetet så är ju det problemet mer eller mindre löst. Vi har "ryggen fri" så att säga.
Självklart går det att både utöka och effektivisera med moderna metoder och politisk vilja, men knappast så att man kan fördubbla kapaciteten.
Jag tror ändå inte att vi skulle svälta ihjäl i en krigssituation. I desperata tider utför man desperata åtgärder.
Varenda gräsmatta och fotbollsplan skulle omvandlas till potatisland.
Oekonomiska djur som kor och grisar skulle slaktas, för att spara mat (foder) och ge mat (kött). Istället skulle fodret styras om och enbart gå till kycklingproduktion.
Djur som kaniner skulle beta på varenda gräsyta, som vi inte kan odla potatis på. Folk som inte vill äta kaniner för att de är gulliga och söta får lära sig att äta kanin. Osv osv.
Gotland är Östersjöns Krim.
I ett krig mellan ryssland och NATO så skulle kontrollen över Gotland ha högsta prioritet, för den som vill kunna kontrollera Östersjön.
Och i och med NATO-samarbetet så är ju det problemet mer eller mindre löst. Vi har "ryggen fri" så att säga.
Sveriges odlingsareal räcker med att försörja hela befolkningen under förutsättning att vi har tillgång till konstgödsel. 1990 var Sverige i princip helt självförsörjande. Nu är vi förvisso två miljoner fler invånare än då. Men Sverige skulle självklart kunna bli mer självförsörjande. Ett hot mot detta är att många bönder väljer att lägga ned pga lönsamhetsproblem och med dem försvinner kunskapen och kompetensen att bedriva modernt jordbruk.
Utan konstgödsel - ja då har Sverige jordbruksareal till att försörja ca 5-6 miljoner människor.