2026-02-04, 09:27
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Jag bad om åsikter. Det var helt uppenbart. Men ditt trams är ju liksom bara troll-pladder. Det måste du själv inse.

"hen" ....

Jag har gett min åsikt. Nu väntar vi på din åsikt. Tänker du lägga fram den eller är du för feg för det?

Och om du tycker det är väldigt viktigt att könsbestämma åttaåringar så föreslår jag att du skriver "åttaårig pojke" i rubriken nästa gång.
Citera
2026-02-04, 09:41
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Han är explosiv och våldsam, farlig för sig själv och andra. 6 olika hvbhem på olika håll i landet har försökt hantera ungen men misslyckats. Då är det ju helt normalt att SiS blir nästa steg.
Låter som lobotomering är enda lösningen. Tragiskt, stackars föräldrar
Citera
2026-02-04, 09:43
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag har gett min åsikt. Nu väntar vi på din åsikt. Tänker du lägga fram den eller är du för feg för det?

Och om du tycker det är väldigt viktigt att könsbestämma åttaåringar så föreslår jag att du skriver "åttaårig pojke" i rubriken nästa gång.

Din "åsikt" är ju bara ett trollande om skitungar hit och dit...bara larv ju.

Min åsikt är att SiS i sin nuvarande form bör avvecklas.
Att det finns så mycket belägg för att låst institutionsvård för barn är skadligt.
Att låst institutionsvård med dålig insyn är en grogrund för missförhållanden, maktmissbruk och övergrepp.
Jag tycker hela fallet är misstänksamt.
Anser att barns hemregioner tar alldeles för dåligt ansvar vad gäller barn med psykiatriska problem. Det bör ligga på pojkens region att kunna ge den vård och stöd han behöver.
Nu tar Soc den enkla vägen och låser in honom i en miljö man VET är skadlig för en 10-åring.
BUP bör i alla regioner erbjuda ett visst antal heldygnsvårdplatser för barn.
Personalen på SiS saknar ofta utbildning och grundtanken med SiS är från början inte att vårda barn med svåra diagnoser.
Det är en väldigt stor fråga detta med SiS och låst instutionsvård kontra riktig psykiatrisk vård.
SiS blir mer straff än vård.
Är man ett tufft troll som du som kallar pojken för kvalificerad skitunge, så är väl dock SiS det bästa och mest coola.
Citera
2026-02-04, 10:02
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Din "åsikt" är ju bara ett trollande om skitungar hit och dit...bara larv ju.

Min åsikt är att SiS i sin nuvarande form bör avvecklas.
Att det finns så mycket belägg för att låst institutionsvård för barn är skadligt.
Att låst institutionsvård med dålig insyn är en grogrund för missförhållanden, maktmissbruk och övergrepp.
Jag tycker hela fallet är misstänksamt.
Anser att barns hemregioner tar alldeles för dåligt ansvar vad gäller barn med psykiatriska problem. Det bör ligga på pojkens region att kunna ge den vård och stöd han behöver.
Nu tar Soc den enkla vägen och låser in honom i en miljö man VET är skadlig för en 10-åring.
BUP bör i alla regioner erbjuda ett visst antal heldygnsvårdplatser för barn.
Personalen på SiS saknar ofta utbildning och grundtanken med SiS är från början inte att vårda barn med svåra diagnoser.
Det är en väldigt stor fråga detta med SiS och låst instutionsvård kontra riktig psykiatrisk vård.
SiS blir mer straff än vård.
Är man ett tufft troll som du som kallar pojken för kvalificerad skitunge, så är väl dock SiS det bästa och mest coola.

Givetvis är det ingen som tycker att SiS är särskilt bra och jag är egentligen inte emot att SiS avvecklas. Om du avvecklar SiS kommer du dock få en massa problem som jag inte tror att du är medveten om, främst för att SiS inte bara är ett gäng med statliga HVB-hem utan framförallt ett gäng med lagar som tillåter tvångsåtgärder mot barn.

Den här skitungen, eller vad du nu vill kalla honom, verkar ha behov av att vara inlåst. Helt enkelt för att han riskerar att skada sig själv annars. Idag är det bara SiS-hem som har rätt att låsa in barn. HVB-hem har inte rätt att låsa in barn eller rent fysiskt hindra dem från att avlägsna sig. Du verkar anse att HVB-hemmen bör ha den här rätten att använda våld mot intagna barn. Personligen är jag inte säker på att det är någon bra idé.

Åsikten jag vill få fram är att det här är svåra frågor utan enkla svar. Om du tror att det bara räcker med att alla är snälla och eventuellt att vi öser några extra skopor pengar över problemet så tror jag att du är på helt fel spår eller till och med på fel bangård.
Citera
2026-02-04, 10:06
Medlem
Lobotomi, är det avskaffat? 🤔
Citera
2026-02-04, 11:18
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Givetvis är det ingen som tycker att SiS är särskilt bra och jag är egentligen inte emot att SiS avvecklas. Om du avvecklar SiS kommer du dock få en massa problem som jag inte tror att du är medveten om, främst för att SiS inte bara är ett gäng med statliga HVB-hem utan framförallt ett gäng med lagar som tillåter tvångsåtgärder mot barn.

Den här skitungen, eller vad du nu vill kalla honom, verkar ha behov av att vara inlåst. Helt enkelt för att han riskerar att skada sig själv annars. Idag är det bara SiS-hem som har rätt att låsa in barn. HVB-hem har inte rätt att låsa in barn eller rent fysiskt hindra dem från att avlägsna sig. Du verkar anse att HVB-hemmen bör ha den här rätten att använda våld mot intagna barn. Personligen är jag inte säker på att det är någon bra idé.

Åsikten jag vill få fram är att det här är svåra frågor utan enkla svar. Om du tror att det bara räcker med att alla är snälla och eventuellt att vi öser några extra skopor pengar över problemet så tror jag att du är på helt fel spår eller till och med på fel bangård.

Jag verkar inte någonstans anse att HVB-hem ska ha rätt att använda särskilda befogenheter.

Jag är väl inläst på problematiken.
Varken HVB eller SiS är lämpliga att vårda barn med stora behov av psykiatrisk vård.

Jag är heller ingen snällist utan att anser att grovt kriminella barn och unga självklart ska kunna låsas in på antingen ungdomsfängelse (som kommer snart ) eller SiS-hem.

Och det finns nog ingen, förutom några tuffa troll, som anser att en 10-åring ska sitta på SiS. Därför menar jag att det är lutar åt ett såkallat missförhållande.

Sen är det ju så att det finns inte någon nationell riktlinje för när ett barn eller ungdom ska hamna på SiS eller inte.
Hela processen fram till SiS kantas av gissningar, personliga tyckanden och till sluta av med en förvaltnings -eller kammarrätt som i stort alltid går på soc linje och saknar egen kunskap.
Så det är möjligt att om familjen hade bott i en annan kommun, eller annan region så hade de möjligen fått en helt annan hjälp, kanske inte ens tvångsvård utan en fungerande öppenvård.
Så att bara komma och gapa och skrika att det är RÄTT att låsa in ungen, att skitungen borde lobotomeras osv är bara fjantigt. Det tillför inget.
Det är sosseflockmentalitet. Ni är ett dysfunktionellt samhälles nyttiga idioter.
Citera
2026-02-04, 11:38
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Och det finns nog ingen, förutom några tuffa troll, som anser att en 10-åring ska sitta på SiS. Därför menar jag att det är lutar åt ett såkallat missförhållande.

Ett missförhållande kan det ju per definition bara vara om något förhållande har blivit fel. Det vill säga om man borde ha gjort något annorlunda. Så, vad är det man borde ha gjort annorlunda? Hur skulle den här situationen ha hanterats menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in