Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Givetvis är det ingen som tycker att SiS är särskilt bra och jag är egentligen inte emot att SiS avvecklas. Om du avvecklar SiS kommer du dock få en massa problem som jag inte tror att du är medveten om, främst för att SiS inte bara är ett gäng med statliga HVB-hem utan framförallt ett gäng med lagar som tillåter tvångsåtgärder mot barn.
Den här skitungen, eller vad du nu vill kalla honom, verkar ha behov av att vara inlåst. Helt enkelt för att han riskerar att skada sig själv annars. Idag är det bara SiS-hem som har rätt att låsa in barn. HVB-hem har inte rätt att låsa in barn eller rent fysiskt hindra dem från att avlägsna sig. Du verkar anse att HVB-hemmen bör ha den här rätten att använda våld mot intagna barn. Personligen är jag inte säker på att det är någon bra idé.
Åsikten jag vill få fram är att det här är svåra frågor utan enkla svar. Om du tror att det bara räcker med att alla är snälla och eventuellt att vi öser några extra skopor pengar över problemet så tror jag att du är på helt fel spår eller till och med på fel bangård.
Jag verkar inte någonstans anse att HVB-hem ska ha rätt att använda särskilda befogenheter.
Jag är väl inläst på problematiken.
Varken HVB eller SiS är lämpliga att vårda barn med stora behov av psykiatrisk vård.
Jag är heller ingen snällist utan att anser att grovt kriminella barn och unga självklart ska kunna låsas in på antingen ungdomsfängelse (som kommer snart ) eller SiS-hem.
Och det finns nog ingen, förutom några tuffa troll, som anser att en 10-åring ska sitta på SiS. Därför menar jag att det är lutar åt ett såkallat missförhållande.
Sen är det ju så att det finns inte någon nationell riktlinje för när ett barn eller ungdom ska hamna på SiS eller inte.
Hela processen fram till SiS kantas av gissningar, personliga tyckanden och till sluta av med en förvaltnings -eller kammarrätt som i stort alltid går på soc linje och saknar egen kunskap.
Så det är möjligt att om familjen hade bott i en annan kommun, eller annan region så hade de möjligen fått en helt annan hjälp, kanske inte ens tvångsvård utan en fungerande öppenvård.
Så att bara komma och gapa och skrika att det är RÄTT att låsa in ungen, att skitungen borde lobotomeras osv är bara fjantigt. Det tillför inget.
Det är sosseflockmentalitet. Ni är ett dysfunktionellt samhälles nyttiga idioter.