2026-02-04, 07:58
Medlem
ruskinarmss avatar
Då 8-årige funktionsnedsatta Leo som numera är landets yngsta fånge på SiS rapporteras nu tidigare ha rymt från ett HVB.

Den lille pojken liftade flera mil och cyklade längs en 80-väg innan han till slut kom tillbaka igen. HVB-hemmet, som ägs av välfärdsmiljardärerna Humana, hade inte meddelat att han försvunnit.

"Leo liftade flera mil och cyklade längs en 80-väg innan han till slut kom hem igen. HVB-hemmet hade inte meddelat att han försvunnit."

https://www.sverigesradio.se/artikel/leo-8-ar-rymde-fran-hvb-hemmet-och-liftade-flera-mil

Vad anser ni om Humanas agerande?

Och vad anser ni om att Leo numera, 10 år, är inspärrad på SiS? På SiS finns äldre kriminella pojkar som Leo kan leka med. Det finns en isoleringscell i vilken Leo naken och blåslagen kan kastas in.
Helt lagligt enligt LVU.
Det finns avdankade krogvakter med skevt tändningsmönster som personal. En del kan prata lite svenska.
SiS hela historik är kantad av övergrepp av olika slag.

Så vad anser ni om fallet Leo? Hans mamma vill ha hem honom, men sockärringarnas chef vill annat :
https://www.sverigesradio.se/artikel/socialchefen-om-tioaringen-pa-sis-hem-kan-vara-bra-med-fysisk-begransning
Citera
2026-02-04, 08:14
Medlem
stilichos avatar
Vad tycker du själv att man ska göra med en unge som är farlig för sig själv?

Om man har ett barn som konsekvent rymmer och utsätter sig för fara så ser jag det inte som orimligt att han blir inlåst. Och det råkar vara så att det är SiS-hem, med alla sina brister, som har förmågan och tillåtelsen att låsa in barn.
Citera
2026-02-04, 08:24
Medlem
CureMes avatar
Han är explosiv och våldsam, farlig för sig själv och andra. 6 olika hvbhem på olika håll i landet har försökt hantera ungen men misslyckats. Då är det ju helt normalt att SiS blir nästa steg.
Citera
2026-02-04, 08:27
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Vad tycker du själv att man ska göra med en unge som är farlig för sig själv?

Om man har ett barn som konsekvent rymmer och utsätter sig för fara så ser jag det inte som orimligt att han blir inlåst. Och det råkar vara så att det är SiS-hem, med alla sina brister, som har förmågan och tillåtelsen att låsa in barn.

Vi pratar om ett barn med funktionsnedsättning, inte en brottsling.

Om ett barn gång på gång rymmer och utsätter sig för fara är det i första hand ett tecken på att placeringen inte fungerar, inte att barnet ska låsas in hårdare.

HVB-hemmet misslyckades till och med med att anmäla honom som försvunnen. Det är ett ganska grovt tillsynsproblem. Då känns det märkligt att lösningen blir mer tvång mot barnet i stället för ansvar mot verksamheten.

Och SiS är ju inte direkt känt för att vara någon trygg vårdmiljö. Isolering, våld och övergrepp har dokumenterats i åratal. Att placera en 10-åring där är mer förvaring/tortyr än vård.

Jag tycker inte frågan är "ska man låsa in honom eller inte", utan varför samhället inte klarar att ge ett litet barn rätt stöd utan att behöva behandla honom som en intagen.

Den enklaste och dyraste lösningen är placering på SiS.

Du har ett klassiskt hjärnslött synsätt. Motfrågan .... "men vad ska man göra då? är tröttsam.
IQ-befriat svar som skulle kunna komma från en anställd på SiS.
Producera nåt mer istället för att spy ur dig en menlös motfråga som svar.
Citera
2026-02-04, 08:27
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Han är explosiv och våldsam, farlig för sig själv och andra. 6 olika hvbhem på olika håll i landet har försökt hantera ungen men misslyckats. Då är det ju helt normalt att SiS blir nästa steg.

Det säger kanske mer om HVB-hemmen än om ungen.
Citera
2026-02-04, 08:42
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms

Om ett barn gång på gång rymmer och utsätter sig för fara är det i första hand ett tecken på att placeringen inte fungerar, inte att barnet ska låsas in hårdare.

HVB-hemmet misslyckades till och med med att anmäla honom som försvunnen. Det är ett ganska grovt tillsynsproblem. Då känns det märkligt att lösningen blir mer tvång mot barnet i stället för ansvar mot verksamheten.

Och SiS är ju inte direkt känt för att vara någon trygg vårdmiljö. Isolering, våld och övergrepp har dokumenterats i åratal. Att placera en 10-åring där är mer förvaring/tortyr än vård.

Jag tycker inte frågan är "ska man låsa in honom eller inte", utan varför samhället inte klarar att ge ett litet barn rätt stöd utan att behöva behandla honom som en intagen.

Du har ett klassiskt hjärnslött synsätt. Motfrågan .... "men vad ska man göra då? är tröttsam.
Det fetade. Jag håller med. Dessvärre kommer det alltid finnas dom som försvarar dessa missförhållanden å det pga att dom är naiva eller en del av problematiken.
Citera
2026-02-04, 08:43
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Det säger kanske mer om HVB-hemmen än om ungen.

Om det vore ett eller två, sure. Men om inte föräldrarna klarar det, det inte fungerar med familjehem och hela 6 olika hvb misslyckats.... ja då säger det något om ungen. Att prova sjunde, åttonde, nionde HVB då, låter som att stånga sig blodig mot väggen
Citera
2026-02-04, 08:50
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Om det vore ett eller två, sure. Men om inte föräldrarna klarar det, det inte fungerar med familjehem och hela 6 olika hvb misslyckats.... ja då säger det något om ungen. Att prova sjunde, åttonde, nionde HVB då, låter som att stånga sig blodig mot väggen

Visst, man kan ju låtsas lite att fallet inte verkar som ett "missförhållande i offentlig verksamhet".
Men det blir rätt krystat. Inte ens SiS egen ledning vill ha 10-åringar på SiS bland deras anställda bögpedofiler.
Risken är stor att pojken kommer ut värre från SiS än han var när han kom in.
Dyrt som satan blir det för oss skattebetalare också. Typ 15 000 kr per dygn för "vården" på SiS.

Och i slutändan handlar det om en 10-årig unge vad gäller farlighet. Är du rädd eller?

Här uttalar sig en psykolog och Barnombudsmannen om fallet :
https://www.sverigesradio.se/artikel/hela-reportaget-leo-10-inlast-pa-sis-hem-de-ger-upp-for-tidigt

Det måste vara rena julafton för pedofilerna på SiS när det levereras en 10-åring som dom ska "vårda" i sin ljusskygga och insynsskyddade miljö. Ah just ja... IVO kommer en gång vart 3e år. Tänkte inte på det.
Senast redigerad av ruskinarms 2026-02-04 kl. 08:57.
Citera
2026-02-04, 09:13
Medlem
stilichos avatar
Citat:

Det är väl ganska uppenbart att funktionsstörning i det här fallet är ADHD och att ungen i fråga är en kvalificerad skitunge.

Givetvis är det inte en optimal lösning att låsa in hen på ett SiS-hem. Men det kan ju ändå vara det minst dåliga alternativet givet omständigheterna.

Om rapporteringsmisslyckandet kan jag inte uttala mig. Främst för att jag inte är helt på det klara med vad som inte har anmälts. Är det en polisanmälan vi pratar om? Det känns inte motiverat beroende på omständigheterna i fallet. Är det en rapport till föräldrarna eller socialtjänsten som saknas? Om de har försökt tysta ned hela händelsen är det förstås inte bra, men jag misstänker att så inte är fallet utan att det på sin höjd handlar om lite kommunikationsmissar i stundens hetta.
Citera
2026-02-04, 09:15
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Det är väl ganska uppenbart att funktionsstörning i det här fallet är ADHD och att ungen i fråga är en kvalificerad skitunge.

Givetvis är det inte en optimal lösning att låsa in hen på ett SiS-hem. Men det kan ju ändå vara det minst dåliga alternativet givet omständigheterna.

Om rapporteringsmisslyckandet kan jag inte uttala mig. Främst för att jag inte är helt på det klara med vad som inte har anmälts. Är det en polisanmälan vi pratar om? Det känns inte motiverat beroende på omständigheterna i fallet. Är det en rapport till föräldrarna eller socialtjänsten som saknas? Om de har försökt tysta ned hela händelsen är det förstås inte bra, men jag misstänker att så inte är fallet utan att det på sin höjd handlar om lite kommunikationsmissar i stundens hetta.

"Kvalificerad skitunge" och kallar en pojke för hen. Din medverkan i tråden är meningslös. Du saknar grundförståelsen för att se det eventuella missförhållandet.
Citera
2026-02-04, 09:17
Medlem
stilichos avatar
Citat:
"Kvalificerad skitunge" och kallar en pojke för hen. Din medverkan i tråden är meningslös. Du saknar grundförståelsen för att se det eventuella missförhållandet.

Du saknar alltså både en idé om vad som bör göras och argument. Då förstår jag verkligen varför du inte vill diskutera med folk.
Citera
2026-02-04, 09:21
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Du saknar alltså både en idé om vad som bör göras och argument. Då förstår jag verkligen varför du inte vill diskutera med folk.

Jag bad om åsikter. Det var helt uppenbart. Men ditt trams är ju liksom bara troll-pladder. Det måste du själv inse.

"hen" ....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in