2026-02-04, 07:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Naturligtvis har jag inte all kunskap, bara tillräckligt för att inse att en bok som diktades upp av några bronsåldersmänniskor definitivt inte är svaret. Man kan inse att ett visst svar på en fråga måste vara fel även om man själv inte har det rätta svaret.
Vilken kunskap är det mer detaljerat som får dig att veta det?
Det finns personer med betydligt högre kunskap och intelligens än dig som tror det. Hur set du på det?
Citera
2026-02-04, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka ändringar i bibeln pratar du om? Ge ett exempel, ditt bästa exempel.

Tja, vi kan ju ta det mest närliggande, nämligen Martin Luthers uteslutande av vad vi numera kallar "apokryferna" ur den lutherska, "kanoniska" Bibeln!

(Det var på ett hår när att han lät Uppenbarelseboken gå dädan, också! Men tyvärr blev den kvar, till glädje för alla äckelkristna amerikaner, som har den som sin moderskrift!)
Citera
2026-02-04, 07:57
Medlem
Citat:
Hon visste att Gud hade sagt att de inte fick äta av det vilket inte är detsamma som att hon förstod att det var fel.

Hur fungerar en människa som vet att någon har sagt att något är fel, men har inte kunskap om att det är fel? Är inte det en motsägelse?

Citat:
Citat:
Konsekvensen över att ifrågasätta Guds vetorätt i att bestämma över gott och ont var döden. Adam och Eva togs ifrån det eviga livet, och dom dog några hundra år senare.
Citat:
"Herren Gud sade: »Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid.«"

Ja, Adam och Eva fick tillåtelse att så som Gud börja bestämma över gott och ont, men dom fick/hade inte den fullständiga kunskap som Gud hade om hur hela skapelsen fungerar.

Citat:
(Varför Gud planterade träden där är en annan fråga.

Det står inte varför, man kan spekulera. Men hur menar du att Gud hade kunnat agera annorlunda utan att plantera kunskapens träd?

Citat:
Liksom vilka "oss" är i stycket ovan)

Gud och hans förstfödde son.

Citat:
Citat:
Och om nu Gud existerar, så gör du samma sak, du tycker att du vet vad som är bäst för mänskligheten och människan, men historien visar att människor är ganska okunniga. Men du menar alltså att du har all kunskap för att kunna avgöra vad som är rätt och fel, gott och ont? Är inte det ganska förmätet?
Citat:
Naturligtvis har jag inte all kunskap,

Precist, så varför tror du att du är bättre på att avgöra vad som är rätt och fel, ont och gott för mänskligheten i jämförelse med Gud som har skapat universum och allt som finns i universum, jorden och människan? Borde inte Gud ha lite mer kunskap om vad som är bäst för människan och mänskligheten än dig?

Citat:
bara tillräckligt för att inse att en bok som diktades upp av några bronsåldersmänniskor definitivt inte är svaret. Man kan inse att ett visst svar på en fråga måste vara fel även om man själv inte har det rätta svaret.

Fast det var inte frågan.
Senast redigerad av ttsp 2026-02-04 kl. 07:59.
Citera
2026-02-04, 07:58
Medlem
Comitiums avatar
Eftersom ingen väl egentligen vet vad de pratar om kan man väl alltid säga att kristendom är sanningen.

Saninngen. Hur menar du då?
Citera
2026-02-04, 08:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Eftersom ingen väl egentligen vet vad de pratar om kan man väl alltid säga att kristendom är sanningen.

Saninngen. Hur menar du då?
Att kristendom är sant, gud finns och jesus är gud.
Citera
2026-02-04, 08:12
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Att kristendom är sant, gud finns och jesus är gud.

Lite torftig beskrivning. Borde utvecklas närmare.
Citera
2026-02-04, 08:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Lite torftig beskrivning. Borde utvecklas närmare.
Nåt om ett kors också. En middag är med någonstans.
Citera
2026-02-04, 08:16
Avstängd
Citat:
Hur fungerar en människa som vet att någon har sagt att något är fel, men har inte kunskap om att det är fel? Är inte det en motsägelse?
Det är fel av dig att andas! Nu har jag talat om för dig att det är fel, men skulle du säga att du har kunskap om att det är fel? Sen är lite svårt att veta hur Adam och Eva fungerade innan de ätit av frukten. Var de som djur? Som små barn? De kan i alla fall inte varit som oss, annars skulle det inte varit så betydelsefullt.

Citat:
Det står inte varför, man kan spekulera. Men hur menar du att Gud hade kunnat agera annorlunda utan att plantera kunskapens träd?
Han kunde valt att inte plantera det, eller planterat det utanför lustgården om det nu var så att han ville käka frukten själv.
Citat:
Gud och hans förstfödde son.
Han fanns inte vid tillfället. Dålig förklaring. Du får nog acceptera att det finns många passager i Bibeln som återspeglar polyteism. Första budet är inte att det inte finns någon annan gud utan att man inte får dyrka dem.

Citat:
Precist, så varför tror du att du är bättre på att avgöra vad som är rätt och fel, ont och gott för mänskligheten i jämförelse med Gud som har skapat universum och allt som finns i universum, jorden och människan? Borde inte Gud ha lite mer kunskap om vad som är bäst för människan och mänskligheten än dig?
Du blandar åter ihop makt och godhet. Jag läser Bibeln och konstaterar att den Gud som beskrivs där inte är vad jag kallar god.
Citera
2026-02-04, 08:18
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Bibeln har ändrats av massor med kungar under årehundradenas lopp. En av de kändaste kallas ju King James Bible. Hur ställer du dig till det, att kungar har förändrat Bibeln under århundradena för egna syften?
Citat:
Vilka ändringar i bibeln pratar du om? Ge ett exempel, ditt bästa exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tja, vi kan ju ta det mest närliggande, nämligen Martin Luthers uteslutande av vad vi numera kallar "apokryferna" ur den lutherska, "kanoniska" Bibeln!

(Det var på ett hår när att han lät Uppenbarelseboken gå dädan, också! Men tyvärr blev den kvar, till glädje för alla äckelkristna amerikaner, som har den som sin moderskrift!)

Apokryferna har aldrig varit en del av den bibliska kanon, så Martin Luther uteslöt aldrig något från bibeln.

Så du får komma med exempel av ändringar i bibeln. Ge ett exempel, ditt bästa exempel. Du kan t.ex. visa vilka ändringar Kung Jakob(King James) kom med, som du påstod.
Citera
2026-02-04, 08:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Är en mindre del av Bibeln. Resten?
DHR är en mindre del av bevisningen för Bibelns autenticitet, men det hade du vetat om du faktiskt läste svar du fått på detta forum.
Citera
2026-02-04, 08:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Sedan så långt jag kan minnas har jag haft ”övernaturliga” upplevelser(lite då o då) men de är inte övernaturliga för mig men för andra (de flesta?) som inte upplevt liknande är sådant övernaturligt eller rent av galet.
Om bibelns tex brinnande buske, jungfrufödsel, återuppståndelse osv finns där logiska förklaringar som inte gör dem mindre Gudomliga
Jag mediterar inte, jag sysslar med kampsport….sedan nästan så långt jag kan minnas
Ok, förstår. Du är väl utvald (sägs inte ironiskt).

Det finns mycket man kan läsa i Bibeln, men att vara ett med Gud innebär ändå att vara i förbund med Gud. Att vara i förbund med Gud innebär i det nya förbundet att leva i DHA. (Joel 2, Apostlagärningarna 2)
Citera
2026-02-04, 08:28
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Nåt om ett kors också. En middag är med någonstans.

Nja, jag är ute efter lite mer djuplodande svar på vad “sanningen” betyder i kristen tradition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in