2026-02-04, 01:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nämn ett bekräftat mirakel de senaste 50 åren.
https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/
58 år gammalt, det får gillas. Bekräftat av egyptiska regeringen och vatikanen.

https://voxdivini.in/2025/06/22/eucharistic-miracles-approved-by-the-catholic-church-a-journey-of-faith/
En del av dessa är från de senaste 50 åren.

Sen fallet i videon, såklart.

https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_the_Rosary_of_San_Nicol%C3%A1s
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-04 kl. 01:07.
Citera
2026-02-04, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/
58 år gammalt, det får gillas. Bekräftat av egyptiska regeringen och vatikanen.
Det enda trovärdiga vittnet såg inget övernaturligt:
The only secular, English-language account of the events was provided by Cynthia Nelson, a professor of anthropology at the American University in Cairo. She visited the church site on several occasions including 15 April 1968, another week later near the end of April, and on 1 June 1968. Despite reports of regular appearances of the Virgin Mary, Nelson did not see anything that could be identified clearly as such. Instead she only saw a few "intermittent flashes of light" that she considered to be headlights, and later a glow of ambiguous shape shining through palm trees

https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun
Citera
2026-02-04, 01:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det enda trovärdiga vittnet såg inget övernaturligt:
The only secular, English-language account of the events was provided by Cynthia Nelson, a professor of anthropology at the American University in Cairo. She visited the church site on several occasions including 15 April 1968, another week later near the end of April, and on 1 June 1968. Despite reports of regular appearances of the Virgin Mary, Nelson did not see anything that could be identified clearly as such. Instead she only saw a few "intermittent flashes of light" that she considered to be headlights, and later a glow of ambiguous shape shining through palm trees

https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun
Vilken tur att dom tog bilder, och att det finns 500 000 andra vittnen.

Sen vadå "enda trovärdiga vittnet"? vad menar du egentligen?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-04 kl. 01:19.
Citera
2026-02-04, 01:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det säger en del om dig själv, att du föreställer dig att då en läkare ställs inför ett fall av oväntat tillfrisknande (vilket jag föreställer mig nästan varje läkare med något tiotal års praktik bakom sig någon gång gjort) måste vederbörandes första tanke vara: -Det måste bero på GUUUD!

"Vetenskapligt oförklarat" betyder inte nödvändigtvis "religiöst mirakel".
Det har hänt förut.
Citera
2026-02-04, 01:31
Medlem
Citat:
Det har hänt förut.

Vad har hänt?

Hur ser du på fall av oförklarade insjuknanden, rentav dödsfall? Är det demoner som ligger bakom dem? Varför inte isåfall också vad gäller alla sjukdomar, infektioner likaväl som cancer? Ty "Djävulen kan verka med världsliga medel", som jag tror mig ha läst någonstans!

Vill du gå tillbaka till medeltiden, skippa antibiotika och cancerterapi, och föreskriva exorcism istället?
Citera
2026-02-04, 01:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad har hänt?

Hur ser du på fall av oförklarade insjuknanden, rentav dödsfall? Är det demoner som ligger bakom dem? Varför inte isåfall också vad gäller alla sjukdomar, infektioner likaväl som cancer? Ty "Djävulen kan verka med världsliga medel", som jag tror mig ha läst någonstans!

Vill du gå tillbaka till medeltiden, skippa antibiotika och cancerterapi, och föreskriva exorcism istället?
Att läkare och forskare konverterat p.g.a. märkliga oförklarliga händelser.

Oförklarliga insjuknanden? Att rasera ett torn är lätt. Att bygga upp det igen är svårt.
Därför är väl oförklarliga tillfrisknanden oerhört mer intressant är oförklarliga insjuknanden. Dom händer väl hela tiden? har du en förklaring varje gång du blir förkyld?

Angående exorcism kan du se detta: https://www.youtube.com/watch?v=kQts8iWnZXo
En exorcist påstår att han sett någon sväva. Jojo, jag vet vad du kommer svara, "att någon säger det betyder ingenting", och ja, till viss del har du rätt, men ändå skumt att höra någon påstå dessa saker.

Finns andra exorcister som säger liknande saker. Vad tror du det handlar om? det mönstret?
Citera
2026-02-04, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Ett med Gud", samma som "känna Gud", är att vara i förbund med Gud.

Förbundet Israel ingick med Gud, lagförbundet, innebar offer för synder. Offer skulle ske på den plats Gud utpekade i Jerusalem. Där byggde så småningom Salomo färdigt ett tempel.

Större delen av Israel förskingrades ca 700-900 fk. De bortfördes av assyrierna. Finns visst arkeologiskt bevis på att de blev kimmererna som senare vandrade in i Europa. Annars handlar det om historiska bevis och till viss del DNA.
Resterande bortfördes till Babylon 500fk, och efter det de återvände fanns ingen stabilitet att långsiktigt behålla makten över templet. Det är varför Jesus kritiserar "rika", bland annat. De fattiga hade inga offer för synder.
Alternativet var förstås att leva ett syndfritt liv...

Edit:
Det att vara ett med Gud/ känna Gud har jag inte hittat på. Hela GT beskriver detta så.
Bäst här att citera Isaiah i engelska översättningen, för den svenska är ofullständig -

He sits enthroned above the circle of the earth.
He stretches out the heavens like a canopy,
    and spreads them out like a tent to live in.”
Här berättas om cirkeln(jordelivet) och dess mittpunk (Gud )

Och här i Jobs bok utvecklas det i en exceptionell förståelse om vårdagjämningsprocessionen
Den procession som leder mänskligheten fram genom tidsåldrarna representerade av stjärnkonstellationerna

han som får jorden att vackla från sin plats
och dess pelare att bäva,
han som befaller solen att inte gå upp
och förseglar stjärnorna,
han som ensam spänner ut himlarna
och skrider fram över havets rygg,
han som har gjort Karlavagnen och Orion, Sjustjärnorna
och söderns stjärnbilder,”

När Abraham offrade en bagge i stället för sin son följde han korrekt att världen(vårdagjämningsprocessionen) äntrade(pekade åt) vädurens tidsålder(stjärntecken). Med Jesus/Ichthys äntrades fiskarnas tidsålder. Inför sista måltiden berättas att efter fiskarnas tid kommer Vattumannens.

Detta är cirkeln/tidevarvet människan vandra, och i stjärnorna står Guds ord att vägleda oss vilket de med förstånd återberättade i Bibelns böcker .

Att förstå att vandra i/med cirkeln/(tidevarvet) är att vara i förbund med Gud, att bli ett med Gud är att i kropp och själ förstå att äntra navet av cirkeln- punkten
Senast redigerad av Kirev 2026-02-04 kl. 02:16.
Citera
2026-02-04, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Tråden handlar inte om man borde betala skatt eller inte utan tråden handlar om religion. Min poäng var att många aspekter av Nya Testementet är inte förståelig för den normala nutida läsaren som läser texten som den är utan att vara bekant med antik historia, judisk religion och myter och profetior som existerade vid denna tiden och med mera.
Åh fasiken, säger du det !
Citera
2026-02-04, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Allt handlar inte om att se bortanför egot. Att så göra är att bli varse evigheten, och att uppgå i den "information" som ligger i det kvantfysiska fältet.

Väljer här med tillförsikt det ordvalet, även om det inte är vetenskapligt bevisat än. Detta då jag lutar starkt åt att bevisningen därom kommer inom högst 10 år. Det stämmer nämligen både med nuvarande kunskapsläge och det jag själv noterat och Gud konfirmerat.

Det "övernaturliga" finns. Någonting är övernaturligt tills det blir naturligt genom att vi människor vet vad detta "övernaturliga" är. Blodmånen var övernaturlig en gång i tiden.

För att vara lite frank, så är jag erbarmligt trött på alla "nyreligiösa" som tror att de begripit allting bara för att de lärt sig meditera ordentligt. Var gift med en sådan i många år, så
din insikt i ego vs ande är definitivt någonting jag hört mycket om. Bibeln är oerhört mycket mer än så.
Sedan så långt jag kan minnas har jag haft ”övernaturliga” upplevelser(lite då o då) men de är inte övernaturliga för mig men för andra (de flesta?) som inte upplevt liknande är sådant övernaturligt eller rent av galet.
Om bibelns tex brinnande buske, jungfrufödsel, återuppståndelse osv finns där logiska förklaringar som inte gör dem mindre Gudomliga
Jag mediterar inte, jag sysslar med kampsport….sedan nästan så långt jag kan minnas
Senast redigerad av Kirev 2026-02-04 kl. 02:47.
Citera
2026-02-04, 02:49
Medlem
Citat:
Att läkare och forskare konverterat p.g.a. märkliga oförklarliga händelser.

Oförklarliga insjuknanden? Att rasera ett torn är lätt. Att bygga upp det igen är svårt.
Därför är väl oförklarliga tillfrisknanden oerhört mer intressant är oförklarliga insjuknanden. Dom händer väl hela tiden? har du en förklaring varje gång du blir förkyld?

Angående exorcism kan du se detta: https://www.youtube.com/watch?v=kQts8iWnZXo
En exorcist påstår att han sett någon sväva. Jojo, jag vet vad du kommer svara, "att någon säger det betyder ingenting", och ja, till viss del har du rätt, men ändå skumt att höra någon påstå dessa saker.

Finns andra exorcister som säger liknande saker. Vad tror du det handlar om? det mönstret?

Jag ser inget speciellt mönster (men det är antagligen för att jag inte är uppvuxen med en religiös förförståelse av världen omkring mig).

Folk blir sjuka, en del tillfrisknar, en del dör i sjukdomen. Och till sist dör vi alla.

Världen är en sorgeö, bäst man andas skall man dö, och bli mull tillbaka, som skalden skriver. Och varför inte?

Om nu livet efter döden är så underbart som ni kristna vill få oss att tro, varför då genom mirakel hålla kvar oss i detta förgängliga kött, istället för att endera låta oss sväva upp till himmelska sfärer såfort som möjligt, eller på en gång deponera oss som annat avfall bland jord och aska?

"Guds vägar är outgrundliga", har jag läst och hört sägas. Ja, sannerligen, om någon Gud funnes, outgrundliga!

Men en enklare förklaring tycks mig vara att det inte finns någon.
Senast redigerad av Nakkvarr 2026-02-04 kl. 02:57.
Citera
2026-02-04, 03:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag ser inget speciellt mönster (men det är antagligen för att jag inte är uppvuxen med en religiös förförståelse av världen omkring mig).

Folk blir sjuka, en del tillfrisknar, en del dör i sjukdomen. Och till sist dör vi alla.

Världen är en sorgeö, bäst man andas skall man dö, och bli mull tillbaka, som skalden skriver. Och varför inte?

Om nu livet efter döden är så underbart som ni kristna vill få oss att tro, varför då genom mirakel hålla kvar oss i detta förgängliga kött, istället för att endera låta oss sväva upp till himmelska sfärer såfort som möjligt, eller på en gång deponera oss som annat avfall bland jord och aska?

"Guds vägar är outgrundliga", har jag läst och hört sägas. Ja, sannerligen, om någon Gud funnes, outgrundliga!

Men en enklare förklaring tycks mig vara att det inte finns någon.
Det här livet är inte till för att må bra i, det är mer av ett test eller för att lära dig om saker.

Har du koll på UFO grejen, som var mer aktuell några år bakåt? där det regnade in rapporter av flygande saker som bröt mot naturlagarna?
Folk spekulerade att de var interdimensionella varelser, människor från framtiden, aliens, allt möjligt.

https://www.nbcnews.com/ufos-aerial-phenomena
https://www.visiontimes.com/2026/02/02/trump-is-reportedly-preparing-historic-ufo-disclosure-speech.html

I alla fall så är det troligt att det är demoner!

Lyssna på denna snubben förklara: https://www.youtube.com/watch?v=I_-yODzXVqY

Det här är ytterligare ett bevis för kristendom!
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-04 kl. 03:26.
Citera
2026-02-04, 03:29
Medlem
Citat:
Vilken tur att dom tog bilder, och att det finns 500 000 andra vittnen.

Sen vadå "enda trovärdiga vittnet"? vad menar du egentligen?
Bilderna bevisar inget övernaturligt. Förmodligen är detta ett verk av en bluffmakare. De hade elektricitet i Egypten på 60-talet.

Du har naturligtvis inte tagit del av 500 000 vittnesmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in