2026-02-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad är egentligen det mest centrala i Jesus budskap? Och vad hindrar mig som ateist att sympatisera med det budskapet och även följa det, utan att jag för den sakens skull behöver tro att budskapet kommer från "Guds son"?

Det viktigaste är inställningen/hur hjärtat är. Om du står öga mot öga med Gud/sanningen, och du förkastar honom/sanningen, så spelar det ingen roll hur mycket du har sympatiserat med budskapet.

Och samtidigt kan man som hedning inte ens hört talas om Gud, och ändå följa Jesu lag och vara godtagbar för Gud:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan" (Rom2:14-15 Bibel2000)

Citat:
Bibeln är uppenbarligen inte den perfekta källan för positiva budskap. Det står ju bland annat i Bibeln att du får lov att slå dina slavar om de inte dör av misshandeln. Av den och fler anledningar borde Bibeln vara helt diskvalificerad som källa till några budskap överhuvudtaget.

Det här kan vara ett problem om du inte är ödmjuk nog, och istället förkastar den som har skapat universum, jorden och människan, som borde veta hur allting fungerar. Du borde sätta dig in i vad skriftställena handlar om, vilken tid det handlar om o.s.v. innan du dömer Gud och diskvalificerar bibeln.
Citera
2026-02-03, 13:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Varför tror du det?
Tror vadå?
Citera
2026-02-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det viktigaste är inställningen/hur hjärtat är. Om du står öga mot öga med Gud/sanningen, och du förkastar honom/sanningen, så spelar det ingen roll hur mycket du har sympatiserat med budskapet.

Och samtidigt kan man som hedning inte ens hört talas om Gud, och ändå följa Jesu lag och vara godtagbar för Gud:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan" (Rom2:14-15 Bibel2000)

Det här kan vara ett problem om du inte är ödmjuk nog, och istället förkastar den som har skapat universum, jorden och människan, som borde veta hur allting fungerar. Du borde sätta dig in i vad skriftställena handlar om, vilken tid det handlar om o.s.v. innan du dömer Gud och diskvalificerar bibeln.
Du säger emot dig själv. Att vi måste acceptera Guds övernaturliga väsen, men så står det inte i ditt citat. Det står ju att det är vad som finns i vårt hjärta som gäller. Dvs hur vi behandlar varandra. Varför följer du inte Bibeln om du är kristen? Det verkar ju snarare som att du kommer att bli förkastad vid pärleporten när du förfalskar Bibelns budskap. Det är helt sanslöst att jag som ateist måste tillrättavisa kristna i kristendom.
Citera
2026-02-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Tror vadå?
Varför tror du att Jesus kom med Guds tankar? Står det ens i Bibeln att det skulle ha varit så?
Citera
2026-02-03, 13:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Varför tror du att Jesus kom med Guds tankar? Står det ens i Bibeln att det skulle ha varit så?
Det är centralt i evangelierna.

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24

Men han vände sig om, och när han då såg sina lärjungar, talade han strängt till Petrus och sade: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Markus 8:33

Ty inifrån, från människornas hjärtan, utgå deras onda tankar, otukt, tjuveri, mord, — Markus 7:21

När vi, människor eller djur, gör något gott så är vi Gud.
Citera
2026-02-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om mynten var förlagningen till svepningen så måste tyget varit målat. De har visat med full säkerhet att tyget inte är målat. För att skapa något som shroud of turin så måste du i princip korsfästa en riktig människa, och hur ska du då få det att likna mynten?

Den såg inte dagens ljus på 1300-talet, det finns mängder med historiska texter om den fast under andra namn.

Jag blev förvirrad av din text om vad bibeln betyder, det kan kanske vara så men jag får undersöka det mer senare, jag har inte energin nu.
Nej, jag kollade upp mynten och prägeln på de byzantinska mynt kan inte sägas vara av sådan likhet, långt hår och skägg var det säkerligen många som bar.
Citera
2026-02-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är centralt i evangelierna.

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24

Men han vände sig om, och när han då såg sina lärjungar, talade han strängt till Petrus och sade: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Markus 8:33

Ty inifrån, från människornas hjärtan, utgå deras onda tankar, otukt, tjuveri, mord, — Markus 7:21

När vi, människor eller djur, gör något gott så är vi Gud.
Jag tolkar fadern som Jesus pappa.
Jesus blev alltså uppfostrad och lärde sig använda ord av sina föräldrar,
precis som det fungerar för alla andra barn. Men var finns det övernaturliga i detta?
Citera
2026-02-03, 14:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jag tycker det är relevant, eftersom alla sådana religions berättelse är diktade i symbolik för något som går att logiskt förklara och då bevisbart. Att de flesta religiösa hellre vill tro på det övernaturliga är ju lite tråkigt, samt att rabiat ateister inte heller vill veta av logiska förklaringar om religiösa berättelse’ är ju än värre
Allt handlar inte om att se bortanför egot. Att så göra är att bli varse evigheten, och att uppgå i den "information" som ligger i det kvantfysiska fältet.

Väljer här med tillförsikt det ordvalet, även om det inte är vetenskapligt bevisat än. Detta då jag lutar starkt åt att bevisningen därom kommer inom högst 10 år. Det stämmer nämligen både med nuvarande kunskapsläge och det jag själv noterat och Gud konfirmerat.

Det "övernaturliga" finns. Någonting är övernaturligt tills det blir naturligt genom att vi människor vet vad detta "övernaturliga" är. Blodmånen var övernaturlig en gång i tiden.

För att vara lite frank, så är jag erbarmligt trött på alla "nyreligiösa" som tror att de begripit allting bara för att de lärt sig meditera ordentligt. Var gift med en sådan i många år, så
din insikt i ego vs ande är definitivt någonting jag hört mycket om. Bibeln är oerhört mycket mer än så.
Citera
2026-02-03, 14:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tolkar fadern som Jesus pappa.
Jesus blev alltså uppfostrad och lärde sig använda ord av sina föräldrar,
precis som det fungerar för alla andra barn. Men var finns det övernaturliga i detta?
Yahwe kallar sig en fader för Israel på många ställen i GT.
Citera
2026-02-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Yahwe kallar sig en fader för Israel på många ställen i GT.
Hur vet du att ordet fader i ett visst stycke är bildligt eller bokstavligt talat? Det handlar mest om vad man vill tro?
Citera
2026-02-03, 14:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Hur vet du att ordet fader i ett visst stycke är bildligt eller bokstavligt talat? Det handlar mest om vad man vill tro?
Det vet jag inte. Därför måste jag följa resonemangen genom hela berättelsen.

Bibeln säger att Adam var son till Gud. Bibeln säger också att Jesus föddes av en jungfru och att barnet (Jesus) blev till genom Helig Ande.

Vad gäller Israel skapades nationen genom ett löfte, men samtidigt får vi minnas att Israel var Adams säd.

Av det drar jag slutsatsen att Jesus var Guds enfödde Son så som född under lagen och höll lagen, samt begynnelsen på den nya skapelsen
då Han är en direkt son till Gud. Paulus konfirmerar min slutsats då han kallar Adam "den förste Adam" och Jesus "den andre Adam".
Citera
2026-02-03, 15:02
Medlem
Citat:
Jag accepterar inte dina påståenden, jag har lagt mer tid på detta än du. Vill du hävda motsatsen får du komma med källor - du har inga.
Jag har hänvisat dig till källor, ibland till och med dina egna. Att du inte vill acceptera dem är faktiskt inte mitt problem. Du kommer med påståenden, det är upp till dig att argumentera för dem. Att jag kan slå hål på dina argument inom loppet av 5 minuter, säger en hel del om värdet på dina 100-tals timmar...

Att du saknar förmåga att föra logiska resonemang utan att de faller på sin orimlighet eller tillbaka till; "det vi inte vet/förstår kan bara tillskrivas magi/övernaturlighet" är inte hur vetenskaplig diskurs går till. Återigen, vetenskap och religion hör inte ihop, turinsvepningens kontroverser är ett ypperligt bevis på detta.

Att McCrone frivilligt lämnade STURP var inte konstigt, han tittade på datan objektivt och godtog resultaten från C-14-mätningarna senare. Hans expertis går inte att ifrågsätta och ingen verkar göra det på saklig grund utan enbart genom svepande och handviftande avfärdar man hans resultat. Ja, så gör man ofta i Vatikanen.

Att resten av STURP var subjektiva teister må vara hänt och de flesta experter håller med om att C-14-mätningen är korrekt utförd. Teorier om reparationer, kontamination av kolmonoxid och andra ännu mer korkade teorier (som du lutat dig emot här, "för det lät trovärdigt") tillhör inte den vetenskapliga huvudfåran.

McCrone skriver så här;

Citat:
I have made no great effort to defend my position in the past because I seem to run into minds already made up and because I have confidence that the eventual carbon-dating will clear the record and show the "Shroud" to be of medieval origin. I note that Meacham now says a carbon date may well be inaccurate because the "Shroud" is so contaminated. I find the "Shroud" linen fibers to be well over 90%, intact and pure. The impurities present can readily be removed before dating, hence this argument has no validity. More difficult to refute is the argument I hear occasionally that the resurrection so modified the linen that any carbon date is bound to be meaningless.

Observera att Crone förutspådde att C-14-mätningen skulle ifrågasättas på tämligen ofysikaliska grunder. 90% intakta fibrer, hmmm, det kastar ett underligt ljus på de där vidvinklade röntgenundersökningarna som skulle bestämma åldern på fibrerna, eller hur?

Mycket av McCrones arbete backas upp av Alan Adler som också jobbade åt STURP innan han fick nog av tramset. Alan Adler ifrågasätter starkt resultatet av blodgruppsmätningarna, trots att han själv var med och gjorde dem.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S266591072500026X?via%3Dihub

STURP-gänget är inte särskilt trovärdiga inom den sekulära vetenskapen. William Meacham's texter om svepningen visar tydligt hans personliga bias om dess ursprung.
https://www.shroud.com/meacham2.htm

Citat:

Idag har forskning om shrouden kommit så långt att ingen skulle ta upp det längre, inte ens den mest envisa skeptikern. Inte ens 1978 var det aktuellt för någon överhuvudtaget.
Här kan du läsa om hans teori, och även andra som blivit avfärdade:
https://www.theshroudofturin.org/doubt_says.html
"Completely and utterly false. Disproven by the STURP team of scientists on numerous fronts."

"The STURP project team's summary of research concluded that the iron oxide was "irrelevant to the image formation". In short, McCrone was flat-out wrong and his theory was concretely disproven in at least twelve different ways."
Du stavade "forskning" fel, igen...

Med tanke på att din källa ljuger om McCrones arbete så väger den rätt lätt i sammanhanget. Jag ser heller inga hänvisningar till vetenskapliga publikationer utan bara hyperbool samt 'appeal to false authority'. De tar heller inte upp C-14-mätningarna som fastställer svepningens ålder till minst 1200år efter figuren Jesus förmodade död...

Vem som helst kan starta en sida på internet, visste du inte det?
https://www.spaghettimonster.org/

Rent anatomiskt så är också bilden på svepningen inte korrekt. Däremot så stämmer proportionerna väl in på hur man målade nakna människor i Gotisk still, inte på en verklig kropp efter rigor har släppt.
Dina påstående om att avbildningen skulle vara perfekt och anatomiskt korrekt håller inte ens Raymond Edward Brown med om...och han är ändå präst.

Om du vill ha ett motargument till kristendomen; besök valfri pediatrisk onkologiavdelning, samt fundera över om din gud är så god som påstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in