2026-02-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det kan vara så, alltså både-och.

Exempel som jag stött på:

Jag satte kakel i badrummet en sommar för typ 25 år sedan här hemma i Örgryte.
(Schackrutor, vita och svarta.)

Min granne kom och tittade på, han sa ingenting alls.. Jag var färdig, han stod fortfarande och tittade på rutorna kanske halvtimma..
Jag frågade "vill du ha en öl du också?". Under ölen frågade jag vad han tyckte..

Han så något om hypotenusan, derivat och andra formler, jag fattade ingenting..
-Jag är simpel ingenjör...

(Han var professor på Chalmers, liknar han som rollfiguren i "Tillbaka till framtiden", "Doc")
Hursomhelst så sa hans son, typ 13 år då, att hela familjen är autister..

Grabben blev forskare han också med tiden.
Autism kan funka bra för många, men några är tyvärr "idioter", alltså pratar inte om "fack-idioter" som min granne professorn..

Tillbaka till psykogen i "P1" så tror jag att hon igen sig själv. -Hon var ärlig med andra ord.
Intressant! Själv testades jag bland annat för autism när jag gjorde en massa utredningar på vuxenpsykiatrisk mottagning. Jag hade ganska höga poäng, men fick ingen diagnos, eftersom jag inte nådde upp till minimum. Kanske hade psykologen fått samma resultat som jag. Och därmed indirekt nekats sin identifikation?

Det du beskriver är så klart inte alls ovanligt. Många kommer undan med att betraktas som excentriska.
Citera
2026-02-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man kan ju faktiskt identifiera sig med att man känner att man har vissa egenskaper som passar in på en diagnos, men att man inte har diagnosen.
Då är ju frågan om hon har testat sig/undersökts eller inte. Det framgår inte av radioinslaget. Jag gissar att hon inte har det. Det finns en slags maktkamp mellan psykologer och psykiatriker.
Citera
2026-02-03, 13:51
Medlem