2026-02-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det kan vara så, alltså både-och.

Exempel som jag stött på:

Jag satte kakel i badrummet en sommar för typ 25 år sedan här hemma i Örgryte.
(Schackrutor, vita och svarta.)

Min granne kom och tittade på, han sa ingenting alls.. Jag var färdig, han stod fortfarande och tittade på rutorna kanske halvtimma..
Jag frågade "vill du ha en öl du också?". Under ölen frågade jag vad han tyckte..

Han så något om hypotenusan, derivat och andra formler, jag fattade ingenting..
-Jag är simpel ingenjör...

(Han var professor på Chalmers, liknar han som rollfiguren i "Tillbaka till framtiden", "Doc")
Hursomhelst så sa hans son, typ 13 år då, att hela familjen är autister..

Grabben blev forskare han också med tiden.
Autism kan funka bra för många, men några är tyvärr "idioter", alltså pratar inte om "fack-idioter" som min granne professorn..

Tillbaka till psykogen i "P1" så tror jag att hon igen sig själv. -Hon var ärlig med andra ord.
Intressant! Själv testades jag bland annat för autism när jag gjorde en massa utredningar på vuxenpsykiatrisk mottagning. Jag hade ganska höga poäng, men fick ingen diagnos, eftersom jag inte nådde upp till minimum. Kanske hade psykologen fått samma resultat som jag. Och därmed indirekt nekats sin identifikation?

Det du beskriver är så klart inte alls ovanligt. Många kommer undan med att betraktas som excentriska.
Citera
2026-02-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man kan ju faktiskt identifiera sig med att man känner att man har vissa egenskaper som passar in på en diagnos, men att man inte har diagnosen.
Då är ju frågan om hon har testat sig/undersökts eller inte. Det framgår inte av radioinslaget. Jag gissar att hon inte har det. Det finns en slags maktkamp mellan psykologer och psykiatriker.
Citera
2026-02-03, 13:51
Medlem
En liknelse: En person har svårt att som vegan ta upp protein i vegetarisk kost, inte ovanligt, och rekommenderas därför att åtminstone äta kyckling. Denne gör detta, för sin hälsas skull, men identifierar sig ändå som vegan och lever i övrigt så. Frågan är hur stark objektiviteten är jämfört med subjektiviteten. Det är en kulturell fråga, vi lever i ett postmodernistiskt tidevarv, där känslor och identifikation inte sällan trumfar fakta och vetenskap.
Citera
2026-02-03, 14:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Intressant! Själv testades jag bland annat för autism när jag gjorde en massa utredningar på vuxenpsykiatrisk mottagning. Jag hade ganska höga poäng, men fick ingen diagnos, eftersom jag inte nådde upp till minimum. Kanske hade psykologen fått samma resultat som jag. Och därmed indirekt nekats sin identifikation?

Det du beskriver är så klart inte alls ovanligt. Många kommer undan med att betraktas som excentriska.

Av ren händelse, så ser jag att din "avatar" är en man som "räknar kakel"?
Ser jag nu..

Ja, många har autistiska "egenskaper" men är inte autistiska för det.
Senast redigerad av kraftfoder 2026-02-03 kl. 14:21.
Citera
2026-02-03, 15:03
Medlem
Paris24s avatar
Jag kallar mig autistisk, är matematiker och har stor fokuseringsförmånga, men har också många sidor som är motsatsen till autister och kan t.ex avläsa människor på djupet.

Kan vara så att autism har ett så stort spektrum att 50% av alla svenskar kan kalla sig autister. Och i så fall faller hela diagnosen.

Ibland tänker jag att hela länder verkar autistiska, t.ex Sverige och Finland kanske Tyskland.
Citera
2026-02-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag kallar mig autistisk, är matematiker och har stor fokuseringsförmånga, men har också många sidor som är motsatsen till autister och kan t.ex avläsa människor på djupet.

Kan vara så att autism har ett så stort spektrum att 50% av alla svenskar kan kalla sig autister. Och i så fall faller hela diagnosen.

Ibland tänker jag att hela länder verkar autistiska, t.ex Sverige och Finland kanske Tyskland.
ADHD är en annan sådan där diagnos. Särskilt barn i skolan har diagnosen för då har de rätt till särskild hjälp.
Citera
2026-02-03, 16:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
ADHD är en annan sådan där diagnos. Särskilt barn i skolan har diagnosen för då har de rätt till särskild hjälp.
ADHD är en helt annan sak och där finns väl inte ett spektrum? Dvs har du diagnosen kan du få medicin som barn, medicin för att kunna koncentrera dig och ta det lugnare. Mot autism grad 1 ges ingen medicin, vi är bara smarta och o-sociala. Om jag nu är autist.
Citera
2026-02-03, 17:35
Bannlyst
Detta visar hur illa det är och hur långt terapisamhället gått, att låta dessa kvacksalvare löpa fritt och både ta och få medialt utrymme är förödande!

Att hålla på med sådant här trams är farligt och det visar bara hur sjuka dessa människor är som påstår sig vilja hjälpa sjuka människor med kvacksalveri, helt galet att sådant här trams får basuneras ut!
Citera
2026-02-03, 17:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Psykologen Maria Bühler säger i Sveriges Radios Kropp & Själ att hon inte har någon autismdiagnos men att hon identifierar sig som autist.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/min-partner-har-autism

Jag blev rätt paff när jag hörde det, särskilt från en psykolog.

Är det vanligt? Är det besläktat med att man identifierar sig som ett annat kön, exempelvis? Finns det någon här som också identifierar sig som autist, utan diagnos? Varför? Hur? Diskutera.

Antar att hon har autism men att en formell diagnos skulle kosta henne jobbet.
Citera
2026-02-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
ADHD är en helt annan sak och där finns väl inte ett spektrum? Dvs har du diagnosen kan du få medicin som barn, medicin för att kunna koncentrera dig och ta det lugnare. Mot autism grad 1 ges ingen medicin, vi är bara smarta och o-sociala. Om jag nu är autist.
Jo, ADHD är också ett spektrum, från lindrig till svår, enligt DSM-5. Se längst ned via länkad pdf.

https://www.aafp.org/dam/AAFP/documents/patient_care/adhd_toolkit/adhd19-assessment-table1.pdf
Citera
2026-02-03, 18:12
Medlem
NegernsDofts avatar
Sedan november identifierar jag mig som en elvisp. Räknas det?

Vilket jävla clownsamhälle vi lever i åsikter och teorier är fakta och logik är helt irrelevant. Vi vill ju inte göra något litet miffo upprörd jö
Citera
2026-02-03, 18:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegernsDoft
Sedan november identifierar jag mig som en elvisp. Räknas det?

Vilket jävla clownsamhälle vi lever i åsikter och teorier är fakta och logik är helt irrelevant. Vi vill ju inte göra något litet miffo upprörd jö
Det spelar ju ingen roll vad en elvisp tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in