2026-02-03, 21:34
Medlem
pyroclasms avatar
Tragiskt när SD loyalister och bot:ar kommer in och stör. Eller bara rent allmänt lågbegåvademännsikor som om och om igen tar upp snabbtest, metaboliter och diverse helt orimliga konspiratoriska förklaringar.

Katja är skyldig till minst:

Rattfylla
Ringa Narkotikabrott

Hon är förmodligen skyldig till:

Grov Rattfylla
Narkotikabrott av normalgraden

Om vi har riktig tur finns det mer... hon har ju införskaffat kolan på något sätt. I samband med det har hon exponerat sig för kriminella, de har då förmodligen utnyttjat henne. Då kan det bli lång tid i fängelse. Annars kommer det med största sannolikhet stanna vid böter/Sammhälstjänst/villkorligt/fotboja

Ni som undrar varför det tar tid; det är för att särskilda utredningsgruppen och SÄPO inte slarvar. Åklagaren är inte drivande i detta. Vilket verkar vara tur med tanke på omdömena han får.
Citera
2026-02-03, 22:05
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag håller med om det mesta du säger här. Dock dubbelkollade jag häromdagen att hon faktiskt vid något tillfälle inledningsvis sa att hon var oskyldig, minns inte exakt hennes ordval, men hon bedyrade sin oskuld. Men om hon nu är skyldig och vet om det, så är det ändå märkligt att agera som hon gör och ge sken av att hon är oskyldig.

Antingen vet hon något vi inte vet, eller har förstått, eller tror på, eller så är hon bara utomordentligt korkad. Hon kanske tror hon hon kan göra som Trump, blåneka till allting och låtsas som en dom emot henne är en seger, och att åtminstone hälften av befolkningen ska tro på henne.
Det exakta ordvalet är viktigt. Sa hon oskyldig, eller nåt liknande? Oskyldig till vad, exakt?

Jag har försökt följa vad hon sagt, och har bara sett henne prata runt problemet.
Citera
2026-02-03, 22:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Tragiskt när SD loyalister och bot:ar kommer in och stör. Eller bara rent allmänt lågbegåvademännsikor som om och om igen tar upp snabbtest, metaboliter och diverse helt orimliga konspiratoriska förklaringar.

Katja är skyldig till minst:

Rattfylla
Ringa Narkotikabrott

Hon är förmodligen skyldig till:

Grov Rattfylla
Narkotikabrott av normalgraden

Om vi har riktig tur finns det mer... hon har ju införskaffat kolan på något sätt. I samband med det har hon exponerat sig för kriminella, de har då förmodligen utnyttjat henne. Då kan det bli lång tid i fängelse. Annars kommer det med största sannolikhet stanna vid böter/Sammhälstjänst/villkorligt/fotboja

Ni som undrar varför det tar tid; det är för att särskilda utredningsgruppen och SÄPO inte slarvar. Åklagaren är inte drivande i detta. Vilket verkar vara tur med tanke på omdömena han får.

Vi vet inte än om hon är skyldig till narkotikabrott. Analysen av påsen har inte presenterats.

Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Det exakta ordvalet är viktigt. Sa hon oskyldig, eller nåt liknande? Oskyldig till vad, exakt?

Jag har försökt följa vad hon sagt, och har bara sett henne prata runt problemet.

Katja har vad jag vet inte sagt ordet ”oskyldig”. Inte heller har hon inte, vad jag vet, sagt att hon inte alls intagit narkotika.

Så här sa advokaten när det framkom att hon hade narkotika i blodet.

Citat:
Katja Nyberg förnekar brott, enligt hennes advokat Martin Orler. Detta trots att analysbesked från Transportstyrelsen visar att SD-ledamoten hade narkotika i blodet när hon körde av vägen kvällen den 28 december.
– Hennes inställning är den samma som tidigare, hon förnekar brott. I övrigt har jag inga fler kommentarer, säger Orler.
Hur förklarar hon analysbeskedet att hon hade narkotika i blodet?
– Vi har inga kommentarer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1440472&_sp_pass_consent=true

Vad man inte sa:

- Att hon är oskyldig.
- Att hon inte alls använder narkotika och så klart inte gjorde det den kvällen.
- Att hon aldrig kört rattfull. Varken då eller heller före det.
- Att det måste vara nåt fel på provet, för hon var helt nykter.

Jag skulle säga såna saker om jag var oskyldig. Inte säga ”jag förnekar brott”.
Citera
2026-02-03, 22:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Katja har aldrig själv sagt att hon är oskyldig. Den som påstår det får gärna länka.

Katjas advokat påstår att hennes inställning är att hon är oskyldig, men det är bara juristjargong, inget Katja nödvändigtvis sagt själv.
Citera
2026-02-03, 22:27
Medlem
Kosminskis avatar
Katja Nyberg var tydligen så korkad som hon framstod. Att neka till onykterhet i traffiken när det finns fysisk bevisning i form av blodprov är verkligen en nivå av idioti som är svår att nå upp till.
Citera
2026-02-03, 22:31
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Ordvalet?
”Enheten för särskilda utredningar tittar nu på det här, vilket jag välkomnar eftersom jag inte känner igen mig i detta, säger Nyberg”
Citera
2026-02-03, 22:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ordvalet?
”Enheten för särskilda utredningar tittar nu på det här, vilket jag välkomnar eftersom jag inte känner igen mig i detta, säger Nyberg”
"Jag är oskyldig" är betydligt mer rättframt än det något kryptiska "eftersom jag inte känner igen mig i detta", något en oskyldig aldrig skulle säga.

Att inte förstå den skillnaden förvånar mig.
Citera
2026-02-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Varför skulle man ta ett extra test för Butandiol, om man redan fått utslag för Kokain och hittar en påse med vitt pulver vid kroppsvisitationen? Butandiol är en oljig vätska.
Det låter helt korkat?

Enligt de uppgifter som framkommit från Katjas försvarare visade snabbtestet förekomst av metaboliter, det framkommer uttryckligen att det inte fanns förekomst av kokain, trots att det framställs som "kokain" när det i själva verket är metaboliter. Huruvida de också gjort ett multitest är oklart, även om många påstår det. Det vi vet är att ett snabbtest som påvisar metaboliter har gjorts.

Vad Katjas försvarare sagt

Citat:
”Ett snabbtest gav av okänd anledning utslag för kokain, dock endast av metabolit och inte den narkotiska substansen. Detta enligt preliminära uppgifter”, skriver han.

Advokaten fortsätter:

”För ansvar för drograttfylleri krävs att föraren ska ha intagit narkotika i så stor mängd att det finns ett narkotiskt ämne i blodet under eller efter färden. Förekomsten av enbart metaboliter av narkotika kan inte ligga till grund för ansvar, eftersom metaboliter inte är narkotikaklassat.”
Citera
2026-02-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Katja har aldrig kommit i närheten av att ens "bedyra sin oskuld". Om någon känner till något sådant uttalande från Katja får de gärna länka.

Jo då, det var i en artikel i Expressen. Det stod både något om att hon tillbakavisade anklagelserna och att hon var oskyldig. Kommer inte ihåg exakt ordalydelse.
Citera
2026-02-03, 22:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Enligt de uppgifter som framkommit från Katjas försvarare visade snabbtestet förekomst av metaboliter, det framkommer uttryckligen att det inte fanns förekomst av kokain, trots att det framställs som "kokain" när det i själva verket är metaboliter. Huruvida de också gjort ett multitest är oklart, även om många påstår det. Det vi vet är att ett snabbtest som påvisar metaboliter har gjorts.

Vad Katjas försvarare sagt
Vi får utgå ifrån att det uttalandet från advokaten utgår i huvudförhandlingen som har tillgång till analysresultaten från blodprovet.
Citera
2026-02-03, 22:41
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vi vet inte än om hon är skyldig till narkotikabrott. Analysen av påsen har inte presenterats.

//cut

I och med att hon hade narkotika i blodet har hon begått narkotikabrott. Det är inte kopplat till innehav. Om det är narkotika i påsen och om det är mer än 0,6g blir det narkotikabrott av normalgraden. Med största sannolikhet blir det även grov rattfylla på grund av att hon dels körde i diket, dels var märkbart påverkad.
Citera
2026-02-03, 22:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Katja har vad jag vet inte sagt ordet ”oskyldig”. Inte heller har hon inte, vad jag vet, sagt att hon inte alls intagit narkotika.

Så här sa advokaten när det framkom att hon hade narkotika i blodet.

Vad man inte sa:

- Att hon är oskyldig.
- Att hon inte alls använder narkotika och så klart inte gjorde det den kvällen.
- Att hon aldrig kört rattfull. Varken då eller heller före det.
- Att det måste vara nåt fel på provet, för hon var helt nykter.

Jag skulle säga såna saker om jag var oskyldig. Inte säga ”jag förnekar brott”.

Vi har bara advokatens uppgift att Katja har förnekat brott. Katja borde själv kunnat säga detta till någon journalist eller i sin video på X. Det har Katja inte gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in