2026-02-03, 14:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Inte enbart i så fall, då snabbtestet visade på Kokain.

Det snabbtest som används reagerar på många ämnen då det är ett brett test för de vanligaste formerna av narkotika.
Citera
2026-02-03, 14:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Behöver är knappast nödvändigt. SD blir även populärare utan att KokainKatja skapar rubriker. Deras politik är tillräcklig.

Rimligen bör nettovinsten för SD bli litet lägre, när sådant här inträffar, och sedan får man se. Många som sympatiserar med det officiella grundläggande värderingarna drar ju öronen åt sig när sådant här kommer upp och hur partiet då agerar är av betydelse.

Partitaktiskt har ju SD gjort alldeles rätt som kastat KN på den politiska sophögen. (Det går antagligen utmärkt att ge stöd till "människan", bara det görs alldeles tydligt att någon återkomst som politiker inte är möjlig).

Gruppen som anser att man kan göra vad man vill bara man är lojal med Saken är ju inte så stor. De som tänker så är väl ett tiotal, och de skriver redan i Trump-trådarna. :-)
Citera
2026-02-03, 14:34
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det snabbtest som används reagerar på många ämnen då det är ett brett test för de vanligaste formerna av narkotika.
Ja men det reagerar inte på Butandiol, det kräver specialtest
Citera
2026-02-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Rimligen bör nettovinsten för SD bli litet lägre, när sådant här inträffar, och sedan får man se. Många som sympatiserar med det officiella grundläggande värderingarna drar ju öronen åt sig när sådant här kommer upp och hur partiet då agerar är av betydelse.

Partitaktiskt har ju SD gjort alldeles rätt som kastat KN på den politiska sophögen. (Det går antagligen utmärkt att ge stöd till "människan", bara det görs alldeles tydligt att någon återkomst som politiker inte är möjlig).

Gruppen som anser att man kan göra vad man vill bara man är lojal med Saken är ju inte så stor. De som tänker så är väl ett tiotal, och de skriver redan i Trump-trådarna. :-)
SD har inte gjort något fel vad jag kan se.

En ledamöter har gjort fel. Kastar man loss denna är partiet skuldfritt.

Precis som händer i alla partier. Inget nytt precis.
Citera
2026-02-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det är inget påstående utan vetenskapligt bevisat med en brytpunkt i 30års åldern.
Beroendet finns i alla åldrar och alla samhällsskikt, många i det fördolda.
Men extremt ovanligt att bruket börjar efter 30års åldern (då det istället brukar sluta)
Starten till ett narkotikabruk sker som ung då man testar, äldre testar inte 1a gången.
Katja testade inte som ung och rent rabiat anti mot den som t.ex nämnde ryss femmor.
Hur hon sen deltog i ravegruppen och rent fysiskt visade sin avsky mot alla ”knarkare”
Så ja, extremt förvånad över Aftonslaskens rubriker och att det gällde Katja!?
De som blir beroende sent i livet brukar bli beroende av läkemedel inte narkotika.
Lagliga läkemedel och ofta p.g.a svår smärta eller psykiska besvär.
Många slutar knarka när vuxenlivet kommer ikapp, det här har du rätt i, men fortfarande finns det nog en betydande minoritet som först börjar knarka efter 30 och även blir beroende. Katja är ju ett exempel på detta..

Lite knäppt att dra ”absoluta slutsatser” om hur omvärlden fungerar baserat på statistik och studier. Nästan lite Asperger-varning, välkommen till verkligheten.

Att hon jobbade för att stoppa droger och mot knarkare i så många år adderade nog endast ett extra lager av spänning och lockelse till det förbjudna. Behöver inte vara mer komplicerat än så.
Citera
2026-02-03, 15:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Många slutar knarka när vuxenlivet kommer ikapp, det här har du rätt i, men fortfarande finns det nog en betydande minoritet som först börjar knarka efter 30 och även blir beroende. Katja är ju ett exempel på detta..

Lite knäppt att dra ”absoluta slutsatser” om hur omvärlden fungerar baserat på statistik och studier. Nästan lite Asperger-varning, välkommen till verkligheten.

Att hon jobbade för att stoppa droger och mot knarkare i så många år adderade nog endast ett extra lager av spänning och lockelse till det förbjudna. Behöver inte vara mer komplicerat än så.

Vi vet inte när Katja kokaindebuterade.

En gissning är efter skilsmässan, men många menar att hon pudrade näsan redan när hon var tillsammans med Linus Bylund. Katja kan också börjat knarka redan när hon var medlem i ravekommissionen.

Att påstå att Katja borde slutat knarka i 30-årsåldern är lite knäppt och "att dra 'absoluta slutsatser' om hur omvärlden fungerar baserat på statistik och studier" är som du själv skrev inte så smart.

"Nästan lite Asperger-varning, välkommen till verkligheten".
Citera
2026-02-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona

Om Katja lockades av "det förbjudna" i att knarka när hon jobbade åt ravekommisionen blir man ju lite orolig va mer hon kan lockats av när hon satt på en massa tunga rättspolitiska utskottsposter för ett parti som säger sig vara hårdast mot gängkriminella.
Citera
2026-02-03, 16:12
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag orkar inte läsa igenom denna långa tråd och ber om ursäkt om det jag tar upp har diskuterats tidigare, men är det ingen som reagerar på varför det skall ta så helvetes lång tid att få fram svar på testerna?

Jag kanske är offer för konspirationstankar, men jag tycker ändå att det är litet egendomligt att denne åklagare gått ut och yttrar sig som han gör i media. Det här till ovanligheten att åklagare raljerar om "brottslingen" redan innan åtal väckts (jag tänker då på hans kommentarer om att hon väjt för en "råtta" etc.). Dessutom svävar hela målet i limbo så länge det inte kommit något svar på provet som visar om hon varit påverkad eller inte. Skulle provet trots allt visa att hon är oskyldig, så är hennes politiska karriär ändå förstörd om inte provsvaret kommer mycket snart. Även om det skulle komma ett friande provsvar och ett beslut att inte väcka åtal till sommaren eller till hösten, så är det då för sent för henne att bli nominerad till nya uppdrag. Så länge misstanken om drograttfylla svävar över henne så vågar naturligtvis inte SD ta i henne med tång. Det hade varit detsamma oavsett vilket riksdagsparti det varit fråga om.

Därför framkastar jag tanken att den åklagare som leder utredningen kanske inte agerar alldeles opartiskt. Det är fråga om en riksdagsman som haft flera tunga uppdrag och det är valår, så redan av det skälet är det viktigt med ett snabbt avgörande i den här frågan. Är hon skyldig skall hon bort så snart som möjligt, är hon oskyldig skall hennes karriär inte förstöras för att någon SD-hatande/Tidöpartihatande/politikerhatande (stryk det som ej önskas) åklagare drar ut på ärendet för sin egen tillfredsställelses skull.
Citera
2026-02-03, 16:28
Medlem
BombaySaphires avatar
Expert: Katja Nyberg lär bli av med polisjobbet

Enligt arbetsrättsexperten Mikael Hansson är läget allvarligt för Nyberg även yrkesmässigt efter att politikerkarriären är över. Då blir det enligt honom inte troligt att hon får fortsätta som polis.

– Det anses oförenligt med en tjänst som polis att ha gjort sig skyldig till den typen av brottslighet, säger han till Sveriges Radio.
Citera
2026-02-03, 16:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag orkar inte läsa igenom denna långa tråd och ber om ursäkt om det jag tar upp har diskuterats tidigare, men är det ingen som reagerar på varför det skall ta så helvetes lång tid att få fram svar på testerna?

Jag kanske är offer för konspirationstankar, men jag tycker ändå att det är litet egendomligt att denne åklagare gått ut och yttrar sig som han gör i media. Det här till ovanligheten att åklagare raljerar om "brottslingen" redan innan åtal väckts (jag tänker då på hans kommentarer om att hon väjt för en "råtta" etc.). Dessutom svävar hela målet i limbo så länge det inte kommit något svar på provet som visar om hon varit påverkad eller inte. Skulle provet trots allt visa att hon är oskyldig, så är hennes politiska karriär ändå förstörd om inte provsvaret kommer mycket snart. Även om det skulle komma ett friande provsvar och ett beslut att inte väcka åtal till sommaren eller till hösten, så är det då för sent för henne att bli nominerad till nya uppdrag. Så länge misstanken om drograttfylla svävar över henne så vågar naturligtvis inte SD ta i henne med tång. Det hade varit detsamma oavsett vilket riksdagsparti det varit fråga om.

Därför framkastar jag tanken att den åklagare som leder utredningen kanske inte agerar alldeles opartiskt. Det är fråga om en riksdagsman som haft flera tunga uppdrag och det är valår, så redan av det skälet är det viktigt med ett snabbt avgörande i den här frågan. Är hon skyldig skall hon bort så snart som möjligt, är hon oskyldig skall hennes karriär inte förstöras för att någon SD-hatande/Tidöpartihatande/politikerhatande (stryk det som ej önskas) åklagare drar ut på ärendet för sin egen tillfredsställelses skull.
Vi vet inget om åklagarens arbetsbörda. Handläggningstiden i detta lågprioriterade ärende är inte onormalt lång.

Åklagaren har mer eller mindre lovat att komma med ett åtalsbeslut i Katjas ärende i slutet på denna vecka.

Vi får se om Katjas illa byggda juridiska korthus-försvar kommer att falla när åtalsbeslutet offentliggörs.

Sedan blir det en riktig domstol som avgör ärendet, så folkdomstolen kan ta lite ledigt.
Citera
2026-02-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde

I en rättsstat så skyndas inte åtal på bara för att processen råkar vara jobbig för en politruks politiska karriär. Det finns inget som tyder på att han drar ut på processen. Dessutom är Nybergs kanditatur ändå förstörd i och med Transportstyrelsens brev om att lappen dras och att hon haft narkotika i blodet.
Citera
2026-02-03, 16:44
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Finns nog många politiker som snortar något pulver eller sväljer en tablett då och då i all hemlighet. Bara att det för det mesta inte kommer till allmänhetens kännedom. Det jag tycker är desto allvarligare här är det faktum att hon framförde ett fordon påverkad och därmed utsatte andra för fara då hon inte var vid sina sinnens fulla bruk. Av den anledningen hoppas jag hon får fängelse. Är man så dum att man sätter sig i bilen påverkad så förtjänar man fängelse. Med hennes lön borde hon ha råd att ta taxi en sån gång.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-02-03 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in