2026-02-03, 15:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Inte sägs det något om hur umgänge ser ut som att de är på någon lekplats , tar en promenad och tittar på myror, läser böcker, bygger med Duplo osv , bara att umgänge är på 2 timmar som utökats till 3 timmar per vecka . Föräldrar brukar trycka på hur bra umgänge det är och berätta lite om det
Jätteintressant. Det förklarar allting, framförallt varför hon fick 2 timmars bevakat umgänge från börja. Till ett nyfött barn som är i behov av sin mamma.

Helt klart är Malin så pass farlig för hennes barn att det går den kritiska perioden i ett spädbarnsutveckling och dess behov av sin mamma.

Pucko.
Citera
2026-02-03, 15:19
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsaSverka
Min mor gick den utbildningen. Fick motta diplom från Socialministern i Statshuset.

Lite tråkig attityd till din mor måste jag säga.

Bara för att man gått en utbildning blir man inte bra på sitt jobb, tvärtom, brukar krävas år och åter år av erfarenheter för att känna igen mönster.
Dessa år efter år lär tyvärr också ut yrkespraxis som kan vara både oetiska och rättsosäkra.
Jag tror fortbildning är viktigare än universitetskrav på utbildning, genomsnittsåldern för en socionom är ganska högst, därför gör inte högre utbildningskrav någon skillnad på närmasta 30 år.
Mer effektivt skicka alla på utbildning i rättsäkerhet, helst igår.
Citera
2026-02-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Då är du väl vad du själv anklagar Malin för att vara.

Även om hon inte är CP så gäller ju detta ett barn, vad gör det om ett barn omhändertas i onödan?

Det är sådant man får räkna med.
Citera
2026-02-03, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jätteintressant. Det förklarar allting, framförallt varför hon fick 2 timmars bevakat umgänge från börja. Till ett nyfött barn som är i behov av sin mamma.

Helt klart är Malin så pass farlig för hennes barn att det går den kritiska perioden i ett spädbarnsutveckling och dess behov av sin mamma.

Pucko.
Uppenbarligen så var bedömningen så med tanke på att inte kunna fokusera på barnet var en av sakerna som var skälet till lvu.
Citera
2026-02-03, 15:25
Medlem
Arkiverads avatar
Någon som vet när hon ska föa nästa barn?

Om barnet redan är förlöst, är det omhändertaget?
Citera
2026-02-03, 15:27
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet med socionomer är att de stannar i utvecklingen så fort de börjar jobba inom svenska kommuner. De utvecklar ingen ny kunskap, de lär sig inte hur man förbättrar sitt arbete (för samma typ av fel återkommer i utredning efter utredning visar IVO:s och JO:s kritik), de blir inte bättre på att lära sig om barns behov, NPF och familjedynamik.

Istället får de lära sig hur man hanterar "jobbiga" föräldrar", hur man undviker insyn i dokumentationen, hur man ghostar föräldrar som ställer jobbiga frågor om utredningarna, hur man svarar på andra frågor än den som ställts för att avleda föräldern till sidospår, hur man undviker att fatta formella beslut, så att föräldrar hela tiden stängs ute från den demokratiska processen, hur man skyddar sig själv och kommunen från kritik från IVO och JO (och det handlar i princip bara om när de ingripit för lite). osv osv.

De blir kort sagt bara byråkrater som inte blir så hjälpsamma, som de egentligen på pappret ska vara och då hamnar de dessvärre i en ond spiral som skapar en helt sinnessjuk kultur som inte har så mycket med barns bästa att göra överhuvudtaget, utan allt kretsar istället kring kommunens och tjänstemännens bästa. Barnen far illa pga detta haveri och det är just detta som media nu äntligen börjar belysa. Inte en dag försent.

Jo tack. Kan bara tänka mig hur snacket går runt kaffebordet på socialtjänstens kontor. Där utförs inga underverk direkt!

På tal om tjänstemannaansvar, inför hårdare kontroller och straff.
Citera
2026-02-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarianneFaithful
Bara Adinas närvaro i tråden är skäl nog att driva frågan om att lägga ned Socialtjänsten och frånta socionomer makten över barn och även fattiga. Vi kan skrota hela yrket och utbildningen och ta fram en helt ny utan att använda samma sketna forskare som inte är uppdaterade sedan 1930.
Adina tror i sin enfald att hon hjälper Socialtjänstens förtroende i läsares ögon, genom att som öppen socialsekreterare - som alltså inte ska kommentera enskilda fall- på FLASHBACK förtala Malin och sprida grov misogyni på ett sätt som väldigt många mammor som läser kommer ta åt sig av - utan att nånsin ha haft med Socialtjänsten att göra. Samt alla som är engagerade i mänskliga rättigheter, funktionsrätt osv.

Bra jobbat Adina, du driver liksom spiken i kistan och bekräftar det vi redan ser i fall efter fall i Uppdrag granskning.
Du tror på allvar att vad jag skriver har någon som helst betydelse , jag är inte socionom och har aldrig på något sätt haft någon inblandning i något ärende gällande barn förutom att ha stoppat en orosanmälan en läkare tänkte göra
Citera
2026-02-03, 15:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Uppenbarligen så var bedömningen så med tanke på att inte kunna fokusera på barnet var en av sakerna som var skälet till lvu.
Som Inte stämde. Eftersom den byggde på felaktiga diagnoser och konfirmationsbias.

Men du får gärna berätta för mig hur en person som är (om jag minns rätt) utbildad barnskötare och har det som jobb, deltid eller ej, utsätter sitt egna barn för så stor risk att hon inte ens får vara obevakad i tre timmar i veckan med dem.

Du har gjort allt du kan för att slingra dig bort från den frågan.
Citera
2026-02-03, 15:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Jo tack. Kan bara tänka mig hur snacket går runt kaffebordet på socialtjänstens kontor. Där utförs inga underverk direkt!

På tal om tjänstemannaansvar, inför hårdare kontroller och straff.

För vad de gör mot barnen och deras familjer borde de egentligen få skaka galler på Hinseberg. Om det gick att förstå hur det tänkte när de fattade sina beslut och de förklarat det i sak hade det varit en sak, men de gör aldrig det. Föräldrar som försöker ta reda på sanningen stängs alltid ute från den när de försöker få ut sina journaler och handlingar.

I sällsynta fall förstår jag att barn inte kan bo hemma, men inte på nivån att 1 av 20 barn måste bo på annat håll. Det är inte normalt . Det är sjukt.
Citera
2026-02-03, 15:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiverad
Någon som vet när hon ska föa nästa barn?

Om barnet redan är förlöst, är det omhändertaget?

Fortsättningen följer garanterat. Hon valde ju att stanna och därmed var det närmast 100% sannolikhet att soc även tar nästa barn. De har ju redan flaggat för oro, när de fick veta att hon var gravid igen. Inte så svårt att veta vad de har i kikaren då.
Citera
2026-02-03, 15:40
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Även om hon inte är CP så gäller ju detta ett barn, vad gör det om ett barn omhändertas i onödan?
Det är sådant man får räkna med.

Jag antar att du inte har fyllt 20 än.
Det brukar leda till ganska grav psykisk ohälsa och otrygghet. Båda för föräldrar och barn.
Helt fina underbara barn omvandlas till vandrade granater som skapar våld och oro i hela samhället, inte bara skolan.
Trots stöd och insatser så går det aldrig reparera såren från en trasig barndom.
Det är inte "sånt får man räkna med", jobbar man med så starka verktyg att det kan driva både vuxna och barn till självmord, så är det inget man rycker axlarna åt, man ska ställas till svars till nått likande vållande i straffordningen.
Citera
2026-02-03, 15:41
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Fast att de med mycket låga poäng kommer in betyder ju inte att de klarar av utbildningen eftersom kurser inte anpassas efter dem

Jag antar att du är socionom, för du verkar inte förstå speciellt mycket. Antagningsgränsen (det vill säga poängen för antagningskravet) är en konsekvens av antalet sökande och deras meritvärde!

Hade större andelen av 25.000 sökande haft högre meritvärde, ja då hade antagningsgränsen också varit högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in