2026-02-03, 13:58
Medlem
moderator-hatarens avatar
jag kommer dumpa allt i naturen... DE ENDA JAG SORTERAR ÄR KVITTON SOM KAN HÄRLEDA TILL MIG
Citera
2026-02-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Det är beslutat, jag tror inom EU, att alla svenska hushåll ska ha en egen sopsorteringsstation på sin tomt. Två stora åbäken till kärl som förutom att de är fula och tar plats även kostar och genererar ytterligare sopbilstrafik då det är två olika bilar som tömmer de olika kärlen. Kärlen i sig har femtioelva fack vardera, vissa underdimensionerade. Matavfall ska läggas i pappåsar som hur man än bär sig åt går hål i och blir gegga av.

Jag vet att det finns miljömuppar som älskar detta av någon anledning, men jag vänder mig till er som avskyr detta system och även är helt emot klimatnarrativet som lett till detta elände. De trycker i princip ner Greta Thunberg i halsen på alla svenskar. Varje gång man ska slänga något så ser man två stycken gröna fyrkantiga Gretor i form av sopkärl som förpestar uppfarten.

Jag har nu blivit så in i helvete trött på att lyda staten och deras nycker att jag kommer att såga sönder mina Greta-kärl medelst tigersåg, i småstrimlor som jag sedan kommer åka och slänga i plaståtervinningen på närmsta återvinningsstation. Slänger alltid plast, glas, kartong och metall vid sådana ställen när jag handlar eller har ärenden i närheten där dessa finns. Mycket smidigt så länge dessa få finnas kvar. När dessa försvinner (var tal om någon gång 2027 vill jag minnas), kommer jag åka till återvinningscentralen, den bemannade 2-4 gånger per år och slänga mitt avfall. Det lilla matavfall som bildas kommer jag slänga i naturen, långt från min bostad för att slippa råttor/vildsvin.

Lik förbannat kommer jag behöva betala sophämtning som vanligt, men det kommer inte finnas något att hämta hos mig, och tunnorna kommer inte existera. De kommer inte stå i vägen när jag klipper gräs osv. Är det någon annan som stör sig extremt mycket på detta helvete? Vore kul att höra hur ni löst det. Det behövs någon slags civil olydnad här känner jag, detta är bara första steget mot ännu mer statlig kontroll av folket och måste bekämpas.
Det är väl tillåtet att bygga in tunnorna i ett litet skjul eller vindskydd av trä, eller mura in det. Då slipper du se det iaf. Det innebär ju en viss kostnad. Men det kan ju förhöja en tomt om man bygger det snyggt och kanske kombinerar det med en verktygsbod, vedbod eller liknande. Se det som ett tillfälle att få bättre ordning och reda och att höja värdet på din fastighet.
Citera
2026-02-03, 14:19
Medlem
Min kommun har sorterat i massor av år både i lägenheter samt hus. Man lär sig fort att få koll på kärlen.

Snarare kände jag när jag åkte tillbaka till Linköping att det var stenåldern att inte sortera..
Citera
2026-02-03, 14:35
Medlem
Harrybs avatar
Förstår inte riktigt problemet? Har aldrig varit med om att det har gått hål på matavfallspåsarna 🤔

Dessa "nya" soptunnor, måste vår kommun vara först med att införskaffa? Vi villaägare har haft dessa soptunnor här sedan 2005.

Dock är dom vedervärdiga på sommaren, då har det en tendens att bli fluglarver 🤮
Citera
2026-02-03, 14:37
Medlem
Custom_mades avatar
Personligen slutade jag sopsortera efter att ha läst en artikel om hur stor procent av plasten vi sorterar som bräns istället för återvinns.

Kommer inte ihåg exakta siffran, men över 80%.

Det tyckte jag smakade lite illa. Så mycket tid och ork vanligt folk lägger på att sopsortera... Så bränns nästan allt upp ändå.

Jag har länge varit av ståndpunkten att detta inte är något vi konsumenter har makt kring. Vilket visar sig stämma mer för varje dag som går.

Jag ser fortfarande plastförpackningar i mataffärerna.

Företag skiter i att sopsortera precis som vissa länder.

En symbolisk handling från mig eller dig gör ingen skillnad när vi "låter länder gå igenom industrialiseringen".

Ansvaret ligger såklart på producenter, politiker och de länder som får skita ner för att i ett senare skede, "när de klarar det ekonomiskt", ska göra en grön omställning.

Finns få saker i vår värld som är så skrattretande som just klimatfrågan. Korrupta politiker och företagare skor sig på det hela samtidigt som de producerar mer plast.

Samtidigt ska normala människor göra allt i sin makt "för att göra skillnad" samtidigt som de lite förmer skrattar hela vägen till banken.

Tack, men nej tack till era klimatlögner.

Om klimatet vore så viktigt hade man inte lagt det som ett "eget ansvar" för enskilda medborgare. Då hade man slutat producera plast och elektronik i nuvarande fart.

Men uppenbarligen är pengar viktigare. Och så länge vi ger makten till människor med den inställningen så kommer inga riktiga förändringar att ske.
Citera
2026-02-03, 14:43
Medlem
Paris24s avatar
Sopsortering är AVSKYVÄRT och ger inga som helst vinster och jag tränger ner all skit i samma sopnedkast i protest och kommer alltid att göra det. Dock är jag sparsam och lämnar inga matrester och har minimalt med sopor, den insatsen passar mig och är naturligtvis utmärkt för miljön.

Det värsta med behållarna är när de töms och när jag bodde mitt i Linköping så tömde de tomglas-behållaren varenda dag kl 0600 på morgonen och det lät som en atombombskrig och jag gissar att ca 1000 personer väcktes varje morgon. Inte vågade någon klaga...

Jag satt någon gång vid en sopstation och såg då människor komma MED BIL för att slänga några flaskor. Ren miljöförstörelse.

När jag tänker på att hjärnkirurger i Sverige ska separera plast från papper istället för att operera hjärnor så tänker jag vilket kommunist-likt ineffektivt samhälle MP vill ha.
Citera
2026-02-03, 14:44
Medlem
jag bor i lägenhet och vi fick, för ganska länge sedan, sådana där kärl eu-regler antar jag (eu älskar klimathysterin). själv har jag inte lärt mig hur man ska sortera utan kastar allt i samma. en vacker dag antar jag de skärper kontrollen och då får man lära sig.
Citera
2026-02-03, 14:49
Medlem
Paris24s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=AfOkRpko6eY
På youtube för 1 år sedan gjorde man ett experiment, man la spårutrustning i plastflaskor som man slängde i tescos återvinning. Sedan följde man utrustningen. Spåret var en katastrof.

Först fram och tillbaka med lastbil över halva england. Där kunde 30% av plasten återvinnas.

Sedan lastbil till POLEN 200 mil, där kunde 30% av plasten återvinnas.

Sedan lastbil till TURKIET där resterande 50% av plasten slängdes i en dunge i skogen. 50% av all plast är alltid o-återvinningbar om man vill gå med vinst.

Stod "Miljöpartiet" stämplat över hela den filmen.

Jag slänger all min plast med andra sopor. Förhoppningsvis eldas det upp, den överlägset bästa återvinningen.
Citera
2026-02-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Dina källor ger dock inte stöd för vad du far med. Inga tio fack och definitivt inte några femtielva fack.

Det finns givetvis inte femtielva fack eftersom femtielva inte ens är ett tal, utan ett uttryck för "löjligt många", vilket jag händelsevis instämmer i.

Färgat glas, ofärgat glas, mjukplast, plastförpackningar, elektronik, ljuskällor, metall, pappersförpackningar, tidningar, restavfall och matavfall är det man ska sortera.

Det intressanta här är att man tagit fram en dyr lösning, höjt avgiften för sophämtningen, tagit bort möjligheten att sänka frekvensen och ovanpå detta belagt hushållet med mer arbete. Detta hade aldrig gått att göra utanför det kommunala eller statliga - fundera kring hur det hade tagits emot om ex. däckhotell hade ökat priserna på däckskifte med 40% för att sedan säga "men nu får du byta själv istället."

Därtill, i min kommun, har de stora svårigheter med att hålla schemat, vilket på somrarna göra att kärlen blir stående längre, vilket leder till att kärlen blir fulla med maggots samt råttor samlas i större grad i området. Den här förändringen är ett klassiskt exempel på "over engineering" som gått för långt.
Citera
2026-02-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Personligen slutade jag sopsortera efter att ha läst en artikel om hur stor procent av plasten vi sorterar som bräns istället för återvinns.

Kommer inte ihåg exakta siffran, men över 80%.

Det tyckte jag smakade lite illa. Så mycket tid och ork vanligt folk lägger på att sopsortera... Så bränns nästan allt upp ändå.

Jag har länge varit av ståndpunkten att detta inte är något vi konsumenter har makt kring. Vilket visar sig stämma mer för varje dag som går.

Jag ser fortfarande plastförpackningar i mataffärerna.

Företag skiter i att sopsortera precis som vissa länder.

En symbolisk handling från mig eller dig gör ingen skillnad när vi "låter länder gå igenom industrialiseringen".

Ansvaret ligger såklart på producenter, politiker och de länder som får skita ner för att i ett senare skede, "när de klarar det ekonomiskt", ska göra en grön omställning.

Finns få saker i vår värld som är så skrattretande som just klimatfrågan. Korrupta politiker och företagare skor sig på det hela samtidigt som de producerar mer plast.

Samtidigt ska normala människor göra allt i sin makt "för att göra skillnad" samtidigt som de lite förmer skrattar hela vägen till banken.

Tack, men nej tack till era klimatlögner.

Om klimatet vore så viktigt hade man inte lagt det som ett "eget ansvar" för enskilda medborgare. Då hade man slutat producera plast och elektronik i nuvarande fart.

Men uppenbarligen är pengar viktigare. Och så länge vi ger makten till människor med den inställningen så kommer inga riktiga förändringar att ske.

Efter att dessa kärl infördes så slutade jag sopsortera också. Jag har numer röda avfallssäckar ämnade för byggavfall och slänger allt i dessa, sen åker jag till närmast återvinningsstation och kastar allting i brännbart. Tyvärr. Att sortera i elva olika fack är för mycket, och tar för mycket av min tid. Man hade eventuellt kunnat övertyga mig genom att sänka avgiften, men i och med denna förändring så sänkte man service, gav mig mer jobb och samtidigt höjde avgiften. Det känns orimligt och orättvist.
Citera
2026-02-03, 15:00
Medlem
Skuggvarelses avatar
Det här är bara snälla svenskar som håller på med, och oroar sig för, era stackars satar. Sopsortering är svenskarnas religion.
Citera
2026-02-03, 15:27
Medlem
Sunimods avatar
Plastförpackningar kommer troligen aldrig bli helt återvunna.
Idag ca 50-60% av plastförpackningar som bränns.
De plastförpackningar man lägger i behållare för återvinning är ofta diskade eller ursköljda. Ger mer belastning för reningsverken och förbrukning av vatten.

Nej man behöver inte diska dem man kommer lukta skit och speciellt på sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in