2026-02-03, 09:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jo jag vet om vad evangelierna säger, jag menade om du har en personlig tolkning, eftersom du skrev förut att du vill att alla ska förstå hans budskap.
Jesus vill att du ska begrunda hans ord och upphöja honom för att förstå att precis allt är sant. Och han vill att du ska berätta om vad du förstår för andra även om du talar för döva öron.
Citera
2026-02-03, 09:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus vill att du ska begrunda hans ord och upphöja honom för att förstå att precis allt är sant. Och han vill att du ska berätta om vad du förstår för andra även om du talar för döva öron.
Skickligt
Citera
2026-02-03, 10:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Skickligt
Hur då menar du? Jag kan citera om du vill.
Citera
2026-02-03, 10:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur då menar du? Jag kan citera om du vill.
Förstog inte riktigt först, men bad chatGPT översätta din text och ja, det är exakt min tolkning också.
Men vad jag inte förstår är varför du antar att jag tycker annorlunda bara för att jag använder ordet kristen. Vad vill du att jag ska göra istället? om någon frågar, varför ska jag bli kristen, ska jag vägra svara för att de använde fel ord? vad jag vet så är du den enda "jesusföljaren" som har denna idé om hur ordet "kristen" är dåligt och får man inte använda det ordet blir det ofta svårt att uttrycka sig. Varför inte bara släppa det?
Citera
2026-02-03, 10:25
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:

När går ner på knä framför Kristus, kasta inte pärlor åt svinen som ska kastas i havet utav eld.
Men akta dig här på slut tiden för dom människor som offrar gåvor till dom olika ande makter.
Citera
2026-02-03, 11:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Förstog inte riktigt först, men bad chatGPT översätta din text och ja, det är exakt min tolkning också.
Men vad jag inte förstår är varför du antar att jag tycker annorlunda bara för att jag använder ordet kristen. Vad vill du att jag ska göra istället? om någon frågar, varför ska jag bli kristen, ska jag vägra svara för att de använde fel ord? vad jag vet så är du den enda "jesusföljaren" som har denna idé om hur ordet "kristen" är dåligt och får man inte använda det ordet blir det ofta svårt att uttrycka sig. Varför inte bara släppa det?
Det handlar inte om ordet kristen utan om brist på engagemang för Jesus budskap. "Vi kristna" har inte mycket att komma med om de inte bryr sig om hans budskap.
Citera
2026-02-03, 11:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evolutionsteorin10
Germaner dödar polacker just nu och de torterar folk att de måste vara kristna medan det är bevisat att de tagit över mark i Polen och därmed tagit förutsättningar för polackerna att föda sig själva. Germaner dödar polacker och säger att allt försvar måste vara pacifism med någon kyrka.
Va fan snackar du om
Citera
2026-02-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Irrelevant. Poängen är att påståendet att Mohammed flög till månen på en bevingad häst, inte kan bevisas genom vittnesmål.

Det finns flera exempel på sekter där medlemmarna har varit så övertygade i sina religiösa föreställningar att de har tagit livet av sig. Detta är inte ett bevis för att de hade den rätta tron.

Men av någon anledning ska just påståenden om Jesus bedömas utifrån en helt annan standard. Där är det tydligen rimligt att tro att naturlagarna har upphävts enbart pga folk har en stark övertygelse om att de har bevittnat det. Varför?
Jag tycker det är relevant, eftersom alla sådana religions berättelse är diktade i symbolik för något som går att logiskt förklara och då bevisbart. Att de flesta religiösa hellre vill tro på det övernaturliga är ju lite tråkigt, samt att rabiat ateister inte heller vill veta av logiska förklaringar om religiösa berättelse’ är ju än värre
Citera
2026-02-03, 12:20
Medlem
Citat:
Det handlar inte om ordet kristen utan om brist på engagemang för Jesus budskap. "Vi kristna" har inte mycket att komma med om de inte bryr sig om hans budskap.
Vad är egentligen det mest centrala i Jesus budskap? Och vad hindrar mig som ateist att sympatisera med det budskapet och även följa det, utan att jag för den sakens skull behöver tro att budskapet kommer från "Guds son"?

Ursprunget spelar väl ingen större roll, så länge det är ett positivt budskap. Det är nästan som att hela religionen är ett enda stort argumentationsfel: Argument by Authority. Man ska inte tro på budskapet för att det är bra, utan för att det kommer från en övernaturlig kraft, den fullständiga auktoriteten över allt (utan något som helst stöd för att en sådan auktoritet ens i teorin skulle kunna existera). Det här stärker ju inte budskapets kraft, det försvagar budskapet eftersom du motiverar giltigheten med ett välkänt argumentationsfel. Tro alltid på auktoriteter. Inbillade auktoriteter, i det här fallet av argumentationsfel.

Det blir mycket bättre med argument som kan stå på sina egna ben. Det är därför vi har utvecklat filosofi, politik, retorik och vetenskap. Mänskligheten har ett litterärt och akademiskt hav med upptäckter, insikter, budskap och argument att ösa ur. Använd de böckerna i stället.

Bibeln är uppenbarligen inte den perfekta källan för positiva budskap. Det står ju bland annat i Bibeln att du får lov att slå dina slavar om de inte dör av misshandeln. Av den och fler anledningar borde Bibeln vara helt diskvalificerad som källa till några budskap överhuvudtaget.
Citera
2026-02-03, 12:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vet ingen kristen som skriver på detta forum som inte har engagemang för Jesu budskap. Att vi ser olika på budskapet ibland betyder inget för engagemanget.
Citera
2026-02-03, 13:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad är egentligen det mest centrala i Jesus budskap? Och vad hindrar mig som ateist att sympatisera med det budskapet och även följa det, utan att jag för den sakens skull behöver tro att budskapet kommer från "Guds son"?

Ursprunget spelar väl ingen större roll, så länge det är ett positivt budskap. Det är nästan som att hela religionen är ett enda stort argumentationsfel: Argument by Authority. Man ska inte tro på budskapet för att det är bra, utan för att det kommer från en övernaturlig kraft, den fullständiga auktoriteten över allt (utan något som helst stöd för att en sådan auktoritet ens i teorin skulle kunna existera). Det här stärker ju inte budskapets kraft, det försvagar budskapet eftersom du motiverar giltigheten med ett välkänt argumentationsfel. Tro alltid på auktoriteter. Inbillade auktoriteter, i det här fallet av argumentationsfel.

Det blir mycket bättre med argument som kan stå på sina egna ben. Det är därför vi har utvecklat filosofi, politik, retorik och vetenskap. Mänskligheten har ett litterärt och akademiskt hav med upptäckter, insikter, budskap och argument att ösa ur. Använd de böckerna i stället.

Bibeln är uppenbarligen inte den perfekta källan för positiva budskap. Det står ju bland annat i Bibeln att du får lov att slå dina slavar om de inte dör av misshandeln. Av den och fler anledningar borde Bibeln vara helt diskvalificerad som källa till några budskap överhuvudtaget.
Det mest centrala är en fråga om personligt urval, men jag tycker att det mest förträngda är att Satan är vår furste och att våra tankar inte är Guds tankar utan kommer från en notorisk lögnare och dråpare. Jesus kommer med Guds tankar som man kan ta vara på eller förkasta.
Citera
2026-02-03, 13:28
Medlem
Citat:
Det mest centrala är en fråga om personligt urval, men jag tycker att det mest förträngda är att Satan är vår furste och att våra tankar inte är Guds tankar utan kommer från en notorisk lögnare och dråpare. Jesus kommer med Guds tankar som man kan ta vara på eller förkasta.
Varför tror du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in