2026-02-03, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
https://www.unreached.network/have-you-seen-the-man-in-white-jesus-is-appearing-to-people-in-dreams/
https://cbn.com/news/world/iranian-muslims-find-jesus-truly-miraculous-ways-god-using-dreams

Kolla detta. Något som även delvis kan fungera som ett bevis för kristendom.

Att folk drömmer om Jesus lär inte övertyga någon som inte redan är övertygad.
Citera
2026-02-03, 03:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Att folk drömmer om Jesus lär inte övertyga någon som inte redan är övertygad.
"Another receives a telephone number in a dream—one from a neighbouring country. When he calls, the voice on the other end leads him to the truth."

Läste du detta? finns många liknande fall.
Citera
2026-02-03, 04:01
Medlem
Citat:
"Another receives a telephone number in a dream—one from a neighbouring country. When he calls, the voice on the other end leads him to the truth."

Läste du detta? finns många liknande fall.

Du folk i forntiden i Mellanöstern trodde ständigt närvarande mirakel, änglar, på djinner, flygande mattor och alladin och hans lampa, jag frågar efter varför man skulle välja din religion framför någon annan. Det är långt ifrån uppenbart varför.
Citera
2026-02-03, 04:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du folk i forntiden i Mellanöstern trodde ständigt närvarande mirakel, änglar, på djinner, flygande mattor och alladin och hans lampa, jag frågar efter varför man skulle välja din religion framför någon annan. Det är långt ifrån uppenbart varför.
ChatGPTs åsikt:
"Kort svar: nej, det där är en grov förenkling och till stor del fel.

Lite mer nyanserat:

“Folk i forntiden trodde på ständigt närvarande mirakel”
– Generellt inte. Även i antiken sågs mirakel som ovanliga händelser.
I Bibeln, grekiska texter och romerska källor markeras mirakel just som något som väcker uppmärksamhet eftersom de inte händer hela tiden. Om de vore ständiga hade de inte varit värda att skriva om."

Tror detta är ett vanligt missförstånd. Folk i forntiden trodde på den spirituella världen ja, men de var inte lättlurade. Om någon kom med ett mirakelpåstående så skulle dom vara ungefär lika skeptiska som folk idag.
Citera
2026-02-03, 04:06
Medlem
Citat:
ChatGPTs åsikt:
"Kort svar: nej, det där är en grov förenkling och till stor del fel.

Lite mer nyanserat:

“Folk i forntiden trodde på ständigt närvarande mirakel”
– Generellt inte. Även i antiken sågs mirakel som ovanliga händelser.
I Bibeln, grekiska texter och romerska källor markeras mirakel just som något som väcker uppmärksamhet eftersom de inte händer hela tiden. Om de vore ständiga hade de inte varit värda att skriva om."

Tror detta är ett vanligt missförstånd. Folk i forntiden trodde på den spirituella världen ja, men de var inte lättlurade. Om någon kom med ett mirakelpåstående så skulle dom vara ungefär lika skeptiska som folk idag.

Du använder ett påstående att någon har hört en magisk röst i en telefon som bevis för att din religion är bättre än andra. Vem blir övertygad av något sådant? Folk som är färdiga för sinnessjukhus möjligtvis
Citera
2026-02-03, 04:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du använder ett påstående att någon har hört en magisk röst i en telefon som bevis för att din religion är bättre än andra. Vem blir övertygad av något sådant? Folk som är färdiga för sinnessjukhus möjligtvis
Som jag sa, det är inte ett fullständigt bevis i sig självt, men när du får mängder, tusentals eller hundratusentals fall där folk påstår att de fått information i drömmar som de inte kunnat få på naturligt vis som leder dom till jesus, så är det något som i alla fall värt att notera.

Sen tror jag du missförstod, historien förklarar att personen fick ett telefonnummer till en riktig människa i drömmen. Sen svarade den riktiga människan, det var ingen magisk röst.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-03 kl. 04:11.
Citera
2026-02-03, 05:00
Medlem
Citat:
Som jag sa, det är inte ett fullständigt bevis i sig självt, men när du får mängder, tusentals eller hundratusentals fall där folk påstår att de fått information i drömmar som de inte kunnat få på naturligt vis som leder dom till jesus, så är det något som i alla fall värt att notera.

Sen tror jag du missförstod, historien förklarar att personen fick ett telefonnummer till en riktig människa i drömmen. Sen svarade den riktiga människan, det var ingen magisk röst.

Hur många miljoner charlataner och andra sinnesförvirrande personer har genom tiderna påstått diverse osannolika saker som att de har rest med UFO eller har haft kontakt med andar?
Citera
2026-02-03, 05:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur många miljoner charlataner och andra sinnesförvirrande personer har genom tiderna påstått diverse osannolika saker som att de har rest med UFO eller har haft kontakt med andar?
Åtminstone 12
Citera
2026-02-03, 05:56
Medlem
Citat:
Åtminstone 12

Jag letar inte efter påstående att personer har sett mirakel utan jag skulle vilja ha en förklaring till varför kristendomen i verkligheten är en bättre religion. Alltså vad för fördelar den ger människor som delar i den jämfört med andra religioner.
Citera
2026-02-03, 06:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag letar inte efter påstående att personer har sett mirakel utan jag skulle vilja ha en förklaring till varför kristendomen i verkligheten är en bättre religion. Alltså vad för fördelar den ger människor som delar i den jämfört med andra religioner.
Den enda ärliga svaret på det är att det är för att kristendom är sant och kommer rädda din själ och ta dig till himlen. Alla möjliga svar om hur det kan påverka ditt eget liv och samhällen är sekundärt.

Ändå så tror jag kristendom är den bästa religionen för ett välfungerande samhälle och långsiktigt hälsosamt liv.
Men kanske något som skiljer kristendom från andra religioner, utan att ha studerat andra religioner alltför mycket angående detta, är att det är verkligen svårt att vara en sann kristen.

Det kräver att du vänder hela ditt liv upp och ner, kastar bort alla illusioner om att du är en bra och god människa och accepterar att du är smuts som inte förtjänar att finnas. Att du inte är bättre än någon annan och att du gjort fel gång på gång i livet och förtjänar inte att bli förlåten.

Att du försöker till det absolut yttersta att följa varje biblisk regel och sätt att tänka, utan att rationalisera bort en enda. Att kämpa mot ditt eget psyke för att välsigna och älska dom som hatar och skadar dig och fortfarande tänka att du inte är det minsta bättre än dom.

Det är en kamp mot ditt eget psyke som sliter isär dig.
Så på det sättet, i alla fall på ett personligt plan så behöver det inte vara så att kristendom gör ditt liv bättre, i många fall gör det ditt liv sämre.

Men det är hela poängen, att lida för gud och allas bästa med hoppet om himlen när kampen är över.

För kristendomen förvandlar livet från att vara ett äventyr till en kamp.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-03 kl. 06:34.
Citera
2026-02-03, 08:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Den enda ärliga svaret på det är att det är för att kristendom är sant och kommer rädda din själ och ta dig till himlen. Alla möjliga svar om hur det kan påverka ditt eget liv och samhällen är sekundärt.

Du som kristen har bara Paulus ord på att din själ kommer att räddas. Paulus var en dråpare som hade djävulen till fader innan han organiserade de första kristna, en av de fariséer som Jesus vände sig mot:

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44
Citera
2026-02-03, 08:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du som kristen har bara Paulus ord på att din själ kommer att räddas. Paulus var en dråpare som hade djävulen till fader innan han organiserade de första kristna, en av de fariséer som Jesus vände sig mot:

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44
Jag förstår faktiskt inget av detta.
Vart blev det fel och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in