Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Jag letar inte efter påstående att personer har sett mirakel utan jag skulle vilja ha en förklaring till varför kristendomen i verkligheten är en bättre religion. Alltså vad för fördelar den ger människor som delar i den jämfört med andra religioner.
Den enda ärliga svaret på det är att det är för att kristendom är sant och kommer rädda din själ och ta dig till himlen. Alla möjliga svar om hur det kan påverka ditt eget liv och samhällen är sekundärt.
Ändå så tror jag kristendom är den bästa religionen för ett välfungerande samhälle och långsiktigt hälsosamt liv.
Men kanske något som skiljer kristendom från andra religioner, utan att ha studerat andra religioner alltför mycket angående detta, är att det är verkligen svårt att vara en sann kristen.
Det kräver att du vänder hela ditt liv upp och ner, kastar bort alla illusioner om att du är en bra och god människa och accepterar att du är smuts som inte förtjänar att finnas. Att du inte är bättre än någon annan och att du gjort fel gång på gång i livet och förtjänar inte att bli förlåten.
Att du försöker till det absolut yttersta att följa varje biblisk regel och sätt att tänka, utan att rationalisera bort en enda. Att kämpa mot ditt eget psyke för att välsigna och älska dom som hatar och skadar dig och fortfarande tänka att du inte är det minsta bättre än dom.
Det är en kamp mot ditt eget psyke som sliter isär dig.
Så på det sättet, i alla fall på ett personligt plan så behöver det inte vara så att kristendom gör ditt liv bättre, i många fall gör det ditt liv sämre.
Men det är hela poängen, att lida för gud och allas bästa med hoppet om himlen när kampen är över.
För kristendomen förvandlar livet från att vara ett äventyr till en kamp.