2026-02-02, 22:19
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Ja herregud! Varför svarar jag dig fortfarande? Tidigare ledning? Externa.....på fötter.....Suck!

Vad är din lösning för stunden?
Citera
2026-02-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Vi är dock i en situation där externa finansiärer måste till för att få in ytterligare material. Om det krävs för att hålla oss kvar är det en bra sak. Annars inte!

En bra sak för vem? För vanliga människor pratar vi konkurs, löneutmätning, skuldsanering!
Citera
2026-02-02, 22:20
Medlem
Citat:
Vad är din lösning för stunden?

Lösningen som för alla andra som inte klarar av plus/minus! Konken!
Citera
2026-02-02, 22:26
Medlem
Citat:
Vi måste reda ur vissa saker här, nyansera bilden utav Leksand. Ekonomin är ansträngd ja men under kontroll. Det viktiga för Leksands del är att vara kvar i SHL. Dels för klubbens framtida satsningar men även för SHL. Ett SHL utan Leksand är inget SHL, då kommer mångas blickar dras till HA.

Skulle Leksand ramla ur SHL så blir det absolut en utmaning, men någon större risk för konkurs finns inte. Föreningen kommer överleva och kommer kunna göra det bra i HA med ett slagkraftigt lag och kunna kämpa om uppgång! Det kommer förmodligen in ett par externa finansiärer ifall Leksand skulle åka ur och skjuta till det som behövs. Nu tror jag inte vi kommer åka ur då jag vill mena att vi har ett bra grundspel, för duktig målvakt för att vara det laget som lämnar SHL.

Att Leksand tidigare gjort felaktiga prioriteringar kan jag hålla med om. Men det viktiga nu är att klubben tar ansvar och det vet jag att vi gör! Mycket bra jobb görs inom föreningen, det finns fortfarande saker som kan bli bättre men Leksand består fortfarande av människor. Vi felar och det viktiga är att vi lär oss av misstagen och det gör Leksand.

Anledningen till att vi värvar en till tränare tror jag är att marknaden av spelare är relativt sval, det är för ALLA KLUBBAR! Vi har en bra spelartrupp och därav logiskt att få in en till röst i omklädningsrummet. Sedan är det möjligt att någon spelare kommer in men inget som ska tas för säkert.

Jag vill ha rykten eller ”hört saker” när jag diskuterar. Fakta på bordet annars får det vara. Ryktesspridning är en oerhört farlig väg att gå!

Ok, fakta då! Hur många miljoner minus gick Leksand säsongen 2024/2025?

Edit: Jag har svaret! Vill du ha svaret? Det är sämst i klassen!
Senast redigerad av Palkranen 2026-02-02 kl. 22:30.
Citera
2026-02-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ok, fakta då! Hur många miljoner minus gick Leksand säsongen 2024/2025?

Edit: Jag har svaret! Vill du ha svaret? Det är sämst i klassen!

- 18,3 miljoner! Arton miljoner trehundratusen kronor minus!
Senast redigerad av Palkranen 2026-02-02 kl. 22:40.
Citera
2026-02-02, 22:38
Medlem
Finansiärer brukar vilja ha något tillbaka. Avkastning, någon form av motprestation. I fallet Leksand så är det i princip noll chans till avkastning, återbetalning. Inte vill väl folk bara ge bort pengar?
Citera
2026-02-02, 22:40
Medlem
Elvis avatar
Citat:
- 17,2 miljoner! Sjutton miljoner tvåhundratusen kronor minus!

Det är mycket pengar, Leksand har gjort misstag och i vissa fall misskött ekonomin. Pandemin slog hårt mot klubben. Det finns inte ett enkelt svar hur Leksand hamnat där vi hamnat. Det föreningen gör nu är att rätta till tidigare ledningars misstag och bygga ett nytt starkt Leksand som kan stå på egna ben. Det stödjer jag, inget annat.

Samtidigt måste man se det ur ett större perspektiv. 17,2 miljoner mot ett Leksand som bidragit till kommunen Leksand, Dalarna och även Sverige och SHL. Då är 17,2 miljoner småpotatis. Gör det tidigare ledningars felaktiga beslut mindre felaktiga? Absolut inte!

En konkurs (har svårt att se det ske faktiskt) vore otroligt sorgligt för svensk ishockey. Inte bara Leksands supportrar utan för svensk idrott i stort.
Citera
2026-02-02, 22:42
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Finansiärer brukar vilja ha något tillbaka. Avkastning, någon form av motprestation. I fallet Leksand så är det i princip noll chans till avkastning, återbetalning. Inte vill väl folk bara ge bort pengar?

Jag kan inte svara för de externa finansiärerna. Det är möjligt man vill ha något tillbaka, isåfall hoppas jag klubben gör sitt allra bästa om så krävs. Sedan finns det förmodligen riktigt kapitalstarka personer som gör det av ren kärlek. Det finns nog inget enkelt svar på denna fråga.
Citera
2026-02-02, 22:46
Medlem
Citat:
Det är mycket pengar, Leksand har gjort misstag och i vissa fall misskött ekonomin. Pandemin slog hårt mot klubben. Det finns inte ett enkelt svar hur Leksand hamnat där vi hamnat. Det föreningen gör nu är att rätta till tidigare ledningars misstag och bygga ett nytt starkt Leksand som kan stå på egna ben. Det stödjer jag, inget annat.

Samtidigt måste man se det ur ett större perspektiv. 17,2 miljoner mot ett Leksand som bidragit till kommunen Leksand, Dalarna och även Sverige och SHL. Då är 17,2 miljoner småpotatis. Gör det tidigare ledningars felaktiga beslut mindre felaktiga? Absolut inte!

En konkurs (har svårt att se det ske faktiskt) vore otroligt sorgligt för svensk ishockey. Inte bara Leksands supportrar utan för svensk idrott i stort.

Du såg jag ändrade till 18,3? Skit samma 17 eller 18!

Orkar inte läsa dina svar längre! Du är helt verklighetsfrånvänd! 18 miljoner minus! Med publiksnitt på 6500 per match! Hur mycket var tv-avtalet på förra säsongen? 40 miljoner? 50 miljoner? Helt jävla stört! Vakna Elvi!
Citera
2026-02-02, 22:47
Medlem
Citat:
Jag kan inte svara för de externa finansiärerna. Det är möjligt man vill ha något tillbaka, isåfall hoppas jag klubben gör sitt allra bästa om så krävs. Sedan finns det förmodligen riktigt kapitalstarka personer som gör det av ren kärlek. Det finns nog inget enkelt svar på denna fråga.

Läggdags nu! Jobb i morgon! Sov gott!
Citera
2026-02-02, 23:08
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Läggdags nu! Jobb i morgon! Sov gott!

Sov gott kompis. Såg att du ändrat till 18,3 miljoner. Köper det, såg det dock efteråt.
Citera
2026-02-03, 00:03
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Slänger in en lite vild men absolut inte en helt ologisk tanke. Leksand kommer värva Viktor Tuurala som kommer dela jobbet med Johan Hedberg säsongen ut.

Tror det vore en bra lösning för båda klubbarna. Leksand kan behöva en till röst i båset medan Kalmar kan få en fin slant i förtjänst.

Tror också Viktor Tuurala vill till Leksand. Det är ett rejält steg upp i karriären och vill Kalmar ha en chans att få någon ersättning för Mr. Tuurala så är det nu!

Att Tuurala skulle lämna Kalmar under pågående säsong finns naturligtvis inte på kartan och i synnerhet inte eftersom Kalmar flyger fram i HA och har goda chanser att ta klivet upp.

Vill Leksand prompt ha in en ny tränare så är det mer troligt med exempelvis Karlin eller till och med Jönsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in