2026-02-02, 20:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distributoren
Nä, det finns inget som VET vad som händer efter döden, eller vad som hände före big bang. Inte ännu i alla fall, men jag hoppas jag hinner få veta innan jag stänger kiosken.
Det finns jävligt många som haft nära döden upplevelser (NDEs) som hävdar med total säkerhet att de vet vad som händer efter döden, och att de längtar tillbaka. De alla beskriver det anmärkningsvärt lika, och att den existensen är "mer verklig" än den här världen.

Det finns också studier på att NDEs inte bara är något som händer i hjärnan utan något mer.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10158795/
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
Citera
2026-02-02, 20:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och vad är det som säger att det är den sanna Guden? Kanske det var aztekerna som hade rätt och din sorgliga brist på människooffer dömer dig till motsvarigheten till helvetet?
De abrahamiska religionerna är de enda som påstår sig ha faktiska bevis för deras sanning, vad jag vet.
Citat:
Kristna har försökt komma med undanflykter på det sättet mot att det endast är tron som kan frälsa,
men då kan jag lika gärna kontra med att även en ateist som levt ett gott liv bör ha samma möjlighet att komma till himlen.
Att en ateist skulle komma till himlen för att den levt ett gott liv är som att en student får bra betyg för att den är snäll mot de andra eleverna. Tyvärr, du måste studera också.
Citat:
För allt du vet är det kanske så att det finns en Gud och att han helt avsiktligt sett till att det inte finns några bevis för hans existens och att han tar det som en personlig förolämpning att folk ändå håller på att dyrka honom.
Vi alla måste avgöra vad som verkar rimligast.
Citera
2026-02-02, 20:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och vad är det som säger att det är den sanna Guden? Kanske det var aztekerna som hade rätt och din sorgliga brist på människooffer dömer dig till motsvarigheten till helvetet?

Kristna har försökt komma med undanflykter på det sättet mot att det endast är tron som kan frälsa,
men då kan jag lika gärna kontra med att även en ateist som levt ett gott liv bör ha samma möjlighet att komma till himlen.

För allt du vet är det kanske så att det finns en Gud och att han helt avsiktligt sett till att det inte finns några bevis för hans existens och att han tar det som en personlig förolämpning att folk ändå håller på att dyrka honom.
Tycker du försöker blanda bort korten. Det kan bara finnas en skapare vad än människor kallar denne eller tror om denne.
Citera
2026-02-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det finns jävligt många som haft nära döden upplevelser (NDEs) som hävdar med total säkerhet att de vet vad som händer efter döden, och att de längtar tillbaka. De alla beskriver det anmärkningsvärt lika, och att den existensen är "mer verklig" än den här världen.

Det finns också studier på att NDEs inte bara är något som händer i hjärnan utan något mer.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10158795/
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/

Ja absolut! Men detta är ju inte konklusivt för någon som ÄR död. Du skriver att de hävdar med total säkerhet, men vi VET ju inte. Jag försöker inte förminska eller förvanska deras, din eller min uppfattning - bara stating the obvious. Vi VET inte i dagsläget vad som händer, för du kan inte gå och fråga godtycklig begravd person. Att det pekar på något mer säger ju inte vad det där något mer är om du förstår vad jag menar - och det kan ju du och jag ha olika bild om vad det skulle kunna vara, men ingen av oss kan säga vem som har rätt, eller om båda har fel.

Är fullt medveten och inläst kring detta med att kroppsvikten minskar med några gram när man dör och det finns teorier om att det är själen som lämnar kroppen osv, men det VET vi ju inte heller. Det är antagligen väldigt svårt att bevisa eftersom man inte lyckats ännu.
Citera
2026-02-02, 20:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja absolut! Men detta är ju inte konklusivt för någon som ÄR död. Du skriver att de hävdar med total säkerhet, men vi VET ju inte. Jag försöker inte förminska eller förvanska deras, din eller min uppfattning - bara stating the obvious. Vi VET inte i dagsläget vad som händer, för du kan inte gå och fråga godtycklig begravd person. Att det pekar på något mer säger ju inte vad det där något mer är om du förstår vad jag menar - och det kan ju du och jag ha olika bild om vad det skulle kunna vara, men ingen av oss kan säga vem som har rätt, eller om båda har fel.

Är fullt medveten och inläst kring detta med att kroppsvikten minskar med några gram när man dör och det finns teorier om att det är själen som lämnar kroppen osv, men det VET vi ju inte heller. Det är antagligen väldigt svårt att bevisa eftersom man inte lyckats ännu.
Men det kanske är tillräckligt för att ta det seriöst det här med jesus och allt i alla fall.
Citera
2026-02-02, 21:14
Medlem
Citat:
Men det kanske är tillräckligt för att ta det seriöst det här med jesus och allt i alla fall.

Naj jag tycker inte det. Kan som sagt lika gärna vara Matrix - jag vet inte. Eller så är det ingenting och jag är bara en produkt av mitt självmedvetna jag som med överlevnadsinstinkt vill leva vidare? Dvs livet är meningslöst och vi råkar bara vara för intelligenta för vårt eget bästa.
Citera
2026-02-03, 02:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Naj jag tycker inte det. Kan som sagt lika gärna vara Matrix - jag vet inte. Eller så är det ingenting och jag är bara en produkt av mitt självmedvetna jag som med överlevnadsinstinkt vill leva vidare? Dvs livet är meningslöst och vi råkar bara vara för intelligenta för vårt eget bästa.
Jesus är sanningen, du behöver inte överkomplicera allt. Du letar efter svaret på alla möjliga obskyra platser men missar vad som är rakt framför näsan på dig. Kanske för att du undermedvetet tänker "så lätt kan det väl inte vara?"
Citera
2026-02-03, 02:19
Medlem
Citat:

Att en ateist skulle komma till himlen för att den levt ett gott liv är som att en student får bra betyg för att den är snäll mot de andra eleverna. Tyvärr, du måste studera också.

Var hamnar ett barn som dör då?
Citera
2026-02-03, 02:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Var hamnar ett barn som dör då?
Enligt mig i himlen eftersom den inte har haft möjlighet att avfärda gud och jesus. Kanske är det det som är själva grejen, just att förneka jesus trots bevis och logik som är det farliga.

Det är också möjligt att dom kanske kommer till himlen, eller någon slags "mellanting" där dom sedan får ett nytt försök och blir födda igen som en annan människa.

Det finns så mycket som vi inte vet och kring sånt här handlar det mycket om gissning.
Citera
2026-02-03, 02:32
Medlem
Citat:
Jesus är sanningen, du behöver inte överkomplicera allt. Du letar efter svaret på alla möjliga obskyra platser men missar vad som är rakt framför näsan på dig. Kanske för att du undermedvetet tänker "så lätt kan det väl inte vara?"

Jesus är alētheia, inte bara ”sanning” i banal mening. Johannesevangeliet är i princip grekisk filosofi.
Citera
2026-02-03, 03:43
Medlem
Citat:
Jag tror inte det är någonting som du behöver oroa dig för. Är du religiös så är du med största sannolikhet kristen i den allra största delen av världen.

Vad jag vet så finns det ingen världsdel där kristendom inte finns.
Sen tror jag också gud har överseende, jag tror attityden "du gjorde vad du kunde" spelar roll, så som någon som bor en djungelstam och aldrig hört namnet jesus kanske tror på "naturens ande" och det räcker med tanke på situationen, det var nära nog med andra ord.

Varje fall var för sig.

För att fördjupa så kanske man kan se det som att när jesus säger "jag är sanningen, vägen och livet" men också "ingen kommer till fadern förutom genom mig" så kan man tolka det som "ingen kommer till fadern förutom genom sanningen"?

Med detta synsätt kan man se det som att om man sökt sanning med hela sitt hjärta så finns ingen fördömelse. Men eftersom Jesus är sanningen och vägen så kommer man i de allra flesta fall hitta honom om man söker sanningen, men i de fall där det verkligen inte fanns något sätt att hitta jesus så kan det räcka att man försökte hitta sanningen.

Fast det här är inte etablerad teologi eller något officiellt, bara en personlig idé om vad som jag tycker låter rimligt.

Kristendomen är svag och kristna har på många ställen blivit undanträngda och marginaliserade. Jag har svårt att se varför någon människa som inte av födseln är född i en kristen kultur skulle välja kristendomen framför t.ex. islam som religion.
Citera
2026-02-03, 03:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Kristendomen är svag och kristna har på många ställen blivit undanträngda och marginaliserade. Jag har svårt att se varför någon människa som inte av födseln är född i en kristen kultur skulle välja kristendomen framför t.ex. islam som religion.
https://www.unreached.network/have-you-seen-the-man-in-white-jesus-is-appearing-to-people-in-dreams/
https://cbn.com/news/world/iranian-muslims-find-jesus-truly-miraculous-ways-god-using-dreams

Kolla detta. Något som även delvis kan fungera som ett bevis för kristendom.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-03 kl. 03:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in