2026-02-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det fetade:
Håller med, med klausulen att ibland handlar det bara om tajming.
Jag finner det alltid märkligt när människor påstår att Jesus älskar den och den människan... Det kan vi inte veta.

Projektion och identifikation är ett vanligt förekommande psykologiskt fenomen. Klart att många troende projicerar sona egna känslor på Jesus och Gud.... alternativt på Allah eller på Brahman
Citera
2026-02-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Tänk om det faktiskt är så att gud finns, och de troende haft rätt hela tiden. Hade inte det varit ganska jobbigt att få reda på efter ens död? Om man självsäkert hånat troende under lång tid?

Vad har detta med neurologi att göra? Du försöker väl inte manipulera med rädsla eller skam?
Citera
2026-02-02, 19:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Projektion och identifikation är ett vanligt förekommande psykologiskt fenomen. Klart att många troende projicerar sona egna känslor på Jesus och Gud.... alternativt på Allah eller på Brahman
Detta tror jag till och med uppmärksammas i bibeln. Sen beskyller gud dom för det.
Jobs vänner som anklagar han för att förtjäna guds straff om någon undrar.
Citera
2026-02-02, 19:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad har detta med neurologi att göra? Du försöker väl inte manipulera med rädsla eller skam?
Ingenting med neurologi att göra. Det fick bli ett sidospår.
Citera
2026-02-02, 19:33
Medlem
Citat:
Irrelevant, eftersom att all information behöver processas på samma vis i hjärnan.

Neurobiologi, nu tog du dig verkligen in på ett av mina områden.

Är det verkligen så? Oavsett om informationen är emotionellt laddad eller inte? Tror du verkligen att informationen att en nära vän är död respektive att kvadratroten ur 2 är nära 1,4142 processas på exakt samma sätt?
Citera
2026-02-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ingenting med neurologi att göra. Det fick bli ett sidospår.

Ett intressant sidospår dock. Faktum är att benägenhet för religiositet är genetiskt betingad. Och detta har definitivt med såväl neurologi och genetik att göra.
Citera
2026-02-02, 19:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ett intressant sidospår dock. Faktum är att benägenhet för religiositet är genetiskt betingad. Och detta har definitivt med såväl neurologi och genetik att göra.
Sähär säger chatGPT: "Short answer: partly, but not strongly, and not deterministically."

Fast även om vi antar att detta är sant så skulle man lika gärna kunna formulera sig som så att det är ateism som är genetiskt betingat. 80% av världen är ändå teister.

Efter att ha diskuterat detta med chatGPT så verkar det som att detta har mer att göra med personlighetstyp än något som kan direkt mätas fysiskt. Något som jag kommit att förstå i vilket fall.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-02 kl. 19:47.
Citera
2026-02-02, 19:47
Avstängd
Citat:
Tänk om det faktiskt är så att gud finns, och de troende haft rätt hela tiden. Hade inte det varit ganska jobbigt att få reda på efter ens död? Om man självsäkert hånat troende under lång tid?
Pascal´s wager med andra ord.

Fördelen som troende är onekligen att om det inte finns något liv efter döden slipper man känna sig lurat, men tänk om du dyrkat *fel* Gud? Är inte det lika jobbigt?
Citera
2026-02-02, 19:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Pascal´s wager med andra ord.

Fördelen som troende är onekligen att om det inte finns något liv efter döden slipper man känna sig lurat, men tänk om du dyrkat *fel* Gud? Är inte det lika jobbigt?
Jag tror inte det är någonting som du behöver oroa dig för. Är du religiös så är du med största sannolikhet kristen i den allra största delen av världen.

Vad jag vet så finns det ingen världsdel där kristendom inte finns.
Sen tror jag också gud har överseende, jag tror attityden "du gjorde vad du kunde" spelar roll, så som någon som bor en djungelstam och aldrig hört namnet jesus kanske tror på "naturens ande" och det räcker med tanke på situationen, det var nära nog med andra ord.

Varje fall var för sig.

För att fördjupa så kanske man kan se det som att när jesus säger "jag är sanningen, vägen och livet" men också "ingen kommer till fadern förutom genom mig" så kan man tolka det som "ingen kommer till fadern förutom genom sanningen"?

Med detta synsätt kan man se det som att om man sökt sanning med hela sitt hjärta så finns ingen fördömelse. Men eftersom Jesus är sanningen och vägen så kommer man i de allra flesta fall hitta honom om man söker sanningen, men i de fall där det verkligen inte fanns något sätt att hitta jesus så kan det räcka att man försökte hitta sanningen.

Fast det här är inte etablerad teologi eller något officiellt, bara en personlig idé om vad som jag tycker låter rimligt.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-02 kl. 20:15.
Citera
2026-02-02, 20:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Känner redan till ditt sätt att läsa Bibeln.
Det låter bra.

Det är viktigt att komma ihåg att Satan är världens furste och att hans makt av vissa lätt kan förväxlas med Guds makt.

Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. Om du alltså tillbeder inför mig, så skall den hel och hållen höra dig till.» Jesus svarade och sade till honom: »Det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.'» — Lukas 4:5-8

Tänk 'konungarnas konung'.
Citera
2026-02-02, 20:35
Medlem
Citat:

Den argumentationen går ju att vända åt andra hållet också. Tänk om han inte finns, hade inte det varit jobbigt att få reda på efter ens död? Att all tid man ägnat åt tron varit förgäves?

Nä, det finns inget som VET vad som händer efter döden, eller vad som hände före big bang. Inte ännu i alla fall, men jag hoppas jag hinner få veta innan jag stänger kiosken.

En som bekänner sig till tro (oavsett vilken egentligen) TROR att xyz händer efter döden, men det finns det inga bevis för.
Jag som inte bekänner mig till någon tro, TROR att det tyvärr inte händer någonting, man finns inte bara. Men jag vet inte - kan ju lika gärna vara så att Matrix dystopi är sann också?
Citera
2026-02-02, 20:35
Avstängd
Citat:
Jag tror inte det är någonting som du behöver oroa dig för. Är du religiös så är du med största sannolikhet kristen i den allra största delen av världen.
Och vad är det som säger att det är den sanna Guden? Kanske det var aztekerna som hade rätt och din sorgliga brist på människooffer dömer dig till motsvarigheten till helvetet?

Citat:
Sen tror jag också gud har överseende, jag tror attityden "du gjorde vad du kunde" spelar roll, så som någon som bor en djungelstam och aldrig hört namnet jesus kanske tror på "naturens ande" och det räcker med tanke på situationen, det var nära nog med andra ord.
Kristna har försökt komma med undanflykter på det sättet mot att det endast är tron som kan frälsa,
men då kan jag lika gärna kontra med att även en ateist som levt ett gott liv bör ha samma möjlighet att komma till himlen.

För allt du vet är det kanske så att det finns en Gud och att han helt avsiktligt sett till att det inte finns några bevis för hans existens och att han tar det som en personlig förolämpning att folk ändå håller på att dyrka honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in