2026-02-02, 12:56
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Den fjädrande funktionen har jag aldrig sett men som sagt, jag har centreringsknappen på ringen så den är inte i närheten av knappkrysset. Tror du har dubbla inställningar på neråtpilen i så fall, den går både ner och till centrum. Kolla och flytta ena funktionen om du ens behöver kunna se neråt.

Det är smidigt när man svänger och huvudet då följer med, den lilla rörelsen man gör när man kör som vanligt märks inte.

Går att skippa röntgenkontrollen men man åker då på en tråkig straffavgift men ibland måste man helt enkelt då man inte kommer in.
Ja det är nog så att det är dubbla inställningar, för jag kan även se neråt. Ska kolla på det. Man behöver ju inte titta ner om man redan har ett bra synfält.

Ah de klart, när man kör som vanligt är det bara små rörelser.
Hur känslig ratt har du när du kör? Upplever ibland att den är lite trög. Jag kör med originalinställningarna.
Citera
2026-02-02, 13:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja det är nog så att det är dubbla inställningar, för jag kan även se neråt. Ska kolla på det. Man behöver ju inte titta ner om man redan har ett bra synfält.

Ah de klart, när man kör som vanligt är det bara små rörelser.
Hur känslig ratt har du när du kör? Upplever ibland att den är lite trög. Jag kör med originalinställningarna.

Vet inte exakt hur ratten är inställd och om den ingick i de inställningar jag gjorde för att få allt mer verklighetstroget.
Det är bara i städerna man egentligen svänger så du kommer inte märka något. Kan också vara så att den inställningen inte funkar i högre farter.
Citera
2026-02-02, 13:22
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Vet inte exakt hur ratten är inställd och om den ingick i de inställningar jag gjorde för att få allt mer verklighetstroget.
Det är bara i städerna man egentligen svänger så du kommer inte märka något. Kan också vara så att den inställningen inte funkar i högre farter.
Har du testat Head Tracking med webkamera?
Funderar på att testa men har ingen kamera, men ska nog beställa nåt billig och prova. Verkar ju smidigt. (men kan noll om kameror och vad man behöver)
https://www.youtube.com/watch?v=f33XwrAOvQI

Edit.
Beställde en Logitech C920.
Verkade som en ok kamera, enligt recensioner
Senast redigerad av aina08 2026-02-02 kl. 13:38.
Citera
2026-02-02, 14:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Har du testat Head Tracking med webkamera?
Funderar på att testa men har ingen kamera, men ska nog beställa nåt billig och prova. Verkar ju smidigt. (men kan noll om kameror och vad man behöver)
https://www.youtube.com/watch?v=f33XwrAOvQI

Edit.
Beställde en Logitech C920.
Verkade som en ok kamera, enligt recensioner

Har inte testat det men har faktiskt en sån kamera men inte kopplad till min speldator utan till jobbdatorn. Det finns annars system som är framtagna för just denna funktion och det är även kompatibelt med ETS2, tobii, fast tyvärr rätt dyra är jag rädd och vet inte heller hur de äldsta versionerna funkar.

https://gaming.tobii.com/product/eye-tracker-5/?srsltid=AfmBOopWFzRWVzvhN76hI_wlzNbDQE0L5yNF8KE53 x5Ae6i6OZJX6KWV
Citera
2026-02-02, 16:09
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Har inte testat det men har faktiskt en sån kamera men inte kopplad till min speldator utan till jobbdatorn. Det finns annars system som är framtagna för just denna funktion och det är även kompatibelt med ETS2, tobii, fast tyvärr rätt dyra är jag rädd och vet inte heller hur de äldsta versionerna funkar.

https://gaming.tobii.com/product/eye-tracker-5/?srsltid=AfmBOopWFzRWVzvhN76hI_wlzNbDQE0L5yNF8KE53 x5Ae6i6OZJX6KWV
Får de hur det blir. Verkar ju va gratis, förutom kameran då.

Just nu ska jag köpa släp.
Har du nåt tips på någon som är bättre, eller snyggare?
Citera
2026-02-02, 16:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Får de hur det blir. Verkar ju va gratis, förutom kameran då.

Just nu ska jag köpa släp.
Har du nåt tips på någon som är bättre, eller snyggare?

Tobii:s ögontracker är inte gratis men mjukvaran till kamera kanske är det.

Mitt råd är att köpa flatbäddssläpet, kostar runt 550-600 000kr i grundpris. Förläng det inte för det blir bara skitjobbigt att åka runt med.
Varje släp har sina frakter man får ta del av. Du kommer köra mycke båtar, lastmaskiner, truckar och någon container.
Fördelen är att de flesta ger rätt bra med pengar.
Har du fullt i ADR så kan det vara intressant också då även det ger bra betalt med värsta släpet. Kom inte ihåg exakt vad det heter men ska vara det som uppfyller högsta nivån.
Citera
2026-02-02, 17:56
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Tobii:s ögontracker är inte gratis men mjukvaran till kamera kanske är det.

Mitt råd är att köpa flatbäddssläpet, kostar runt 550-600 000kr i grundpris. Förläng det inte för det blir bara skitjobbigt att åka runt med.
Varje släp har sina frakter man får ta del av. Du kommer köra mycke båtar, lastmaskiner, truckar och någon container.
Fördelen är att de flesta ger rätt bra med pengar.
Har du fullt i ADR så kan det vara intressant också då även det ger bra betalt med värsta släpet. Kom inte ihåg exakt vad det heter men ska vara det som uppfyller högsta nivån.
Menade huvudtracker. Den för ögon lär va dyr.

Köpte en ett torrsläp och en bränsletank. Passar nog mina AI bäst.
Nästa får bli för tungtransporter.
Citera
2026-02-02, 19:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Menade huvudtracker. Den för ögon lär va dyr.

Köpte en ett torrsläp och en bränsletank. Passar nog mina AI bäst.
Nästa får bli för tungtransporter.

Tänk på att köper du till dina arbetare så kommer det vara risk att de kör tomt hem ännu oftare då det blir färre möjliga uppdrag, bättre att köpa till sig själv bara.
Citera
2026-02-02, 19:16
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Tänk på att köper du till dina arbetare så kommer det vara risk att de kör tomt hem ännu oftare då det blir färre möjliga uppdrag, bättre att köpa till sig själv bara.

Arbetarna "tar" lediga trailers oavsett om du tilldelar dem eller ej.
Citera
2026-02-02, 19:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Arbetarna "tar" lediga trailers oavsett om du tilldelar dem eller ej.

Ja men problemet är att de får färre möjligheter när de sen ska åka hem igen.
Citera
2026-02-02, 19:53
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ja men problemet är att de får färre möjligheter när de sen ska åka hem igen.

Då får man ju hålla efter sina anställda och ta ifrån dem trailers så dom bara tar snabbjobb. SCS är inte bra på AI delen i spelet.
Citera
2026-02-02, 21:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Då får man ju hålla efter sina anställda och ta ifrån dem trailers så dom bara tar snabbjobb. SCS är inte bra på AI delen i spelet.

Japp, därför bör man bara ha en trailer och den används på egen lastbil, där den gör mest nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in