Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Pascal´s wager med andra ord.
Fördelen som troende är onekligen att om det inte finns något liv efter döden slipper man känna sig lurat, men tänk om du dyrkat *fel* Gud? Är inte det lika jobbigt?
Jag tror inte det är någonting som du behöver oroa dig för. Är du religiös så är du med största sannolikhet kristen i den allra största delen av världen.
Vad jag vet så finns det ingen världsdel där kristendom inte finns.
Sen tror jag också gud har överseende, jag tror attityden "du gjorde vad du kunde" spelar roll, så som någon som bor en djungelstam och aldrig hört namnet jesus kanske tror på "naturens ande" och det räcker med tanke på situationen, det var nära nog med andra ord.
Varje fall var för sig.
För att fördjupa så kanske man kan se det som att när jesus säger "jag är sanningen, vägen och livet" men också "ingen kommer till fadern förutom genom mig" så kan man tolka det som "ingen kommer till fadern förutom genom sanningen"?
Med detta synsätt kan man se det som att om man sökt sanning med hela sitt hjärta så finns ingen fördömelse. Men eftersom Jesus är sanningen och vägen så kommer man i de allra flesta fall hitta honom om man söker sanningen, men i de fall där det verkligen inte fanns något sätt att hitta jesus så kan det räcka att man
försökte hitta sanningen.
Fast det här är inte etablerad teologi eller något officiellt, bara en personlig idé om vad som jag tycker låter rimligt.