Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Nej.
Jag är inte marxist – och det börjar bli rätt tröttsamt att du försöker klistra den etiketten på allt jag skriver.
Marxism bygger på industrialisering, proletariat, klasskamp och kollektivt ägande av produktionsmedlen.
Jag har inte argumenterat för något av det.
Jag har pratat om:
• lokalsamhällen
• frivillighet
• decentralisering
• mindre centralmakt
• mer personligt ansvar
Det är i princip motsatsen till marxism.
Marxismen vill samla makten i staten/partiet.
Jag vill flytta makt bort från staten.
Det är två fundamentalt olika riktningar.
Och ironiskt nog är det ju du som hela tiden försvarar stora centraliserade maktpyramider – kommun → region → stat → överstatligt.
Du ligger betydligt närmare Marx än vad jag någonsin gjort.
Att du ändå fortsätter ropa ”marxist” varje gång jag kritiserar centralmakt säger mer om ditt behov av etiketter än om mina åsikter.
Diskutera det jag faktiskt skriver istället för att hitta på ideologier åt mig.
När allt du ogillar kallas ”marxism” eller "vänster" har orden slutat betyda något.
Jag försvarar ingenting, jag säger, hur det är, vilket vem som helst kan se själva, Det är bara ett faktum. Frågan är snarare hur det skulle kunna vara på ett annat sätt och ändå fungera. Det är vad jag inte kan se. Det finns inget annat sätt det kan var uppbyggt på och fungera.
Däremot har jag kommit med förslag om hur man skulle kunna få makten och folket att närma sig varandra, tidigare.
Genom att skilja staten även från ideologierna, införa personval baserade på sakfrågor Men det finns mer.
Men marxismens idéer baseras inte på en centralmakt, det är den man vill avskaffa. Det baseras egentligen på att avskaffa kapitalismen och att arbetarna ska äga produktionsmedlen. Alla ska stå på samma nivå. Ingen ska stå över den andra. Kollektivismen. Den grå massan.
Men jag kan släppa det om du slutar försöka vrida det jag sagt och försöka att avsiktligt missuppfatta det jag säger, som du gjorde. Beröringsskräcken med sovjet är även lite intressant. Så klart jag vet skillnaden i tid mellan händelserna, det var inte vad det handlade om, utan hur olika styren agerar på olika sätt, beroende på ideologi. Att angripa "Laga skifte", utifrån att styret är hierarkiskt, när hur man agerar, inte har med att styret är det, är bara ett sidospår som jag ville visa med det.
Jag är för individen och meritokrati, mot jämställdhet, då det motverkar meritokratin, För vetenskapen och sanningen, yttrandefrihet och demokrati. Hur det skulle vara marxistiskt är nog svårt att förstå. Men förklara gärna. Du verkar tro att det innebär totalitarism, men det är helt fel, Det är en garanti mot det. Sen att staten skulle kunna göra alla lyckliga är en utopi.