Citat:
Ursprungligen postat av
ZebranJanne
Jag håller med dig, så klart. I stora drag och vid en första anblick, ter sig dokumentären som något från "outer space". Men, jag antar att jag är korkad, som ser "två olika män springer in i gränden" som lite kittlande och som även smått troligt (om man tar på sig den västen), med vinklingen skaparen av dokumentären gör - och även i kombination med de (minst sagt) spretande signalementen på gärningsmannen. Men, det är mitt aber.
Dock kommer jag inte ifrån, att de ges tämligen väsensskilda uppfattningar om den flyende mannen från vittnena. Det förefaller aningen skevt (anser jag, om än jag är väl bekant med att vittnen upplever olika, med allt vad det innebär), att en gärningsman kan anses både som smärt, spänstig, snabb, osv men även klumpig, snudd på haltande, vaggande, osv. Lägg till både kortare jacka samt rock/kappa som slutar nedanför knäna och fladdrar. Det går inte ihop, inte alls. Alternativet, är som sagt att den sistnämnda personen är SE (eller någon annan), som efter interaktion med LP "lufsar" in i gränden?
Att enbart avfärda dessa väsensskilda iakttagelser med att - ja ja, vittnen är som vittnen är, trassliga och har noll koll och yada yada är att göra det mycket lätt för sig. Anser jag. Därför går det inte att fullt ut avfärda två olika springande män (med kort varsel) i in i gränden. Det är som sagt inte troligt, att vittnena LL och HJ ser den springande gärningsmannen inne i gränden, gärningsmannen borde ha kommit långt längre in (rent av vara upp i trappan eller uppe på åsen), innan dessa två vittnen gör sina observationer av den springande mannen.
Men, givetvis kan jag har arslet på axlarna, omkring detta, i detta nu. Så kan det förhålla sig.
Jag blev förvånad när jag såg den.
Bo G. Andersson brukar inte göra sådana missar. Han kanske förleddes av någon. Inte bara av Lillemor Östlin. Rent visuellt är filmen välgjord. Rentav vacker. Filmens faktamässiga innehåll är katastrofalt.
Filmen bygger på förutsättningen att taxiföraren Hans Johansson vände sin vita Mercedes vid Apelbergsgatan och "förlorade" 30 sekunder.
Det är utrett till leda att Hans Johansson väntade vid Tunnelgatan, vände vid Tunnelgatan, råkade säga Apelbergsgatan till Solna taxi (därför körde Aftonbladet fel när de tipsades av Solna taxi) och därför sa Apelbergsgatan även till polisen (som inte utredde missförståndet förrän i maj).
Hans Johansson fick själv kontakta polisen den 4 mars (trots att hans namn antecknades av en polis på mordplatsen). Han fick inte träffa en kriminalpolis förrän den 14 mars. Efter två veckor.
Elva vittnen såg att Johansson vände vid Tunnelgatan. Vad kräver du? Sjöjungfrur?
Det är också utrett att Leif Ljungqvist låg i den södergående
mittfilen. Ljungqvist saktade in bakom
Anders Delsborn när skotten kom. Inte bakom Hans Johansson i den södergående ytterfilen (som filmen påstår).
Det finns inga som helst skäl att tro att Ljungqvist och Johansson tvingades stanna för rött när Delsborn hade kört (som filmen påstår). Det strider mot alla vittnesuppgifter.
Konstigt att SVT inte har bättre faktakontroll.
Vad Bo G. Andersson inte kunde veta var att Leif "Chevamannen" Ljungqvist (1943 - 2025) inte såg gärningsmannen alls. Bo hade inte läst den omaskade versionen av
E9978-1-H.
Krinsp Börje Wingren ringde först till Leif. Inte till Leifs passagerare Jan Andersson. Det var svårt att säga nej till Börje. Klart att Leif hade ett signalement. Så Leif lämnade ett signalement. Sedan låtsades han i hela sitt liv att han hade ett signalement.
Om någon av läsarna undrar varför Leif frågar
"har du ett signalement" på LAC-bandet, så har ni svaret. Leif hade inget signalement. Alla hans förhör och alla hans vittnesmål under ed var en enda lång bluff.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZebranJanne
Som jag betonade, så noterar ju inte (eller nämner) AB vittnet SE? Som ju lär har kommit och passerat AB ungefärligen samtidigt? Visst, vän av ordning kan ju hävda att "AB frågades inte om någon passerande man", därför nämner han honom inte? Därför kan man ju, likväl påstå, att en annan person kan ha trillat förbi honom?
Man kan tycka mycket om CP. Ingen jag skulle ha velat ha som granne. Men han har ju sedan dag ett gett sken av att veta något? Frågan är om han agerade på dylikt vis enkom "för stålarna" som han gav sken av mot slutet av sin sorgliga media-karriär? Vad var det han ville delge familjen Palme mot slutet?
Som jag skrev i inledande inlägg, nog blev dokumentären lite "pannkaka"? Men, det finns ju en "grund" i den, som inte går att vifta bort. Och, ingen rök utan eld?
Användaren Basfakta myntade ordet "Tensonmannen" 2017.
Granskningskommissionen konstaterade 1999 att Fauzzi såg Björkman (sidan 168 i
rapporten). Det är uppenbart. Av
många fler skäl än kommissionen nämnde.
Vissa skribenter i tråden trodde att paret Palme inte kunde passera gärningsmannen (som IM såg att paret Palme gjorde) utan att fästa sig vid honom. Vissa trodde på användaren gidas galna idé att IM förväxlade GM och AB (även den från 2017). Trots att AB (173 cm) var 12 - 17 cm kortare än IM:s uppskattning av GM (10 - 15 cm längre än Palme som var 175 cm). Trots att AB hade andra kläder i andra färger. Trots att AB inte närmade sig Dekorima norrifrån förrän paret Palme hade passerat honom.
Att paret Palme passerade GM utan att fästa sig vid honom (som IM och indirekt även CA och AB såg att paret gjorde) är inte konstigt. Lisbeth gick närmast gatan. Sannolikt vände sig GM mot skyltfönstret när paret Palme närmade sig (liksom Sandinmannen som Mårten såg). En av fördelarna med att vänta på den östra sidan. Inte på den skyltfönsterlösa västra sidan (där postkontoret låg). Även AB uppgav (den 3 mars) att GM kunde ha väntat vid Dekorima.
Att Fauzzi såg Björkman framgår av
denna rekonstruktion från 1998.
Hur galet det blir om Fauzzi
inte såg Björkman framgår av
denna rekonstruktion från 1995. Som även har andra fel. Fauzzi är norr om Björkmans kamrater. Där Fauzzi inte kan vara.
Fauzzi hörde skotten. Fauzzi såg inte Björkmans kamrater när han vände sig om efter skotten. Björkmans kamrater fortsatte norrut på den östra sidan till Rådmansgatan (som framgår i förhöret med Åsa Gustafsson). De hörde inte skotten och såg inte var Björkman vände (som framgår i förhören med alla tre). Björkmans kamrater var norr om Fauzzi. Ett 30-tal meter. Fauzzi tillfrågades inte om någon gick ett 30-tal meter framför honom.
Både Lisbeth och Fauzzi skulle ha sett Björkman om han väntade vid bankomaten i närmare två minuter. De såg inte Björkman där. Som de förklarade i förhören. Självklart skulle Björkman ha sett dem också. När de passerade honom vid bankomaten. Det gjorde han inte. Björkman var bara lätt berusad (som framgår av förhöret med pa Lena Löhr den 26 mars 1986). Lisbeth och Fauzzi var nyktra. Självklart skulle Lisbeth ha kommit ihåg Björkman när hon såg honom efter skotten. Om paret Palme hade passerat Björkman vid bankomaten 20 sekunder tidigare.
Saken kunde ha utretts den 3 mars. Som framgår i slutet av förhöret med Björkman den 3 mars. Han fick inte visa var han vände. Trots att han bad att få visa var han vände. Inte heller vid rekonstruktionen den 5 april. Ingen frågade ens. Ingen frågade Björkman var han vände förrän Holmér hade avgått. I förhöret den 25 mars 1987. En amatör toppstyrde utredningen 1986.