2026-02-01, 22:29
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Till varje butik är extremt. Men att ha rälstvång till varje större industri och industriområde borde vara ett krav. Sista sträckan kan lastbilar ta.

Det fanns på 40 - 60 talet men fasades ut succesivt från 70 talet fram till sekelskiftet. Lär inte komma tillbaka.
Citera
2026-02-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panties83
Har du någon källa på att det skulle vara ett problem bland grannar som klagar och kritiserar chaufförer lossar för tidigt?

jo, det brukar allt bli lite knorr......tex när man kommer kl03.15 och ska lossa vid Lidl butiken med kylaggregatet igång för full rulle och div vagnar som skramlar när de dras, alt palltruck.
Citera
2026-02-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panties83
Det finns en märklig sekt i trafiken där självbilden är helig, skulden alltid extern och självkritik betraktas som landsförräderi. Den kallas: lastbilschaufförskåren.
Här är alla hjältar. Alla offer. Alla missförstådda. Samtidigt.

Mantrat kommer snabbt, nästan reflexmässigt, som ett religiöst svar på all kritik:
”Utan lastbilar stannar Sverige.”
Jaha? Och utan internet stannar också Sverige – men vi låter inte IT-tekniker köra över folk på E6:an för det. Det där uttrycket är så uråldrigt att det borde pensionerats tillsammans med kassettband, telefonkiosker och tron på att det aldrig blir kö på Hallandsåsen. År 2026 är logistik mer än “stor bil kör rakt fram”. Men fortsätt gärna låtsas som om ni personligen bär hela nationen på era axlar.

När någon ändå vågar ifrågasätta beteendet kommer nästa standardursäkt:
“Det är de utländska chaufförerna.”
Fantastiskt bekvämt. Som om dålig körning vore en importvara. Nej. Det är människor som kör lastbil. Idioti har ingen nationalitet. Arrogans kräver inget pass.

Och så till favoritnumret: omkörningen.
Den långsamma. Evighetslånga. Självupptagna.

En lastbil bestämmer sig för att kasta sig ut i omkörningsfilen för att köra om en annan lastbil – med exakt samma hastighet, minus två kilometer i timmen. Resultatet?
Kilometerlånga köer.
Total trafikförlamning.
Stress, ilska och olycksrisk.

Men föraren sitter där högt upp i sin hytt och tänker:
“Alla andra kan vänta. Jag har ett viktigt egoärende här.”

Det är inte bara farligt.
Det är respektlöst.
Det är nonchalant.
Det är narcissism med släp.

En lastbil i omkörningsfilen är trafikens motsvarighet till någon som ställer sig mitt i dörröppningen och blir arg när folk vill förbi.

Hallandsåsen. Glumslövsbacken. Samma fars varje gång.
Lastbilar som inte orkar. Inte är rustade. Inte är anpassade. Ändå ska de upp. Till varje pris.
När det sedan blir stopp i kilometer efter kilometer är det aldrig lastbilens fel. Aldrig chaufförens ansvar. Alltid bilister som “inte kan köra”.

Och samtidigt – låt oss tala om miljön, denna ständigt bortglömda detalj i lastbilsromantiken. Tung lastbilstrafik är en av de största bovarna när det gäller utsläpp, partiklar, buller och vägslitage. Diesel som bränns, motorer som går på tomgång i köer som lastbilarna själva skapat, vägar som mals sönder och ska repareras om och om igen. Ändå behandlas miljöargument som något irrelevant så fort de råkar peka mot lastbilar.

Alla ska rädda klimatet – så länge det inte innebär att någon bakom ratten behöver ändra sitt beteende.

Att envisas med massiv daglig lastbilstrafik genom tätbefolkade områden är inte bara ineffektivt, det är direkt skadligt. Mer utsläpp. Mer buller. Mer stillastående trafik. Ändå ses varje förslag om nattkörning, omfördelning till järnväg eller smartare logistik som ett personligt angrepp. Som om miljöhänsyn vore en åsikt, inte ett ansvar.

Och det mest fascinerande av allt:
Frågar du en lastbilschaufför så kan en lastbilschaufför inte göra fel.
Inte praktiskt.
Inte teoretiskt.
Inte ens i tanken.

Lastbilschauffören: alltid professionell.
Alla andra: alltid idioter.

Min åsikt är därför enkel och rationell: lägg huvuddelen av lastbilstrafiken på nätterna.
Inte som straff. Som lösning.
Dagtrafiken fungerar uppenbart inte när tung trafik blandas med pendling, skolresor och vanligt liv. Och nej – inget OB-tillägg. Det är inte en hjälteinsats att inte sabotera samhällsflödet. Det är grundläggande hänsyn.

Och innan offerkören sätter igång:
Nej, detta är inte hat.
Det är kritik.
Och kritik känns alltid som hat för den som vägrar ta ansvar.

Så släpp offerkoftan.
Sluta skyll på alla andra.
Sluta bete er som om vägarna är era privata arbetsplatser där resten av samhället mest är i vägen.

För tills dess gäller en enkel sanning:
Ni är inte alltid offren.
Ni är inte alltid hjältarna.
Och alldeles för ofta är ni faktiskt problemet.

Chaufförer är ju samma människor som övrigt i samhället, det finns numera mindre av empati och hänsynstagande, man armågar sig fram för här kommer jag och ska fram före dig till vilket pris som helst.

Problemet med sega omkörningar har två lösningar, den omkörande lugnar ner sig 2-3 Km/ tim alt den som blir omkört släpper av lite så den som vill om får komma om, problem solved. Men skiter man i alla andra så blir det såhär, från alla håll.

Att utländska åkare har konkurrerat ut oss på långväga trafik är ju ingen nyhet, detta blev klart när vi klev in i EU och vi tillät utländska företag att ta affärer här med deras låga löner, vilket ingen i kedjan verkar bry sig om för vilken konsument vill egentligen betala mer för frakten än vad man behöver ?

Tyvärr har ju chaufförsyrket som så många andra yrken devalverats genom åren, från att ha varit vägens riddare och där de flesta var mycket kunniga och hade stor yrkesstolthet till att bli lite av vad katten släpat in -Enkla jobb som vi brukar höra från div politiker, vem som helst kan ju köra lastbil.

Utsläppen från lastbilstrafiken är naturligtvis ett problem, men är en fis i rymden om vi skulle jämföra med industrin,,,dessutom har egentligen ingen kontrollerat kedjan genom livet på vad ett elfordon släpper ut och hur vi egentligen tar hand om skräpet som blir kvar när vi ska skrota ut fordonen, det är en sak att ha fina diplom på väggarna att man är miljöcertifierad men när sedan notan ska betalas så skickar men istället det mijöfarliga avfallet till afrikas fattigaste länder, alt Indien.

Det mesta av dina sakfrågor härrör ju till ett samhällsproblem, inte för att det just är chaufförer.....och ja, jag har växt upp i den här branschen och firade 30 år i den förra året, tror att jag kommer vara kvar här till pensionen också faktiskt då utvecklingen till något annat när det gäller att flytta på gods kommer ta mycket längre tid än vad vi tror.
Citera
2026-02-02, 00:06
Medlem
madlds avatar
Senast i fredags var jag mitt i en omkörning i morgonrusning, när en lastbil kastade sig ut framför mig för att köra om en annan lastbil. Jäveln blinkade inte ens
Citera
2026-02-02, 00:25
Medlem
IceEyess avatar
Kan i egenskap av lastbilschaufför delvis instämma. Lastbilschaufförer är definitivt inte perfekta i trafiken och kan som bilister också orsaka olyckor och problem i trafiken.

Angående utländska ekipage så har dessa oftast begränsad erfarenhet av att köra vintertid i Sverige och ibland tveksamma däck. Passerar man Skulebacken eller Saltviksbacken (E4 Västernorrland) en snömoddig dag så är det inte helt sällsynt att man ser ett dragbilsekipage från Rumänien, Polen eller dylikt som har fastnat.
Citera
2026-02-02, 00:41
Medlem
Inkommers avatar
Ja lastbilschaufförer är rövhål.
Det verkar som att ingen levande lastbilschaufför förstår att deras 100 strålkastare bländar. Tror inte jag mött en enda lastbil som bländat av i tid.
Fast man får väl vara glad dom gångerna rövhålen alls tar dig tid att peta på spaken för att blända av.
Man får också vara tacksam när dom nöjer sig med att bara ta upp en liten del av filen man försöker köra om i.
Man skulle kunna tro att det är somaliehonor som är lastbilschaufförer med tanke på hur mycket plats dom tr upp, fast det är ändå otänkbart eftersom dom vägrar jobba.
Citera
2026-02-02, 08:40
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madld
Senast i fredags var jag mitt i en omkörning i morgonrusning, när en lastbil kastade sig ut framför mig för att köra om en annan lastbil. Jäveln blinkade inte ens
Tror varje lastbilschaufför i Sverige kan säga "senast idag var jag med om en personbilist som kastbytte fil utan att blinka".
Det spelar nog inte ens någon roll vilken dag det är, de kan nog säga det varje dag.
Citera
2026-02-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Inte en jävla siffra rätt.

Vilket skulle du helst vara utan; tunga lastbilar eller internet?
Var väl inte det vi diskuterade överhuvudtaget. Du sa att utan internet funkar det inte, jag säger att det funkade innan internet fanns. Naturligtvis skulle det bli kaos i början men vi skulle anpassa oss
Citera
2026-02-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag vet att du inte klarar dig utan mat en vecka. Det är liksom ganska grundläggande och generella fakta för alla människor.
Och ska du jaga så lär du göra det med något som redan har legat på en lastbil. Ska du inte använda något som har legat på en tung transport på en vecka så får du gå ut och sitta naken på en stubbe i skogen tills veckan är slut. Börjar polletten trilla ner nu?

Personligen kan jag ta min bil och åka till jobbet eftersom jag kan göra mitt jobb utan internet, sen kan jag åka hem och äta maten jag har i mitt icke uppkopplade kylskåp och spela kort eller sällskapsspel med min sambo fram tills det är dags att sova. Kan tillochmed göra det utan att lyssna på Spotify eftersom jag har både CD och LP spelare ifall jag vill ha musik i bakgrunden.

Tada.....
Utan internet har du ingen mat. Hur ska du betala för dig?

Gå och självdö nu med dina jävla argument.

Du är så borta nu så du vet inte ens vad vi diskuterar längre.

Vi diskuterar långsamma lastbilar som bromsar trafiken, och det du argumenterar för är att vi alla dör om lastbilarna inte får hålla max 90 km/h.
Citera
2026-02-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Tror varje lastbilschaufför i Sverige kan säga "senast idag var jag med om en personbilist som kastbytte fil utan att blinka".
Det spelar nog inte ens någon roll vilken dag det är, de kan nog säga det varje dag.
Whataboutism... Ett framträdande argument hos rövhål och lastbilschaufförer.
Citera
2026-02-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Chaufförer är ju samma människor som övrigt i samhället, det finns numera mindre av empati och hänsynstagande, man armågar sig fram för här kommer jag och ska fram före dig till vilket pris som helst.

Problemet med sega omkörningar har två lösningar, den omkörande lugnar ner sig 2-3 Km/ tim alt den som blir omkört släpper av lite så den som vill om får komma om, problem solved. Men skiter man i alla andra så blir det såhär, från alla håll.

Att utländska åkare har konkurrerat ut oss på långväga trafik är ju ingen nyhet, detta blev klart när vi klev in i EU och vi tillät utländska företag att ta affärer här med deras låga löner, vilket ingen i kedjan verkar bry sig om för vilken konsument vill egentligen betala mer för frakten än vad man behöver ?

Tyvärr har ju chaufförsyrket som så många andra yrken devalverats genom åren, från att ha varit vägens riddare och där de flesta var mycket kunniga och hade stor yrkesstolthet till att bli lite av vad katten släpat in -Enkla jobb som vi brukar höra från div politiker, vem som helst kan ju köra lastbil.

Utsläppen från lastbilstrafiken är naturligtvis ett problem, men är en fis i rymden om vi skulle jämföra med industrin,,,dessutom har egentligen ingen kontrollerat kedjan genom livet på vad ett elfordon släpper ut och hur vi egentligen tar hand om skräpet som blir kvar när vi ska skrota ut fordonen, det är en sak att ha fina diplom på väggarna att man är miljöcertifierad men när sedan notan ska betalas så skickar men istället det mijöfarliga avfallet till afrikas fattigaste länder, alt Indien.

Det mesta av dina sakfrågor härrör ju till ett samhällsproblem, inte för att det just är chaufförer.....och ja, jag har växt upp i den här branschen och firade 30 år i den förra året, tror att jag kommer vara kvar här till pensionen också faktiskt då utvecklingen till något annat när det gäller att flytta på gods kommer ta mycket längre tid än vad vi tror.

Jag håller med om att mycket är ett samhällsproblem, men jag delar inte bilden fullt ut.
Begreppet ”vägens riddare” upplever jag mest som något branschen själv använt – jag tror inte att gemene man någonsin sett lastbilschaufförer så.

Och jag är rätt övertygad om att redan på 60-, 70-, 80- och 90-talet retade sig folk på både sega omkörningar och på chaufförer som utgick från att alla andra trafikanter skulle anpassa sig bara för att det kommer en lastbil.

Det här är alltså inget nytt irritationsmoment, utan något som funnits länge – oavsett tidsanda.
Citera
2026-02-02, 16:57
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Utan internet har du ingen mat. Hur ska du betala för dig?

Gå och självdö nu med dina jävla argument.

Du är så borta nu så du vet inte ens vad vi diskuterar längre.

Vi diskuterar långsamma lastbilar som bromsar trafiken, och det du argumenterar för är att vi alla dör om lastbilarna inte får hålla max 90 km/h.

Antingen äter jag maten jag har hemma eller så betalar jag med kontanter (som jag också har hemma eftersom jag vill kunna överleva när internet slås ut av ryssen).

ALLA lastbilar som väger mer än 3500 kg är max hastighet 90 km/h.
Kör du med släp eller på huvudlev / motortrafikled är det max 80 som gäller.
Fattar du snart? Eller är du såhär jävla korkad på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in