Citat:
Ursprungligen postat av
sillenmakril
Lastbilsyrket innehåller mycket stress och deadlines som ofta inte är realistiska.
Körningar planeras efter hur lång tid det tar att köra en viss sträcka enligt t ex google maps och så lägger transportledningen på 5 minuter extra.
Sedan kan det innehålla oväntade köer. Olyckor.
Vägarbeten och att personal som ska ta emot leveranser inte öppnar direkt eller är tillgänglig då dom kan vara upptagna med annat. Ibland behövs hjälp med lossning och det kan innebära väntetid på att få hjälp av en truckförare.
Det kan ofta vara fel på olika släp och tillhörande utrustning. Glapp i kablar, problem med belysning etc.
Då försvinner snabbt dessa extra 5 minuter som skulle vara till för extra marginal.
Kör och vilotider registreras digitalt och för dom som kör längre så kan förseningar innebära att en ytterligare rast behöver tas och då kanske leveranser inte når nästa etapp som kan vara järnväg, fartyg, flyg.
Det är inte vidare realistiskt att all lastbilstrafik ska gå nattetid. Mycket gör redan det men hur ska gods komma till affärer, privatpersoner, kontor, sophämtning ske?
Ska personalen i en butik gå upp på natten för att ta emot pallar?
Ingen lastbil är ute och kör enbart för nöjes skull utan alla har en destination och syfte och ofta som sagt en snäv deadline. Om du får vänta 3 minuter extra på din körning hem från jobbet på 20 minuter så kan det kanske vara irriterande med lastbilar som kör om varandra men en lastbilschaufför som kör 50 mil sparar ändå tid på dessa omkörningar så det är därför dom uppstår. Hade det inte funnits en tidspress så hade säkert detta beteende minskat väsentligt men så är inte situationen och inget tyder väl på att det kommer ändras då folk verkar vilja konsumera mer och mer och desto snabbare vill alla ha sina prylar.
Sellpy secondhand t ex levererar samma dag ifall man beställer före kl 9.00 och det verkar som det går i den riktningen i större och större utsträckning.
Skulle merparten tänka sig att vänta någon extra dag på sin mat/prylar så skulle det vara mindre stress på vägarna men dom flesta kan inte tänka sig att avstå från sin pryl dom vill ha nu och även inte kan vänta 3 minuter på att en lastbil kör om en annan lastbil. Dom flesta är nog inte heller så sugna på att betala mycket mer för transporter utan vill att så mycket som möjligt ska med och på kortast tid.
Trafikstockningar finns överallt i hela världen oavsett fordon. Många bilister irriterar ju sig också ofta på andra bilister som kör för "långsamt" när dom inte kör om tillräckligt snabbt eller ligger precis på laglig hastighet. Enklast är nog att acceptera att en del saker inte går att förändra men med ökad förståelse kanske det blir lättare.
Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att förklara hur verkligheten ser ut ur ett chaufförsperspektiv, och jag håller med om mycket av det du beskriver. Stress, snäva deadlines, bristande marginaler, väntetider vid lossning, tekniska problem och ett system som ofta är dåligt planerat – allt detta är reella problem. Där är vi helt överens.
Men där vi skiljer oss åt är vem som ska bära konsekvenserna av detta systemfel.
Att transportledningar planerar orimligt tajt, att marginalerna är löjligt små och att samhället kräver allt snabbare leveranser är inte bilisternas ansvar. Det är strukturella problem inom logistik- och transportkedjan. Ändå är det i praktiken andra trafikanter som får betala priset i form av köer, stress och ökade risker – särskilt vid långsamma omkörningar som bygger upp kilometerlånga köer bakom.
Du skriver att en lastbilschaufför som kör 50 mil “sparar tid” på omkörningarna. Det är möjligt ur ett individuellt perspektiv, men det är just där problemet ligger: den individuella tidsvinsten sker på kollektivets bekostnad. Det är inte tre minuter isolerat – det är tre minuter för hundratals fordon bakom, vilket snabbt eskalerar till något helt annat än irritation.
När det gäller nattkörning håller jag inte med om att det är orealistiskt i den omfattning som ofta påstås. Idag finns det gott om tekniska lösningar: taggar, passersystem och fjärröppningar är inga ovanligheter. Där det krävs truckförare eller personal vid lossning är min hållning tydlig: de ska självklart vara på plats nattetid och ha OB-tillägg. Det är rimligt, eftersom deras närvaro är en extra insats.
Men just därför menar jag att lastbilschaufförer inte per automatik ska ha OB för nattkörning. Nattkörning är i så fall inte ett undantag – det är en nödvändig anpassning för att minska trafikbelastning, risker och miljöpåverkan under dagtid. Det handlar inte om att nedvärdera yrket, utan om att prioritera samhällsflöde och säkerhet.
Jag håller också med om att konsumtionsmönster driver stressen. Men det argumentet används ofta som ett sätt att normalisera ett system som redan är ohållbart. Att “alla vill ha sina prylar nu” kan inte vara ett frikort för att acceptera riskbeteenden i trafiken. Om systemet är så pressat att säkerhet och hänsyn blir lidande, då är det systemet som måste ifrågasättas – inte de som pekar på konsekvenserna.
Självklart finns trafikstockningar överallt i världen och självklart irriterar sig bilister även på andra bilister. Skillnaden är att tunga fordon har en helt annan påverkan på trafikflöde och risknivå. Därför måste kraven också vara högre.
Min poäng är alltså inte att lastbilschaufförer kör “för nöjes skull” eller saknar legitima utmaningar. Tvärtom. Men just därför behöver diskussionen handla mindre om att förklara varför problemen finns – och mer om hur man faktiskt minskar konsekvenserna för andra.
För mig handlar detta inte om brist på förståelse.
Det handlar om ansvarsfördelning.