2026-02-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Den franske FDI fregatten Amiral Ronarc'h (D660) la til kai i Göteborg kl 09:20 i dag. Blir spennende å høre hva som blir sagt i morgen.

Vet du vilken kaj den ligger vid? Posta gärna källan så man kan läsa själv.
Citera
2026-02-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vet du vilken kaj den ligger vid? Posta gärna källan så man kan läsa själv.
Vet ikke annet enn at den ligger ved Arendal som det står her.

https://www.portofgothenburg.com/maritime/arrivals-departures/

Bilde av den her: https://www.facebook.com/alvsborgsamfibieregemente/
Citera
2026-02-02, 12:51
Moderator
Eerieyes avatar
Gemensam svensk och dansk pressträff i Göteborg:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/01/inbjudan-till-presstraff-med-forsvarsminister-pal-jonson-och-danmarks-forsvarsminister-troels-lund-p oulsen-i-goteborg/

Och samtidigt ligger en helt ny fransk fregatt i Göteborgs Hamn.
Citera
2026-02-02, 15:49
Medlem
Jag tog en långlunch och begav mig ut till Arendal för att titta till den franska fregatten. Det var en fantastisk syn! "Coolt" är för en gångs skull ett ord som passar bra för att beskriva utseendet. Konkurrenterna ser ut som något katten släpat in, vid jämförelse. Marinchef Norlén sade för övrigt idag att vi skall ha "minst" 4 fregatter, vilket var en nyhet för mig. Det enda jag hört tidigare är att det är 4 st som gäller.
Citera
2026-02-02, 16:49
Medlem
Citat:
Jag tog en långlunch och begav mig ut till Arendal för att titta till den franska fregatten. Det var en fantastisk syn! "Coolt" är för en gångs skull ett ord som passar bra för att beskriva utseendet. Konkurrenterna ser ut som något katten släpat in, vid jämförelse. Marinchef Norlén sade för övrigt idag att vi skall ha "minst" 4 fregatter, vilket var en nyhet för mig. Det enda jag hört tidigare är att det är 4 st som gäller.
Bra initiativ. Den skal vel ligge der frem til torsdag, men blir det noen mulighet for omvisning mens den ligger der?
Citera
2026-02-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Bra initiativ. Den skal vel ligge der frem til torsdag, men blir det noen mulighet for omvisning mens den ligger der?

Jag har inte hört något om allmänhetens tillträde. I Göteborg är det ofta så att fartygen lägger till vid Amerikakajen på andra sidan älven när allmänheten får komma ombord. Förra året låg en brittisk fregatt vid Arendal där FDI nu ligger och då fick man inte komma ombord.
Citera
2026-02-03, 13:12
Moderator
Neksnors avatar
Jag skulle to att bästa platsen för den allmänhet som vill titta på frigatten är Måsholmsvägen, strax väster om kajplats 752. Då bör man hamna lite "utanför" båten.
Citera
2026-02-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Gemensam svensk och dansk pressträff i Göteborg:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/01/inbjudan-till-presstraff-med-forsvarsminister-pal-jonson-och-danmarks-forsvarsminister-troels-lund-p oulsen-i-goteborg/

Och samtidigt ligger en helt ny fransk fregatt i Göteborgs Hamn.

Ah det där vart att köpa Tridon till Ukraina?
Citera
2026-02-04, 04:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Ah det där vart att köpa Tridon till Ukraina?

Ja det var det men ändå... det är ju dags att presentera valet av fregatt nu. Samarbete med Danmark har nämnts.
Citera
2026-02-04, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja det var det men ändå... det är ju dags att presentera valet av fregatt nu. Samarbete med Danmark har nämnts.

När jag hör såväl marinchef som försvarsminister tala om besöket verkar det som om ingen av dom tidigare ens har varit på fartyget. Det är ett tecken på att ett beslut i närtid inte är att vänta.
Citera
2026-02-04, 08:46
Medlem
Det er vel antydet at Danmark opplyser om sitt fregattvalg i løpet av Q1 i år, og at Sverige gjør det samme i løpet av 1. halvår.

Så litt tålmodighet må vi ha.
Citera
2026-02-04, 10:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
När jag hör såväl marinchef som försvarsminister tala om besöket verkar det som om ingen av dom tidigare ens har varit på fartyget. Det är ett tecken på att ett beslut i närtid inte är att vänta.

Komplext beslut antagligen. Jag håller på franska FDI eller brittiska Type 31, båda är lågoddsare och ungefär likvärdiga. FDI har dock den fördelen att klassen kommer att bli fullt operativ redan i år, vilket innebär att svenska besättningar kan börja utbildas tidigare genom samarbeten.

Det spanska alternativet samt chansningen från SAAB/Babcock hör man inte så mycket om - så de är rejäla högoddsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in