2026-02-02, 11:42
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Window -> vindöga -> fönster

Smorgosboard.
Vindöga är ett av 900 skandinaviska ord, alla extremt vanliga som "man" "hus" "sjö", i engelskan. Engelskan är extremt internationell eftersom england ständigt varit invaderat, och är uppbyggt av 10% skandinaviska, 20% latin, 30% franska om jag minns rätt.

Andra ord är Tuesday (tyrs dag), Wednesday (odens dag), Thursday (tors dag), starboard (styrbord).

En norsk professor har hävdad, inte utan skäl, att engelska faktiskt är en skandinavisk dialekt. Det urspråk som talades i england innan vikingarna kom finns knappt längre och har inte präglat engelska.

Den som tittar på en film på youtube där man läser en engelsk bok från 1200-talet, kallas det old english?, hör att det är svenska/norska.

Bästa nyare svenska orden är ombudsman och smörgåsbord, och ord i kemi och fysik som celsius och angstrom.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_English_words_of_Swedish_origin

PS fönster är franska fenetre som ersatte vindöga, Sverige tog in 1000-tals franska ord när Gustav III styrde landet.

När man säger "germanska språk" så är detta inte specifikt "Tyskland"/Germany. De germanska stammarna uppstod i södra Danmark nära Sverige.

Det äldsta hjulet man har funnit, hjulet är ett av människans största uppfinningar, finns i en kunglig grav i Danmark nära Sverige.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-02 kl. 11:59.
Citera
2026-02-02, 11:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Smorgosboard.

Stavas inte så
Citera
2026-02-02, 11:47
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Stavas inte så

Smoergoesbeord? Schmergoesboerd? Schmoergiboergidoergi?

Vet du hur det stavas?
Citera
2026-02-02, 11:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Vet du hur det stavas?

Smorgasbord

För övrigt skrev jag ett inlägg bara ett upp från ditt där jag tog upp det ordet. Men folk gillar ju att tjata och inte orka läsa trådar de svarar i. Ens om trådarna är jättekorta...

(Ser nu att vi svarade samtidigt och du kan inte hunnit se mitt inlägg. Förlåt!)
Citera
2026-02-02, 11:52
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:

Vet du hur det stavas?
smorgasbord.

Det var den kände kocken Tore Wretman som gjorde ordet känt i USA. Han lurade även svenskar att kalla franska ordet Baguette för "pain riche" eftersom han hade en restaurang som hette Riche. jag säger fortfarande pain riche.
Citera
2026-02-02, 11:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
smorgasbord.

Det var den kände kocken Tore Wretman som gjorde ordet känt i USA.

Skulle jag vilja se bevis för! Inte för att jag inte tror det kan vara sant. Men vore intressant. Hittar inget om det vid en snabb sökning.

Sedan ska man ha klart för sig att idag i engelskan betyder smorgasbord inte i första hand matföreteelsen smörgåsbord utan "mycket att välja på": Epstein always had a smorgasbord of young women to choose from.
Citera
2026-02-02, 12:02
Medlem
Smorgasbord är väl intressant eftersom det känns som att man ser det oftare i bildlig mening i engelskan än i svenskan. Använder nån svensk under 50 det? Vi äter det ju knappt ens längre. I så fall ett ord engelskan inte bara lånat utan är på väg att ta över helt.
Citera
2026-02-02, 12:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Smorgasbord är väl intressant eftersom det känns som att man ser det oftare i bildlig mening i engelskan än i svenskan.

Det är det normala att lånord får en snävare betydelse än i originalspråket.
Man ser det hela tiden i alla språk.
Citera
2026-02-02, 12:08
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Skulle jag vilja se bevis för! Inte för att jag inte tror det kan vara sant. Men vore intressant. Hittar inget om det vid en snabb sökning.

Sedan ska man ha klart för sig att idag i engelskan betyder smorgasbord inte i första hand matföreteelsen smörgåsbord utan "mycket att välja på": Epstein always had a smorgasbord of young women to choose from.
Den betydelsen har ju smörgåsbord även i Sverige, men kanske något nedtonat.

Infon om Tore Wretmans USA-koppling till smörgåsbord tog jag från svts utmärka serie om honom, kanske finns den på svt play.
Citera
2026-02-02, 12:09
Medlem
Citat:
Det är det normala att lånord får en snävare betydelse än i originalspråket.
Man ser det hela tiden i alla språk.

Men att det i princip upphör i originalspråket? Om tendensen håller i sig kommer svenskar om 50 år inte fatta vad som menas.
Citera
2026-02-02, 12:11
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Smorgasbord

För övrigt skrev jag ett inlägg bara ett upp från ditt där jag tog upp det ordet. Men folk gillar ju att tjata och inte orka läsa trådar de svarar i. Ens om trådarna är jättekorta...

(Ser nu att vi svarade samtidigt och du kan inte hunnit se mitt inlägg. Förlåt!)

Jag förlåter dig.

Smorgasbord, ska lägga det på minnet.
Citera
2026-02-02, 12:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men att det i princip upphör i originalspråket? Om tendensen håller i sig kommer svenskar om 50 år inte fatta vad som menas.

Finns säkert massa exempel på det också.

Ja, du har rätt i att kidsen idag ofta nog inte vet vad smörgåsbord är. Varken i bildlig eller ursprunglig betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in