2026-02-01, 19:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Så sett att han existerat, ja. Men vad gäller berättelser om honom från ögonvittnen så har vi ingenting. Eller klart att några av de hundratusentals haditherna kan vara sanna, men vi vet ingenting om vilka.

(FB) Varför ville de tidigaste muslimerna glömma bort Muhammed?
Håller med.
Citera
2026-02-01, 19:59
Medlem
LadySwedens avatar
[quote=57000|94194844]
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Bevis och rationalitet.
[/QUOT

Det finns inte mer bevis för kristendomen än för islam så hur ska jag kunna välja?
Man väljer inte vad som är sant och inte. Man undersöker vad som är sant och inte.

... Men för det krävs förstås vilja, och vilja kräver en dragning.
Citera
2026-02-01, 20:00
Medlem
Citat:
De historiska bevisen är starka, men det är för mycket information för att skriva här och nu.
Här kan sätta dig in om du vill: https://www.youtube.com/watch?v=A0iDNLxmWVM

Du får återkomma när du funnit orken till att själv berätta vad det är som bevisar att zombies finns på riktigt. Att länka till en 45 minuter lång YouTube-video, är totalt oseriöst.
Citera
2026-02-01, 20:07
Medlem
[quote=LadySweden|94194869]
Citat:
Ursprungligen postat av 57000

Man väljer inte vad som är sant och inte. Man undersöker vad som är sant och inte.

... Men för det krävs förstås vilja, och vilja kräver en dragning.

Nej, man väljer inte vad som är sant men man väljer hur kritiskt man ser på saker. Om man struntar i att ifrågasätta saker, t ex att man levde tills man var 900 år, att man uppstod från de döda, att man levde i en fisk i 3 dagar, så väljer man att blunda för sanningen.
Citera
2026-02-01, 20:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det finns inte mer bevis för kristendomen än för islam så hur ska jag kunna välja?
Du får gå igenom bevisen och välja, inte svårare än så.
Citera
2026-02-01, 20:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu

Du får återkomma när du funnit orken till att själv berätta vad det är som bevisar att zombies finns på riktigt. Att länka till en 45 minuter lång YouTube-video, är totalt oseriöst.
Att mängder med folk vittnade om det och 12 personer valde att torterade till döds istället för att ta tillbaka sina vittnesmål huvudsakligen.
Citera
2026-02-01, 20:14
Medlem
Citat:
Du får gå igenom bevisen och välja, inte svårare än så.
Det finns ju inga bevis? Jag har bara två böcker och miljarder människor som säger att dom har rätt, båda hotar med straff och säger att jag blir belönad om jag väljer rätt.
Citera
2026-02-01, 20:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, man väljer inte vad som är sant men man väljer hur kritiskt man ser på saker. Om man struntar i att ifrågasätta saker, t ex att man levde tills man var 900 år, att man uppstod från de döda, att man levde i en fisk i 3 dagar, så väljer man att blunda för sanningen.
Ja, håller med.

Du och jag skiljer oss istället åt vad gäller just kritisk granskning. Min informationsinhämtning är betydligt bättre än din, om jag utgår ifrån vad du uppvisar i den här tråden.
Citera
2026-02-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, håller med.

Du och jag skiljer oss istället åt vad gäller just kritisk granskning. Min informationsinhämtning är betydligt bättre än din, om jag utgår ifrån vad du uppvisar i den här tråden.
Du skämtar? Dina bevis är youtubevideor som är motbevisade om och om igen? Du blir otrevlig och går till personangrepp bara för att jag inte accepterar dina ord som sanning?

Du tror på en bok som säger att jorden är skapad på 6 dagar, att styrka sitter i håret, att havet delade sig, att åsnor kan prata och du är bättre än mig på kritisk granskning?
Citera
2026-02-01, 20:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du skämtar? Dina bevis är youtubevideor som är motbevisade om och om igen? Du blir otrevlig och går till personangrepp bara för att jag inte accepterar dina ord som sanning?

Du tror på en bok som säger att jorden är skapad på 6 dagar, att styrka sitter i håret, att havet delade sig, att åsnor kan prata och du är bättre än mig på kritisk granskning?
😂

Upp till dig nu att visa var jag länkat till någon youtubevideo.

Men det sagt, så förloras inte ett bevisvärde bara för att det läggs ut på youtube. Finns gott om välrenommerade forskare som lägger upp videos på youtube om sin eller kollegors forskning.
Citera
2026-02-01, 20:25
Medlem
Citat:
Att mängder med folk vittnade om det och 12 personer valde att torterade till döds istället för att ta tillbaka sina vittnesmål huvudsakligen.

Det var precis som jag misstänkte alltså. Du har inte tagit till dig av ett enda ord utav det jag med flera förklarat om att bevis måste stå i proportion till det påstående som görs.
Citera
2026-02-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
😂

Upp till dig nu att visa var jag länkat till någon youtubevideo.

Men det sagt, så förloras inte ett bevisvärde bara för att det läggs ut på youtube. Finns gott om välrenommerade forskare som lägger upp videos på youtube om sin eller kollegors forskning.
Sorry, jag blandade ihop dig med den andre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in